Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

E-legitimation på en mac?


thella

Rekommendera Poster

Tja! Ja, det verkar ju vara riktigt svårt. Fick dra hem firefox 3.6 mot min vilja för att ens ge det chansen. Men icke! Får felmeddelande både till fsk och skatteverket.

 

 

"Ett fel uppstod under anslutning till auth2.forsakringskassan.se.

 

Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar.

 

(Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert)

 

 

* Sidan du försöker se kan inte visas eftersom den mottagna datans autenticitet inte kan verifieras.

 

* Kontakta webbplatsens ägare och informera dem om detta problem. Du kan även använda kommandot i Hjälp-menyn för att rapportera in problemet med webbplatsen."

 

Verkar på felmeddelandet som att felet skulle ligga hos fsk, men får alltså ungefär samma felmeddelande hos skatteverket. Någon som har tips på vad man ska göra?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga problem med E-leg. från Swedbank, och Safari.

 

Är det första gången du använder det?

 

Har det fungerat förut?

 

Överfört det via back-upp/flytt-assistenten?

 

Ta bort det gamla och lägg in ett nytt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga problem med E-leg. från Swedbank, och Safari.

 

Är det första gången du använder det?

 

Har det fungerat förut?

 

Överfört det via back-upp/flytt-assistenten?

 

Ta bort det gamla och lägg in ett nytt!

 

Det är första gången, har precis gått över från PC. Fick felmeddelande redan när jag försökte installera leget (telia). Stödjer inte safari, man måste ha firefox. Så laddade hem det och fick grönt ljus från telia, men nu fungerar det alltså inte ändå...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har inte testat e-leg själv, men är det inte så att du måste installera ett program vid sidan av firefox? Kanske det som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BankID från Handelsbanken med kortläsare fungerar på iMac (modell 9.1) och MacBook Pro (modell 6.2) i Safari under MacOS X 10.6.4.

Man kan behöva starta Nexus Personal i förväg innan man försöker logga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia kör sin legitimation via SEB (om det inte är ändrat på senare tid) och det har alltid varit lite bökigt oftast har man fått använda en riktigt gammal Firefox för att det skall funka. Tråkigt att de inte kan få till det då det i övrigt funkar kanon med deras tjänster på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen internetbank?

 

Smidigaste vägen....

Jo försöker ju göra det via internetbanken men det funkar inte. Har SEB (Telia) men det går inte. Bökigt om man ska behöva installera om firefox och leta en tidigare version...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lovar ingenting, men jag får för mig att den hör diskussionen har varit upp förut...

 

Om mitt minne inte sviker mig så ska webbläsaren Camino vara lösningen. Den är byggd på samma motor som Firefox.

 

Kan ju vara värt att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo försöker ju göra det via internetbanken men det funkar inte. Har SEB (Telia) men det går inte. Bökigt om man ska behöva installera om firefox och leta en tidigare version...

 

Hoppas det löser sig för dig, sista utväg får du byta bank....borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går! Jag har just gjort det, på splitterny dator och med senaste Firefox. Men det tog så där en 2 timmar och 5 telefonsamtal... Ring Telias support (0771-32 32 62, tror jag) — och vägra att lägga på luren innan de har guidat dig genom hela processen och allt fungerar!

 

Fast eftersom det nu är kväll kan du testa 2 saker först:

a) Har du startat om Firefox? (Måste tydligen göras mellan vartenda steg verkar det som...)

b ) Har du aktiverat IDt? (Stäng av Firefox. Gå till Verktygsprogram. Klicka på Net ID-symbolen. Firefox öppnas då med en sida som heter något med Net ID och visar 4 (?) alternativ. Minns jag rätt skall du klicka något i stil med Inställningar > Aktivera > Tillåt. Starta sedan om Firefox igen.)

 

(Jag förutsätter nu att du kom så långt hos Telia att du valt lösenord för det nya IDt?)

 

Lycka till!

 

 

 

(Visst är det irriterande att behöva ha Firefox bara för Skatteverkets skull!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har samma problem som Thelia, samma svar på Försäkringskassan. Du fgh, var skulle man välja lösenord hos Telia, det såg jag inget om. Jag kom till en nedladdningssida för NetID hos Telia och följde instruktionerna där. Efter installation av NetID stängde jag FF (vers. 3.6 enligt direktiv på ICAbanken för användande Telias e-leg.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det går! Jag har just gjort det, på splitterny dator och med senaste Firefox. Men det tog så där en 2 timmar och 5 telefonsamtal... Ring Telias support (0771-32 32 62, tror jag) — och vägra att lägga på luren innan de har guidat dig genom hela processen och allt fungerar!

 

Fast eftersom det nu är kväll kan du testa 2 saker först:

a) Har du startat om Firefox? (Måste tydligen göras mellan vartenda steg verkar det som...)

b ) Har du aktiverat IDt? (Stäng av Firefox. Gå till Verktygsprogram. Klicka på Net ID-symbolen. Firefox öppnas då med en sida som heter något med Net ID och visar 4 (?) alternativ. Minns jag rätt skall du klicka något i stil med Inställningar > Aktivera > Tillåt. Starta sedan om Firefox igen.)

 

(Jag förutsätter nu att du kom så långt hos Telia att du valt lösenord för det nya IDt?)

 

Lycka till!

 

 

 

(Visst är det irriterande att behöva ha Firefox bara för Skatteverkets skull!)

 

 

Jag hade samma problem. Samma felmeddelande och samma bank.

Tack vare tipset från fgh löste sig allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...