Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hifi-entusiaster


Eros_76

Rekommendera Poster

Du har helt rätt att modellen heter Chaconne.

Men det finns även Chaconne IIa

och även en modell som heter Chaconne IIn där "n"

står för Nykroppa.

N modellen är klädd i träfaner och ser helt annorlunda ut. Den kläds i faner på Nykroppa Snickeri.

Nu håller Bo på att flytta högtalarfabriken från Degerfors

till Nykroppa å ska ta upp tillverkningen igen.

Det ska bli kul :)

 

Har du testat dina högtalare med rörförstärkare någon gång?

Får du chansen så gör det. Du kommer tappa hakan.

Var faktiskt lite osäker på om de hade lagt ner. Man vet ju aldrig i dessa dagar med konkurrensen med andra företag osv. Men det tyder på att folk vill ha det han tillverkar, och det känns bra. :yeahbaby:

 

Nu blev jag riktigt sugen att testa med rörförstärkare! Ska höra mig för om vad som kan passa. Det blir väl att lägga en till önskelistan vad det lider :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar

Hej,

 

Kul med en Hifi tråd på macworld.. perfekt faktiskt..

 

Själv har jag trillat dit ordentligt nu när jag för ungefär ett år sen bestämde mig för att gå tillbaka till stereo.

Innan körde jag 5.1 med en Harman Kardon reciver och Infinity högtalare. Jag märkte att de sista åren använde jag knappt mitt hembiosystem och tillslut tog jag bort surroundet.

Vid en flytt så insåg jag att jag lika gärna kunde sälja paketet och köpa ett 2.0 system.

Jag kan tala om för er att jag spräckte min budget med 300% ungefär.. lätt hänt när man snöar iväg i HiFi-djungeln.

 

Min setup idag:

Förstärkare: Naim Nait XS

Högtalare Dynaudio X16

Kablar: Chord, Supra

Källa: Macbook

 

Bilder på min setup finns här: http://www.minhembio.com/DaLorD/255768

 

På min önskelista ligger en separat nätdel typ Naim Flatcap eller Hi-cap samt en vettig DAC.

 

Som ni ser är min ända källa min Macbook och därför är en DAC närmast i inköp.

Jag lånade hem en Rel T5 sub för jag var nyfiken på om den kunde tillföra något i musiken men lämnade tillbaka den då jag inte blev övertygad.

Mina Dynaudio spelar stort och med tillräcklig bas enligt mig. Möjligtvis hade den kommit till nytta för film men nu handlar det bara om musik för min del.

Så igår gick jag ner till min Hifi leverantör och lånade hem en Musical Fidelity M1 DAC ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=609191 ). Jag skall låna den över helgen.

Shit säger jag bara.. vilket lyft! mycket klart och fin separation och detalj, även basen blev bättre.

 

När jag köpte min Naim lånade jag en USB-DAC (project ?) och tyckte då inte att skillnaden blev så stor men det kan ha berott på att det var nya grejer i ett för mig nytt rum så det är inte rättvist att bedöma.

M!:an kör jag nu optiskt direkt från macen. Jag är sugen på att testa med en Hiface (usb-coax) som tydligen skall vara det bästa alternativet att ha mellan dacen och datorn.

För tillfället ser jag på dacen att allt jag spelar samplas i 48khz även om jag slänger på ett 192khz album men det beror nog på nån inställning jag inte fått till i datorn. Jag vet att man på en PC var tvungen att göra nån inställning för att det skulle bli bit-perfekt och jag misstänker att samma gäller macen.

 

Allra helst skulle jag vilja ha en Naim Dac men 25.000 är mycket pengar... Jag vill inte ens testa den förren jag har råd.

 

Vad gäller musik är jag allätare med viss förkärlek på rock.. Även mycket hård sådan..

Musiken blev lite pånyttfödd när jag uppgraderade så visst kan jag njuta till t.ex Nils Lofgren bara för att det blir så fett med bra ljud.

Som exempel har jag sen jag gick upp idag lyssnat på:

Creedence Clearwater

Tiesto

Patti Smith

Tracy Chapman

Dio

Kings of Leon

Metallica

Amon Amarth

Marie Fredriksson

AC/DC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till tråden DaLorD och det trevliga inlägget.

 

Det var inget dåligt uppgradering. Nöjd antar jag.

 

 

På tal om dac:ar så hittade jag denna ute i djungeln ibland alla dessa dacar. Blev lite nyfiken.

 

https://www.referenc..._istreamer.aspx

 

Perfekt till oss mac användare.

 

Någon som har haft chansen att lyssna på den?

 

Nu kör jag min macbook som källan via hdmi. Ska skaffa mig en dac och det lutar åt denna

 

https://www.referenc...reamer-ii-.aspx

 

Men det är inte avgjort än.

 

 

MV Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är hifi-lagda, det är ingen av er som använder mer proffsorienterade DA-omvandlare? T. ex. Metric Halo, Mytek, Lavry, benchmark?

Det vore säkert intressant att köra firewire-baserade ljudkort istället för USB eftersom de i större utsträckning kan vara oberoende av databussen och minska jittret.

 

Jag kör annars en ganska blygsam uppställning hemma. Två B&W DM603 plus två golv-B&W samt en center drivna av en NAD-receiver. Inte särskilt matchat dock.

 

Ser fram emot veckans inköp av två större Genelec-högtalare och en sub. Mer pro-orienterat än hifi förvisso men de ska i första hand användas för mixning. De har inbyggd rumskorrigering vilket också är praktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />Det ser verkligen stilrent och snyggt ut, men har du verkligen ingenting ljuddämpande som gardiner, mattor mm?<br />
<br /><br /><br />

 

Det ser lite annorlunda ut idag.. Bilden är tagen för ett år sen..

Men jag skulle gärna testa med att sätta absorbenter bakom högtalarna för skoj skull..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man handla ljud så köp kvalitet. Låter det riktigt bra idag så låter det fortfarande lika bra i morgon och nästa vecka.......... man kastar inte pengarna i sjön. DÄREMOT om man snålar kommer man att ångra sig! Ett tips för den snåle är att köpa begagnat. Det gjorde jag och har väldigt fina Heybrookhögtalare som jag köffte för kaffestålar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.rehifi.se är ett bra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var faktiskt lite osäker på om de hade lagt ner. Man vet ju aldrig i dessa dagar med konkurrensen med andra företag osv. Men det tyder på att folk vill ha det han tillverkar, och det känns bra. :yeahbaby:

 

Nu blev jag riktigt sugen att testa med rörförstärkare! Ska höra mig för om vad som kan passa. Det blir väl att lägga en till önskelistan vad det lider :totaltgalen:

 

Tjena e-snobben!

Jag har nu fått hem ett par Chaconne IIn från Bo som vi pratade om. De låter fantastiskt och är som du ser lite annan design på.

Vill du läsa om de mer så finns de här: http://www.chaconne.nu

 

Bestyckningen är den samma som i Rauna Njord.

post-36756-087846300 1292599185_thumb.jpg

post-36756-069008900 1292599187_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena e-snobben!

Jag har nu fått hem ett par Chaconne IIn från Bo som vi pratade om. De låter fantastiskt och är som du ser lite annan design på.

Vill du läsa om de mer så finns de här: http://www.chaconne.nu

 

Bestyckningen är den samma som i Rauna Njord.

Ser ju fina ut. Men om det inte är nån ljudmässig skillnad mellan de två modellerna skulle jag valt den som har ett symmetriskt högtalarskydd. Vid första anblicken kan man ju tro att de som monterar har fel på ögonmåttet. :blink:

 

Jäklar vad de stigit i pris! Tror jag betalade runt 6500 för mina. Inte som de flesta annan hifi som relativt sett blivit billigare. Sen verkar det vara mer betong i mina, de väger 35 kg styck har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man handla ljud så köp kvalitet. Låter det riktigt bra idag så låter det fortfarande lika bra i morgon och nästa vecka.......... man kastar inte pengarna i sjön.

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju fina ut. Men om det inte är nån ljudmässig skillnad mellan de två modellerna skulle jag valt den som har ett symmetriskt högtalarskydd. Vid första anblicken kan man ju tro att de som monterar har fel på ögonmåttet. :blink:

 

Jäklar vad de stigit i pris! Tror jag betalade runt 6500 för mina. Inte som de flesta annan hifi som relativt sett blivit billigare. Sen verkar det vara mer betong i mina, de väger 35 kg styck har jag för mig.

 

Vilka menar du ang skillnad på ljud?

Chaconne IIn och Njord har samma bestyckning men skiljer sig helt från varann när det gäller konstruktion. material och lyssning.

Dessa högtalare är byggda av ihoplimmade betongskivor+MDF. De väger ganska mycket som alla andra. 25 KG st :)

Efter det är det pålimmat 1.5mm träfanér för att så de extra snygga.

 

Dina Chaconne är gjutna HELT i betong och har inte en träflis i sig förutom foten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka menar du ang skillnad på ljud?

Förutom den som du har finns även bild på en som ser ut så här, på samma sida som du länkade till. Men det kanske är en helt annan högtalare?

 

post-528-061898800 1292608399_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom den som du har finns även bild på en som ser ut så här, på samma sida som du länkade till. Men det kanske är en helt annan högtalare?

 

post-528-061898800 1292608399_thumb.png

 

Nej. Det är exakt samma högtalare, men med annan tygfront bara.

Dessa högtalare byggs på beställning och lagerförs inte.

Kunden får då bestämma själv vilket träslag fanéren ska ha samt hur frontskyddet ska se ut.

Serviceminded :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Det är exakt samma högtalare, men med annan tygfront bara.

Dessa högtalare byggs på beställning och lagerförs inte.

Kunden får då bestämma själv vilket träslag fanéren ska ha samt hur frontskyddet ska se ut.

Serviceminded :)

Perfekt! Bland det värsta jag vet är tavlor som hänger snett och liknande ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Bland det värsta jag vet är tavlor som hänger snett och liknande ;)

 

Ska man va riktig petig så brukar ljudet bli bättre helt utan frontkydd.

De är enkla att ta av som på vanliga högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Har nyligen köpt en Rega RP1. Satt och provlyssnade på några olika modeller innan jag bestämde mig. Intressant men samtidigt irriterande var att tonarmen inte var monterad som den skulle. Den satt lite snett, och dessutom så hasade bakänden på pikupen mot skivan så det blev rätt mycket missljud. I butiken sa de att de varit med om felmonterad tonarm en eller två gånger tidigare. För att vara säker på att det skulle bli bra monterade de över tonarmen från butikens spelare till min. Den hade bara gått minimalt i butiken. Nu är jag nöjd med ljudet så när som på svajet som man antagligen får leva med om man inte beredd att hosta upp 20.000 kr till.

 

Är det förresten nån som vet om det gör stor skiillnad att byta remmen till den som sitter på Performancemodellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt ämne det här.

 

Hade ett infinity cascade 5.1 system tidigare. Kablar kors och tvärs och frugan gillar att möblera om. Det innebar att jag sålde skiten och köpte mig ett par ELAC 207a.

Gillar ljudet, hyffsad bas för storleken och deras speciella diskant blir inte vass.

 

Gillar faktiskt ELAC väldigt mycket och skulle jag vela ha små stativare så skulle jag nog köpa 310:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Har du nån slags stenullsdämpade skivor i hörnen?

 

Nja nästan. Det är glasull. "Vi" använder det vid tillverkning av ljuddämpare för fläktsystem.

 

 

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=21448

 

Det är för att förhindra ekon och andra otrevligheter i rummet.

 

Ljudabsorbenter, tror jag det heter.

 

Kostar mig nästan gratis och ger ett bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja nästan. Det är glasull. "Vi" använder det vid tillverkning av ljuddämpare för fläktsystem.

 

 

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=21448

 

Det är för att förhindra ekon och andra otrevligheter i rummet.

 

Ljudabsorbenter, tror jag det heter.

 

Kostar mig nästan gratis och ger ett bra resultat.

Intressant, ska fundera lite på det där. Största problemet verkar vara att få det att matcha övrigt i vardagsrummet. Kanske det går att designa nåt eget :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja nästan. Det är glasull. "Vi" använder det vid tillverkning av ljuddämpare för fläktsystem.

 

 

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=21448

 

Det är för att förhindra ekon och andra otrevligheter i rummet.

 

Ljudabsorbenter, tror jag det heter.

 

Kostar mig nästan gratis och ger ett bra resultat.

Intressant, ska fundera lite på det där. Största problemet verkar vara att få det att matcha övrigt i vardagsrummet. Kanske det går att designa nåt eget :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Googla på absorbenter så kanske du hittar något, men de är dyra....

 

bultandehjarta.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googla på absorbenter så kanske du hittar något, men de är dyra....

 

bultandehjarta.gif

B&L Lund AB har takabsorbenter. Det är inte heller jättebilligt men blir jättesnyggt och ska tydligen vara det bästa alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...