Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När ser vi blu-ray i macbook pro?


ssven

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska köpa en macbook pro 13 tum i framtiden. Men min tanke var att vänta ut blue ray-spelaren. När tror ni att vi kan se en blue ray-spelare i Macarna?

 

En annan fråga jag har är hur lång tid det kommer ta innan 8 gb ramminne hamnar i "vettigt" pris på apple store? alltså när tror ni 8 gb minne är "standard"?

 

Jätte tacksam för svar, har letat efter den här frågan men inte funnit något svar

 

MVH SSven :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det på någon BD spelare till Macbook. Min gissing är att det aldrig kommer komma.

Media på disc är något som är påväg ut marknaden till förmån för digital distrubition.

 

Minnen går hela tiden ner i pris men tror det tar ett tag till innan det blir standard.

 

8GB är väldigt mycket och de flesta har inte det behovet idag.

 

Kan tänka mig att 4GB blir standard i instegmodellerna och kanske 8GB ligger som standard på toppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Nä det klart där har du en viktig poäng! Kanske inte har så stor betydelse trots allt :)

 

Anledningen till att jag är så angelägen om 8 gb minne är att mitt köp ligger runt 7-8 mån fram. Tar studenten då och börjar på högskola och tänkte att det kunde vara lagom med en ny dator då :) Tänkte att det kunde vara lagom med 8 gb minne, blue ray och förhoppningsvis SSD om det sjunkit i pris. Har som dator-köps-strategi att köpa den "näst nyaste" då jag tycker det aldra nyaste inte är prisvärt, ex 4 gb i ram extra för 6 bananer :S !

 

När tror ni 8 gb minne sjunkit till "vettigt pris", hur långt fram i tiden? :P

 

MVH SSven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga jag har är hur lång tid det kommer ta innan 8 gb ramminne hamnar i "vettigt" pris på apple store? alltså när tror ni 8 gb minne är "standard"?

RAM-minne kommer nog aldrig att finnas till "vettigt" pris på Apple Store, tyvärr. Köper man sina minnen där blir man garanterat blåst. Jämför:

 

2x2 GB på Apple Store vs 2 GB på Komplett.se

 

Det är nästan dubbla priset på Apple Store.

 

Jag tror inte heller på Bluray-spelare i Macarna, jag tror faktiskt inte att efterfrågan är tillräckligt stor (vad gäller Bluray i Mac alltså, inte Bluray i allmänhet) för att det ska vara någon poäng med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM-minne kommer nog aldrig att finnas till "vettigt" pris på Apple Store, tyvärr. Köper man sina minnen där blir man garanterat blåst.

Det går i perioder. När jag köpte min mb alu förra hösten så kom jag billigare undan genom att låta apple stoppa in mina minnen direkt gentemot att köpa nya separat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer nog nästa år men förvänta dig ingen videouppspelning i Mac Os X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går i perioder. När jag köpte min mb alu förra hösten så kom jag billigare undan genom att låta apple stoppa in mina minnen direkt gentemot att köpa nya separat...

Är det inte så att när minnestypen är helt ny så är det lika dyrt överallt, men efter ett tag blir det billigare och billigare på andra ställen än applestore?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jämför man med att göra rätt val från början så är det inte mycket dyrare. 900 något kostade 2x2Gb sist jag kollade (På en 13" MacBook) om man väljer till det från början.

 

Dock har jag svårt att förstå vad du ska med 8 Gb RAM i en 13" MacBook, skärmen är helt enkelt för liten och processorn för långsam för att det ska vara lönt med så enorma mängder, du fyller helt enkelt inte upp det även om du kollar på HD-film OCH spelar spel samtidigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avsaknad av bd var anledningen att det blev en vaio istället för macbook pro för mig.

Jag insåg att macen var en media maskin medans jag ville ha en multimedia maskin, att ta till landet och titta på film osv.

Försäljaren förstod inte att jag var intresserad av bd så jag förstod redan då att bd nog inte kommer till apple.

Dock så är macen en grymmare maskin, men men. Nästa burk blir en macbook iaf.

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jämför man med att göra rätt val från början så är det inte mycket dyrare. 900 något kostade 2x2Gb sist jag kollade (På en 13" MacBook) om man väljer till det från början.

 

Dock har jag svårt att förstå vad du ska med 8 Gb RAM i en 13" MacBook, skärmen är helt enkelt för liten och processorn för långsam för att det ska vara lönt med så enorma mängder, du fyller helt enkelt inte upp det även om du kollar på HD-film OCH spelar spel samtidigt...

 

Film drar knappt ngt minne ändå. Plex som jag kör med drar aldrig över 100MB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ne, jag menar det. Spel använder sällan mer än 4 Gb och kräver sällan mer än 2 för att fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man jobbar med datorn med stora bildfiler (extern skärm) med en massa filter eller på annat sätt kör simulationer osv så är 8GB bra men inte oändligt :D

 

På windowsmaskinerna vi använder på jobbet räcker inte 4GB långt alls och de har ändå betydligt sämre processorer än vad macbooken och MBPro har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...