Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telia garanti 24 månader?


Exxpert

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis köpt en iphone från en teliabutik, det luriga är att det klart och tydligt står på Garantisedeln, "Garanti: 24 månader"

 

Har för mig att jag läst att telia bara lämnar 1 års garanti?? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentköplagen i Sverige ger dig 3 år och inget annat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentköplagen i Sverige ger dig 3 år och inget annat!

 

Konsumentköplagen ger dig väl 6 månader!? Resten är upp till tillverkaren/säljaren att ge. Däremot ger dig konusmentköplagen 3 års reklamationsrätt vilket riktigt inte är samma sak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har precis köpt en iphone från en teliabutik, det luriga är att det klart och tydligt står på Garantisedeln, "Garanti: 24 månader"

 

Har för mig att jag läst att telia bara lämnar 1 års garanti?? :totaltgalen:

 

Vill minnas att Telia lämnar 24 månaders garanti på alla telefoner (utom iPhone), men står det 24 månaders garanti på kvittot så är det det som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du kommer behöva mer än tre månader innan du i ren frustration lämnar in den =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen lag om garanti.

Vet inte hur ofta man måste upprepa detta, men säljaren är INTE tvingad att lämna garanti på något alls.

 

Telia/Apple ger 12 månaders garanti på iPhone och det står på mitt kvitto.

Däremot står det 24 månaders bidningstid.

 

Dessutom, som någon påstod om 3 års garanti enligt lag.

Du förväxlar detta med reklamationsrätt, som är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta handlar om garanti och INTE reklamationsrätt. Det står klart och tydligt "garanti: 24 månader" och handlar inte om bindningstid då det rör sig om en 3g 8gb m. telia refill

 

Vet inte om det spelar ngn roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta handlar om garanti och INTE reklamationsrätt. Det står klart och tydligt "garanti: 24 månader" och handlar inte om bindningstid då det rör sig om en 3g 8gb m. telia refill

 

Vet inte om det spelar ngn roll?

 

Kan ju vara så att det står 24 mån garanti på kvitto som standard, är rätt säker på att det har gjort det på alla kvitton jag har fått från Telia, och hur som helst, står det 24 månaders garanti på kvittot så är det det som gäller:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då återgår jag till att bara vara supernöjd, thanks för bra svar!

 

 

Kolla även upp med telia, inte bara folk på forum ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen lag om garanti.

Vet inte hur ofta man måste upprepa detta, men säljaren är INTE tvingad att lämna garanti på något alls.

 

Konsumentskyddslagen ger väl 6 månaders "garanti" till privatpersoner?

 

Citat från Konsumentverket: "Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln."

 

"Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentskyddslagen ger väl 6 månaders "garanti" till privatpersoner?

 

Citat från Konsumentverket: "Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln."

 

"Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

 

Det du citerar är helt korrekt men det är ingen garanti! KKL ger dig 3 års reklamationsrätt. De första 6 månaderna måste säljaren bevisa att felet inte var ursprungligt, precis som du skriver. Det är dock ingen garanti!

 

Garantin är helt frivillig från säljarens sida och han får sätta precis vilka villkor han vill för denna, så länge garantivillkoren inte försämrar köparens rättigheter enligt KKL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även upp med telia, inte bara folk på forum ;)

 

Är väl inte så mycket att kolla upp?

 

Det står i köpehandlingarna att han har 24 månaders garanti, då är det så.

Det som står på kvittot är det som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia lämnar bara 12 månaders garanti på iPhone.

Hur vet jag det? Jag jobbar åt ovannämda företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia lämnar bara 12 månaders garanti på iPhone.

Hur vet jag det? Jag jobbar åt ovannämda företag.

I det här fallet verkar ni ha lämnat 24 månader ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att om han skall skicka in den på service om låt oss säga 18månader och bifogar sitt kvitto till anovo så kommer dem att skicka tillbaka den utan åtgärd då garantitiden gått ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att om han skall skicka in den på service om låt oss säga 18månader och bifogar sitt kvitto till anovo så kommer dem att skicka tillbaka den utan åtgärd då garantitiden gått ut.

Men står det 24 månader på hans garantisedel, så blir nog Telia/Anovo tvugna att fixa felet ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men står det 24 månader på hans garantisedel, så blir nog Telia/Anovo tvugna att fixa felet ändå.

 

 

Det får teliabtiken han köpt den i ta på sig, bara han påpekar det när han lämnar in den skall det inte vara några prob. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om Telia använder kassor som skriver ut kvitton på termopapper. Om det är ett termopapper, se till att ta en kopia på den. Har varit med om ett antal gånger där texten på kvittot försvinner efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...