Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går det att starta registreringen?


norda72

Rekommendera Poster

Hejsan!

Går det att starta upp registreringsprogrammet, d v s det som med snygg grafik hälsar välkommen till MacOS X och man får skapa användarkonto och välja en rad andra inställningar första gången man knäpper på en ny dator eller en nyformaterad? Det är så här att jag nyss sålt en vit MacBook till en köpare i Skåne. När jag formaterade hårddisken skulle jag ta ut systemskivan innan datorn startade om. Det hann jag inte. Datorn startade om och registreringsvinjetten satte igång. DÅ knäppte jag av datorn. Men skivan var kvar i den. Jag tänkte att jag ville ha ut skivan innan jag skickade iväg den. Tryckte igång den och fick ut skivan, men då hördes det vanliga startljudet. Registreringen satte inte igång, vad jag vet. Den nya ägaren kanske inte kan skapa användarkonto på grund av denna fadäs. Men jag har inte hört att datorn inte ska fungera. Kunden verkar nöjd och har betalat den.

 

Satt på jobbet i fredags och slängde några förbjudna blickar på kollegans bärbara laptop – av pc-typ så klart! Jag studerade tangentbordet. Jämförde med Macens. Jag måste säga att det är konstigt att så gott som varje laptop med Windows erbjuder komplett tangentbord, med sifferdel och allt, medan Mac-användarna får ett ganska begränsat utbud av tangenter. Det finns inte ens en enskild delete-knapp, och ingen home- och end-knapp för snabb åtkomst av topp och botten av ett dokument. Sedan verkar Windows-datorerna ha fler anslutningar, t ex vanliga VGA- eller DVI-kontakter för anslutning av bildskärm och HDMI-kontakt för uppkoppling mot en tv. Detta finns inte på en MacBook Pro.Man betalar tre gånger så mycket för en bärbar Mac, men får nästan tre gånger så lite i möjligheter. Jag trodde att ju större skärmen är, desto fler knappar på tangentbordet finns det på Macarna. Men när jag bytte från den lilla vita MacBooken på 13 tum till en Pro med 15-tumsskärm trodde jag att tangentbordet skulle vara utökat, men det var det inte. Blev besviken.

 

Det här med bluray i datorerna, har det floppat? Jag vet att Apple inte kunnat köra in formatet på grund av någon tvist med ett annat databolag, eller vad det var. Köpte full-HD-skärm ifjol för att kunna se bluray-material, men det verkar inte vara aktuellt.

 

Med vänliga hälsningar

Pär Nordqvist, Bollnäs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående tangentbordet så skulle jag tro att Apple tänker på ergonomin.

Jag saknar själv också numerisk del, Del, Insert, Pg Up/Down m.m.

Men touch-paden och tangentbordet är så pass mycket bättre på en Mac så det blir lättare i längden.

 

Bluray är väl Sony's lilla guldgruva. Dom vill säkert ha för mkt licens pengar för användandet av spelare.

Tycker själv att media format på skivor är jobbigt. Det bästa skulle vara att ladda ner filmer i HD eller att sälja filmerna i USB format eller något annat.

 

Din första fråga har jag inget svar på och mina andra svar var väl mer en åsikt :blush:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller delete-knapp så ser jag inte problemet med att man använder backspace istället? Pg Up/Down har jag själv personligen aldrig sett någon användning för.

 

En numerisk del vore självklart bra.

 

Grejen med Mac är att den alltid (i de flesta fall) fungerar klockrent hela tiden. Jag har aldrig haft en Mac som har krånglat och de har fungerat

felfritt i många år, till skillnad från de PC jag haft som haft stora brister.

 

Av den anledningen kommer jag alltid köra Mac och anser att det är värt att betala mer för en maskin som

fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknar inte heller de extra knapparna på tangentbordet egentligen. Det skulle kanske vara sifferdelen om man nu jobbar mycket i tex exel eller liknande.

Vad gäller page upp, page down, home och end så finns ju de i form av cmd + piltangenterna, vilket jag tycker fungera minst lika smidigt som att ha egna knappar för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...