Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone känner igen nummer vid SMS, men inte samtal från samma person


Bronto

Rekommendera Poster

Jag har en iPhone 3G med ett Telia abonnemang. Min tjej skaffade just en iPhone hos också med ett Telia abonnemang, men det lustiga nu är att jag måste välja mellan att se hennes kontaktuppgift då hon ringer eller då hon SMSar. Inte vid båda tillfällena! Av någon anledning så läggs +46 till då hon SMSar och iPhonen vill inte inse att det är samma nummer. Detta är en ganska löjlig bugg tycker jag, men är det någon som hittar en lösning på det? Tycker det är tjatigt att ha samma nummer, med och utan +46, inlagt i kontaktboken bara för detta. Det funkade ju kanon innan hon bytte till iPhonen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson

Så är det för mig också.

 

En polare till mig har ett nummer som börjar med 072.

Det ligger helt fel i iPhone. vet ej varför.

 

Jag var tvungen att lägga in det både som "vanligt" och med +46 för att det skulle synas att det var han som ringde och smsade.

 

Skumt...

 

/ Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en lösning på detta i följande tråd. https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=112793

Tyvärr krävs att telefonen är jailbreakad för att det skall funka.

 

Ok, men jag är inte sugen på att jailbreaka den. Hoppas att en Teliarepresentant ser denna tråd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan ju lägga in alla sina nummer med +46 så slipper man det problemet :)

 

Det är just det som är problemet. Inkommande samtal registreras utan prefix, inkommande SMS registreras med prefix +46. Lägger man in alla nummer med +46 så ser man inte vem som ringer men däremot ser man SMS som matchas med telefonboken.

 

Enda lösningen är att lägga in alla mobilnummer TVÅ gånger, en med och en utan prefix. Alt. köra på min lösning som dock kräver ett jailbreak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan ju lägga in alla sina nummer med +46 så slipper man det problemet :)

 

Det känns ju sjukt 90-tal dock. Hoppas det är en sorts bug som löses snart. Det roliga är att det bara gäller för min tjejs nummer och ingen annan?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det som är problemet. Inkommande samtal registreras utan prefix, inkommande SMS registreras med prefix +46. Lägger man in alla nummer med +46 så ser man inte vem som ringer men däremot ser man SMS som matchas med telefonboken.

 

Enda lösningen är att lägga in alla mobilnummer TVÅ gånger, en med och en utan prefix. Alt. köra på min lösning som dock kräver ett jailbreak.

 

För mig funkar det utmärkt med +46 i början av numret. Kopplas på rätt sätt till namnet för både samtal och SMS.

 

Du tror inte att det kan ha att göra med en inställning i telefonen hos den andra parten? Så att den visar SITT nummer med +46 när den ringer upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte att man inte ser namnet på den som ringer om man har numret inlagt som +46xxxxxxxxx.

Jag har alla nummer inlagda med +46 och det fungerar alltid när någon ringer. Så det är inte det som är felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår främst när man kör Centrex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår främst när man kör Centrex.

 

När vem kör Centrex? Den som tar emot (och inte ser) eller den som ringer upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte att man inte ser namnet på den som ringer om man har numret inlagt som +46xxxxxxxxx.

Jag har alla nummer inlagda med +46 och det fungerar alltid när någon ringer. Så det är inte det som är felet.

 

Tror du att jag skapat en tråd med den här frågan om det inte var sant!? Snälla...

 

Iallafall, när jag får SMS från henne så kommer det från +467xxxxxxxxx. Men när hon ringer så är det från numret 07xxxxxxxx. Får ta en sväng förbi Telia och kolla med de istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...