Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Speciellt program för backup


Jacob.lindberg

Rekommendera Poster

Jacob.lindberg

Jag behöver ta backups på min MacBook och jag har en seagate på 1 TB för backup, men den ska inte enbart användas till det utan även till att flytta filer mellan olika datorer - bla windows. Därför är den formaterad till FAT32. Och Time Machine funkar inte för det…

Det jag vill göra är att framförallt ha kopior på Dokument och Musik, men jag tror även att jag ska ha en Disk Image om hårddisken pajar.

Det bästa vore att ha ett program som kan kopiera över till en speciell mapp på min externa seagate, och programmet ska inte "ta över" hela hårddisken (ändra format mm. vilket tex Carbon Copy Cloner).

Finns det något sådant bra backupprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet väl att du kan partitionera din hårddisk? Alltså, dela upp den i två eller flera delar. Så vitt jag vet kan partitionerna vara i olika filformat. Du skulle då kunna ha en del formaterad så att TimeMachine fungerar och en annan del i FAT32...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg

Du menar att partionera den externa hårddisken?

Var ju ett bra tips.

Men är Time Machine ett smidigt program? Det kanske bara är jag som inte satt mig in i programmet riktigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att partionera den externa hårddisken?

Precis!

 

Men är Time Machine ett smidigt program?

Jag tycker det är väldigt smidigt. Sanningen är dock att jag inte hållt på med det särskilt mkt eftersom jag fortfarande kör tiger hemma och på jobbet så surrar TimeMachine på utan att göra väsen av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg

Ok. Men om jag har en HD på 250GB, hur stor måste då partionen på den externa vara? Man ska ju ta större, men hur mkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Men om jag har en HD på 250GB, hur stor måste då partitionen på den externa vara? Man ska ju ta större, men hur mkt?

Det beror väl på hur långt du vill kunna "resa" i tidsmaskinen. :citation: Du har ju en hel TB så ta minst en halv eller 700. Den andra partitionen skulle du ju bara använda för att flytta filer, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg

just det, man kan skapa flera kopior förmodar jag (resa)?

men för mig räcker det en kopia*, alltså bara den senaste. hur mkt bör jag partionera då? finns det någon sådan rådgivning från apple kanske?

 

*vill bara en för att jag vill kunna "flytta filer" så har jag eg musik och sånt som inte får plats på min 250 gb HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg

Det beror väl på hur långt du vill kunna "resa" i tidsmaskinen. :citation: Du har ju en hel TB så ta minst en halv eller 700. Den andra partitionen skulle du ju bara använda för att flytta filer, eller?

 

 

Hur mycket ska jag partionera om min dators hårddisk är på 250 gb? om man tar 20 % marignal blir det ju 250*1,2 = 300 GB att partionera.

Finns det någon bra regel för hur många procents marginal man ska ha vid användning av Time Machine för backups?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

timemachine backar upp tills disken är full och börjar då radera gamla versioner av filer för att fylla på med nya ändrade filer.

 

du väljer själv vilka mappar som ska kopieras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg

timemachine backar upp tills disken är full och börjar då radera gamla versioner av filer för att fylla på med nya ändrade filer.

 

du väljer själv vilka mappar som ska kopieras.

 

Jag vill ha en fullständig kopia av hårddisken på den externa. Ponera att min hårddisk skulle vara full, då har den 250 GB. Då behöver jag partionera X GB på min externa (som har ett utrymme på 1000 GB). Jag vill bara ha en enda kopia av hela hårddisken på den externa hårddiskens partion A, varken mer eller mindre. På partion B kommer jag att lägga sånt som tex filmer mm som jag inte vill ha på datorns hårddisk.

 

Frågan är: hur mycket ska partioneras på partion A?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Finns det någon bra regel för hur många procents marginal man ska ha vid användning av Time Machine för backups?

 

Lite som att be någon annan svara på hur stort förråd du behöver. :)

 

"Lämpligt" antal Time Machine-gigabyte beror på hur stora datormängder du omsätter och hur långt bak i tiden du vill ha backup. Selektiv backup, till exempel att bara backa det som aldrig kan ersättas, e-post, bokmärken, bilder och det mesta i dokumentmappen är ett sätt att få kontroll över mängderna. Kör du backup på allt kommer det skrivas en hel del till meningslöst till TM-hårddisken som då kan ersätta en äldre kopia av just oersättligt material. Behöver du Time Machine-kopior på allt du tankar hem till exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har 1Tb hårddisk så låt 320Gb vara för din Time Machine.

Om du inte vill använda Time Machine, så finns det många andra program för säkerhetskopiering.

Exempelvis Data Backup 3 som är väldigt avancerat och flexibelt och kraftfullt med många val du kan göra.

Det kostar pengar.

 

Eller det enklare gratisprogrammet iBackup som kan göra det som TimeMachine kan plus lite till.

Jag använder iBackup för säkerhetskopiering av min externa hårddisk till en annan extern hårddisk. TimeMachine kör ju endast från den interna till extern, iBackup kan köra från vilken hårddisk som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg

 

Lite som att be någon annan svara på hur stort förråd du behöver.

 

 

 

 

"Lämpligt" antal Time Machine-gigabyte beror på hur stora datormängder du omsätter och hur långt bak i tiden du vill ha backup. Selektiv backup, till exempel att bara backa det som aldrig kan ersättas, e-post, bokmärken, bilder och det mesta i dokumentmappen är ett sätt att få kontroll över mängderna. Kör du backup på allt kommer det skrivas en hel del till meningslöst till TM-hårddisken som då kan ersätta en äldre kopia av just oersättligt material. Behöver du Time Machine-kopior på allt du tankar hem till exempel?

 

 

  • Jag vill att mina dokument etc (sånt som jag använder datorn för) ska säkerhetskopieras typ en gång i veckan
  • Sen tänkte jag ta en gång i månaden eller så (eller kanske ännu mindre - jag vet inte hur ofta man ska ta) på själva hårddisken; systemfiler och sånt. (Precis som språket indikerar är jag inte allt för insatt i sånt här.)

Vad bör jag göra för att fylla det behovet?

 

Behöver jag inte ens kopiera systemfiler och sånt om en krash skulle inträffa?

 

Jag hade tänkt: Time Machine på ena partionen på min seagate-disk som kör hela datorn. Sen mindre program som gör selektiv backup på viktiga data (typ dokument och bilder) varje dag eller två gånger i veckan.

 

Men nu blev jag osäker på hur jag ska göra. Vad vore den bästa lösningen för mig?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder två backupprogram, SuperDuper och Time Machine, det sistnämnda går in en gång om dagen, eller oftare om jag håller på med något "viktigt"

SuperDuper en gång i veckan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg

Lite som att be någon annan svara på hur stort förråd du behöver. :)

 

"Lämpligt" antal Time Machine-gigabyte beror på hur stora datormängder du omsätter och hur långt bak i tiden du vill ha backup. Selektiv backup, till exempel att bara backa det som aldrig kan ersättas, e-post, bokmärken, bilder och det mesta i dokumentmappen är ett sätt att få kontroll över mängderna. Kör du backup på allt kommer det skrivas en hel del till meningslöst till TM-hårddisken som då kan ersätta en äldre kopia av just oersättligt material. Behöver du Time Machine-kopior på allt du tankar hem till exempel?

 

Om jag börjar anvädna time machine nu då (för programmet verkar smidigt!) - vilka filer behöver jag inte (bör exkluderas)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att låta TimeMachine ta allt på hårddisken..

 

Vill du verkligen undanta något gör du det med knappen Alternativ

post-113-1282538531,69_thumb.jpg

 

Därefter klickar du på + knappen då får du upp vad du kan undanta.

 

Systemet kan du ex.vis undanta, du installerar ju ändå om utifall du byter hårddisk..

 

Du kan dock inte starta upp från din Time Machinebackup om den hårddisken plötsligt lägger av.

Det kan du om du använder backupprogrammet SuperDuper, då får du en exakt kopia på hela din hårddisk, som är startbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Som Pocahontas skriver, OS X-installationen, systemfiler och de program som du ändå kan återställa från skivor, nya Macen etc. Exkluderar du dessa kommer du också minska själva backuptrafiken då det hela tiden sker förändringar i många av de där filerna som sätter igång en egentligen helt onödig backup. Webbläsarnas cache och liknande backas om och om igen och liknande. Har inte kollat ifall Time Machine är "smart" på detta men lärde mig snabbt för många år sedan med Carbon Copy Cloner att 2/3 av all backup togs av upp av filer överhuvudtaget inte vara viktiga. För mig okända filer tillhörandes Adobe-programmen backades om och om igen etc.

 

Börja med att enbart backa Användarmappen till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg

Ok, tar enbart på hemmappen i så fall (140 GB). Så om hårddisken skulle krasha efter att jag gjort min backup så har jag inte förlorat någonting? Programmappen ligger ju inte under användare, så jag skulle i så fall bli tvungen att ominstallera alla program (och i så fall leta reda på alla licenser och sånt).

 

Glömde att ta med min andra externa, de externa hårddiskar jag har är:

  • Seagate på 1 TB (skrev tidigare vad den var till)
  • Extern HD på 250 gb (endast tillgång till halva tiden; varannnan vecka bor jag där den står)

Vad vore det allra bästa att göra för att få en så bra säkerhetskopiering som möjligt för mig?

 

Kanske jag ska ta Superduper för att få en kopia på Mac HD till min externa 250 gb och Time Machine på seagate för vissa filer, typ dokument eller det som finns på skrivbordet? Det skulle ju kunna vara en lösning.

 

(Liten fråga ang time machines kopiering: om jag tar 100gb men bara har 1gb på dokument, kommer ja då tillslut få 100 kopior till time machine av varje dokument innan den börjar skriva över?)

 

Jag är lite kluven, vill ju hitta en bra lösning på det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

[Jag är lite kluven, vill ju hitta en bra lösning på det hela.

Det gör du med tiden när du kommer underfund med hur noggrann du måste vara och vad tycker det är värt rent tidsmässigt. Backup kan också handla om mer än själva hårddisken du kopierar till. HUr hantera du backup vid brand och stöld? Hur hanterar du din programlicenser du är lite orolig för? Och så vidare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...