Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med internet över 3G med iPhone 4 efter 4.2 update


Pascoe

Rekommendera Poster

Jag bor utanför Lund, jobbar i Malmö och har precis samma problem med 4.2.1. Numer tvingas jag köra på Edge för att i varje fall kontinuerligt ha uppkoppling (dock slö) för att undvika den värsta frustrationen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 230
  • Created
  • Senaste svar

Här en till som ansluter sig till klagokören!

 

Kör omkring med iPhone 3G och Navigon app i Malmöl/Lund- området.

 

Blev så gott som omöjligt att få signal efter senaste uppdateringen (4.2.1).

 

Fungerade hyggligt innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper inte att det handlar om att det är problem med 3G i Malmö-området. Har två stycken inneboende med iPhone 3Gs och senaste uppdateringen som 3G fungerar alldeles utmärkt för. I Malmö detta alltså.

 

Möjligen att det är något problem specifikt för iPhone 4 i Skåne men det låter långsökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper inte att det handlar om att det är problem med 3G i Malmö-området. Har två stycken inneboende med iPhone 3Gs och senaste uppdateringen som 3G fungerar alldeles utmärkt för. I Malmö detta alltså.

 

Möjligen att det är något problem specifikt för iPhone 4 i Skåne men det låter långsökt.

 

 

Då flera med mig har samma fel och har Telia så gissar jag att du inte själv kör med Telia?

 

Om du kör med Telia så gissar jag att du har testat en app och sett att det flöt på?

 

Det som är specifikt med detta 3G fel är att det kan gå snabbt ett par sekunder och sedan dör det ut.

 

Jag får dryga timeouts på min 3G uppkoppling nästan över allt i malmö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då flera med mig har samma fel och har Telia så gissar jag att du inte själv kör med Telia?

 

Om du kör med Telia så gissar jag att du har testat en app och sett att det flöt på?

 

Det som är specifikt med detta 3G fel är att det kan gå snabbt ett par sekunder och sedan dör det ut.

 

Jag får dryga timeouts på min 3G uppkoppling nästan över allt i malmö.

Jag kör med Telia, likaså de två andra i min lägenhet som har iPhone 3Gs. Min iPhone4 fungerar desto sämre. Edge fungerar det hela tiden, men med 3G så blir det rejäla timeouts och noll kontakt. Ibland fungerar det, men för det mesta inte.

 

Ber om ursäkt om det inte framgick att det inte fungerar för mig och att jag är lika missnöjd som alla andra. Menade mest att felet verkar ligga hos iPhone 4/Telia och inte i Skåne-området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pelo_ensortijado

Hm. Skulle man kunna tänka sig att om, och nu gissar jag bara, städerna fick 3g innan landsbygden, och götaland-svealand före norrland, så borde det betyda att masterna borde skilja sig åt. För man får ju förutsätta att dom byter hårdvara och mjukvara när det kommer bättre varianter på marknaden.

Då borde alltså masterna i städerna vara de äldsta och kanske har sthlm-gbg tätare master, som har kompleterats efterhand vilket också borde betyda att de nyare, som funkar, blandar näten med de som inte funkar och mörkar problemet?

Alltså borde problemen uppstå där täckningen ansetts vara för bra för att behöva komplettera. Och malmö är ju plattare så man kanske inte brytt sig i att byta de äldre ursprungliga masterna?!

Vad vet jag, kanske en gångbar teori? Vad säger telia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Telia, har ni kommit fram till en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, händer nåt eller, går fortfarande segt som sirap med timeouter. Centrala Helsingborg...

 

//A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pelo_ensortijado

Himla märkligt det här. Sen telia sa att dom skulle kolla på problemet i posten ovan så har min telefon gått från perfekt tillbaka till samma timeouts som i nov/dec... Vad har egentligen telia ställt till med nu?

 

MEN en sak som stöder min teori ovan är att det är helt och hållet beroende på var man är! Har åkt runt lite i malmö idag och på vissa ställen funkar det och på andra inte = det är separata master som krånglar!!

 

Folk har grävt vidare på apples forum. Fler bekräftar att mc60***serien är de som strular och ersättningstelefonerna från apple med andra modellbeteckningar funkar.

 

Saxat fr bassman7:

My original iPhone4: Preinstalled 4.0 iOS (Model: MC603C)

Replacement iPhone4: Preinstalled 4.2.1 iOS (Model: MC318LL)

 

My co-worker who also has the 3G intermittent problem has Model: MC604C"

 

Mysteriet växer?

 

Tele2 teknikerna sa att dom skulle börja gräva i det här och återkomma om dom hittar något. Uppmanar alla att ringa till respektive operatör och beskriva, förklara och begära!!!

 

Återkommer när jag hör av tele2.

(dom hade förresten aaaaaldrig hööört om problemet förut.. Konstigt. Jag ringde varje dag i en vecka innan jul...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också MC60-modellen. Vilka har ni andra? Både för er som har problem och inte.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MC603KS har Telia och har problem m 3G

 

 

Samma här!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som upplever driftstörningar med Tele2, har ni ens någon 3G logga brevid operatörsnamnet?

I vanliga fall ska det antingen stå Tele2 3G eller Tele2 "o"

För min del har jag varken 3G eller lilla ringen brevid.

Hur ser det ut för er?

 

iPhone4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pelo_ensortijado

Fructis:

Om du saknar "o" eller 3g är det något annat fel. Tele2 kan bli så ibland. Omstart alternativt flygplansläge ett tag brukar funka. Händer mig ibland efter samtal.

Har haft det felet "på riktigt" en gång och då var tele2 supporten tvungen att nollställa mitt abbonemang för att det skulle fungera igen...

(just. Har du slagit på "mobildata" "3g" och "data-roaming". Dom måste va igång annars funkar det inte alls)

 

Det här problemet handlar inte om signalstyrka eller om man har datasignal eller inte utan om någon slags superfördröjning i något slags uppringningsförsök till servrar via 3g som orsakar connection timeouts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fructis:

Om du saknar "o" eller 3g är det något annat fel. Tele2 kan bli så ibland. Omstart alternativt flygplansläge ett tag brukar funka. Händer mig ibland efter samtal.

Har haft det felet "på riktigt" en gång och då var tele2 supporten tvungen att nollställa mitt abbonemang för att det skulle fungera igen...

(just. Har du slagit på "mobildata" "3g" och "data-roaming". Dom måste va igång annars funkar det inte alls)

 

Det här problemet handlar inte om signalstyrka eller om man har datasignal eller inte utan om någon slags superfördröjning i något slags uppringningsförsök till servrar via 3g som orsakar connection timeouts.

 

Tjena!

De komiska är att du är bättre hjälp än vad Tele2 support har varit.

Jag misstänkte att det var något sånt fel, har testat med alla tips du skrivit.

Misstänker precis som du att det kan krävas en "omstart" av abbet för att det ska funka.

 

Ska ta kontakt med supporten vid nästa arbetsdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MC603KS har Telia och har problem m 3G

 

Jag har också MC603KS och har Telia.

 

Innebär detta nu att telefonen är defekt och förbrukad? Hur kan man övertyga Telia om detta fel och få telefonen reklamerad. Nu är det mycket önskvärt att Telia ger en förklaring! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också problem då och då, men jag har en 3Gs (MC133NF)... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat min iPhone på tio olika platser runt om i Malmö, både centrala- och ytterområden. Vissa platser svarar 3G uppkopplingen snabbt medan andra ställen snurrar "stjärn-hjulet" bara och ingenting händer. Av detta resultat är jag övertygad att problemet ligger hos Telias mobilmaster. Kom igen nu! Fixa problemet. Jag betalar dyra slantar i månaden och får inte det jag betalar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var idag i Åstorp (20 km utanför Helsingborg), där jag inte upplevde några problem alls. Täckningen var inte så bra, bara en eller två 3G-staplar, men det fanns inte den här "fördröjningen" som jag upplever så himla ofta hemma i Helsingborg.

 

När vi sedan var på väg hem, så stannade vi till i centrala Helsingborg ca 2 km från bostaden. Där var det inte heller några problem. Sidorna svarade snabbt och laddade rätt snabbt – precis som det var före uppdateringen i höstas. Men väl hemma var det väntande och väntande...

 

Eftersom jag inte bara är lokförare utan även småbarnsförälder, så är jag uppe på väldigt udda tider och surfar med mobilen. Det spelar ingen roll om det är mitt på dagen, sent på kvällen eller tidigt på morgonen – fördröjningsproblemet finns hela tiden på de flesta ställena.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besviken på telia, här går man och betalar för fri surf och kan knappt använda skiten. Rent ut sagt för j_vligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det var problem med Telias 3G-master i Skåneområdet så borde det väl inte bara vara iphone4 som krånglar? Min gamla 3Gs fungerar perfekt med senaste iOS.

 

Tror det är något mjukvarufel.

Modell MC603B här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Jag förstår att ni är frustrerade över problemen, vilket är med all rätt som betalande kunder.

 

Jag har ännu inte fått svar på den felanmälan jag skapade och skickade vid mitt senaste inlägg, så innan vi vet mer är det av förklarliga skäl svårt att ge mer information om vad som händer. Mer information kommer i denna tråd så fort vi vet mer.

 

Med vänliga hälsningar

Thomas Lindmark

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...