Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljud till tv från MBP 13"?


abbebe

Rekommendera Poster

Har nyss köpt en Macbook Po 13", samt en DVI - HDMI kabel. Får in bilden på tv'n, men när det kommer till ljudet så går det inte. Har kopplat ljudkabeln till rätt portar men det kommer inte igång...

 

Kan ni hjälpa mig? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Japp - titta i tevens handbok, rent av lusläs den. För där står hur just din tevemodell kan parkoppla analogt ljud mot en hdmi-ingång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först undrar jag hur du har gjort med bildsignalen, MBP 13" har ju inte DVI ut utan miniDisplayPort...?

 

Sedan, vilken typ av kabel har du dragit från ljudutgången på datorn till din TV/Förstärkare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Först undrar jag hur du har gjort med bildsignalen, MBP 13" har ju inte DVI ut utan miniDisplayPort...?

Sannolikt Apples adapter MB570Z.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först undrar jag hur du har gjort med bildsignalen, MBP 13" har ju inte DVI ut utan miniDisplayPort...?

 

Sedan, vilken typ av kabel har du dragit från ljudutgången på datorn till din TV/Förstärkare?

 

Ja, självklart har jag köpt en miniDisplayPort (förlåt om jag inte upplyste er om det)

 

Typen av kabel jag har dragit från ljudutgången till TV är: http://pan3.fotovista.com/dev/3/2/00160323/g_00160323.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat att koppla hdmi-kabeln till en annan hdmi-port på teven? Min teve kan bara ta emot analogt ljud om datorn är kopplad till hdmi-port nr 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat att koppla hdmi-kabeln till en annan hdmi-port på teven? Min teve kan bara ta emot analogt ljud om datorn är kopplad till hdmi-port nr 2.

 

Om man bara har en HDMI-port då?

 

btw - det har väl ingenting med ljudet och att göra? HDMI för väl bara över bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bara har en HDMI-port då?

 

btw - det har väl ingenting med ljudet och att göra? HDMI för väl bara över bild?

 

 

 

HDMI som signal för över både bild och ljud, men bara bild från MacBook Pro, då MiniDisplay-utången inte för över ljud på dem.

 

 

För mig är det så att jag kopplar bilden via HDMI (via adaptrar förstås) och sedan ljudet till en analog 3,5mm ljudingång bak på min TV. Men det fungerar endast om jag använder HDMI-ingång #3, då det är den enda som har en sådan ingång intill sig.

 

Om du bara har en HDMI-ingång, men ingen 3,5mm-ingång  vid denna bör det gå att koppla ljudet på annat vis, t.ex. via RCA-kontakterna som bör sitta vid VGA-ingången om du har en sådan. Men eftersom du redan verkat prova det så kan det vara värt att kolla om du faktiskt har en 3,5mm-ingång någonstans. Sedan får man ställa in TVn att ta ljudet därifrån, men bilden från HDMI. Det är lite olika hur det fungerar på olika TV-apparater dock så enklast är att kolla i manualen till just din TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kopplat fel. Läs manualen. Du har säkert råkat koppla in ljudet i ljudutgången på tvn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Du har kopplat fel. Läs manualen. Du har säkert råkat koppla in ljudet i ljudutgången på tvn.

Nepp, "AUDIO INPUT"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...