Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Värt att reklamera över ett år gammal iphone?


Robert S

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en iPhone 3G inköpt aug -09. Nu har ljudlöst-knappen slutat funka så jag hade tänkt skicka in den till Anovo för reparation. Upptäcker nu att Apple endast har 1 års garanti på iPhone, så frågan är ju om det överhuvudtaget är värt att skicka in den. Är det inte sannolikt att man hävdar att garantin gått ut och jag får betala för felsökning alt erbjudande om att köpa en ny telefon.

Ngn som har erfarenhet av ngt liknande?

 

/Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hade reklamerat telefonen. Den skall självklart hålla i mer än ett år och om felet inte uppstått av ovarsamhet så bör du få felet avhjälpt.

Har reklamerat många saker och samtliga gånger så har jag fått rätt.

Var bara trevlig och berätta från början att du anser att det skall åtgärdas gratis.

 

/Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Tror tyvärr inte om det spelar ngn roll hur trevlig jag än är mot personalen i 3 butiken. Telefonen skickas ju till Anovo och dom gör en bedömning huruvida garantin gäller eller inte.

Jag måste ju säga att jag är besviken på Apple. Först endast 1 års garanti och sedan är detta andra felet som jag drabbas av. Det här är telefon nummer två eftersom första telefonen tvärdog efter bara 3 veckor och byttes på garantin. Jag har aldrig haft en så här dyr telefon och jag jag har heller aldrig haft ngn telefon som drabbats av så här många fel på så kort tid. Det blir inte ngn ny iphone för mig.

 

/Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maila eller ring Anovo först innan du skickar in den och kolla med dom om det normalt sätt skulle gå på garantin om man hade den kvar, isåfall så är det något du kan reklamera. Men det är något du måste göra hos din operatör/butik.

Reklamerade nyss en 3GS där ena volymknappen inte fungerade och jag fick den utbytt trots garantin hade gått ut.

Det var alltså reklamationsrätten jag utnyttjade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/

 

 

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/130/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har tre års reklamationsrätt i Sverige. I ett halvår räknas alla fel på en vara som ursprungliga. Efter den tiden ska man kunna göra gällande att felet är ursprungligt vid fabrikationen. Som en dåligt sammansatt och/eller materialsvag knapp. Slitagefrågor är dock knepiga. Det som håller i evighet på en del går sönder på andra rätt snart. Normalt ska serviceföretagen ha koll på det, och veta när saker har gått sönder i förtid eller inte. Man får hoppas att de är ärliga och hyggliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följer rådet att ta kontakt med Anovo för att höra deras bedömning innan jag skickar in, återkommer med uppdatering!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju råkat ut för precis samma sak. Köpte också en i Aug-09...

 

Håll oss underrättade om vad Anovi säger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret jag fick var väl det man hade kunnat förvänta sig, tyvärr. Dom kan inte säga ngt generellt utan att ha undersökt hur skadan uppstått. Får väl fundera ett tag till om det är värt att skicka in eller om jag bara ska skita i det och leva med att jag inte kan sätta telefonen i ljudlöst. Alternativt får jag väl backa över den med bilen och ta det på drulleförsäkringen :P (obs skämt!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt med sånt. Det är svårt att bevisa att det inte är normalt slitage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl ändå anse att en modern mobiltelefon förväntas hålla över ett år om man använder den normalt. Har du inte tappat den eller liknande och knappen ändå är trasig så tror jag att Anovo kommer att byta ut den utan kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte reklamera till Anovo utan till den du köpt telefonen av. Det är de som har ansvaret gentemot dig, inte Anovo eller Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men 3 kommer ju att skicka den till Anovo för bedömning. Så till sist är det ändå Anovo som bestämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl fundera ett tag till om det är värt att skicka in eller om jag bara ska skita i det och leva med att jag inte kan sätta telefonen i ljudlöst.

 

 

Ja gör som alla andra som har problem med sina iPhones....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...