Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bluetooth fungerar sådär va


knugge

Rekommendera Poster

Jag tycker bluetooth fungerar halvdant. Två iphones hittar inte varandra men det kanske de inte ska heller. Apple verkar inte tycka att man ska kunna skicka filer mellan varandra. Iphonen söker och söker fast jag sitter i sängen med min macbook upptäckbar. Det har fungerat förut men det som gör mig fundersam är att det inte är så smidigt som jag kommit att bli van vid med Apples produkter.

 

Några funderingar här på forumet?

 

Förresten upptäckte jag nu att det börjar gå hyffsat att skriva med båda händerna, kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså nu börjar jag tro att det är något fel på blåtanden i 3gs eftersom min dator inte hittar telefonen och telefonen bara söker och söker utan att hitta något. Säg att jag missat någon viktig inställning. Blåtand är på både på dator och telefon och båda är upptäckbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning. Provade nyss och fick inte heller det att funka. Verkar rätt krångligt det där. Tur man inte har ngt behov av blåtand :) Tethering får jag igång men jag vetifan hur man bär sig åt om man vill överföra filer till telefonen. Om det ens går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning. Provade nyss och fick inte heller det att funka. Verkar rätt krångligt det där. Tur man inte har ngt behov av blåtand :) Tethering får jag igång men jag vetifan hur man bär sig åt om man vill överföra filer till telefonen. Om det ens går.

Hmm ja vad ska jag säga, återställde telefonen i telefonen. Det enda som blev annorlunda och sämre var att min telefon inte längre identifieras som Jespers iPhone utan localhost. Helt galet. Den lyckades nu parkoppla och det verkar bara så att det är begränsat till att använd telefonen som modem. Konstigt då osx ska ha så mycket gemensamt med iPhone os.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte meningen att man ska kunna skicka filer över blåtand via iPhone. Ett aktivt val från apples sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte meningen att man ska kunna skicka filer över blåtand via iPhone. Ett aktivt val från apples sida.

Aha, undras varför. Jag menar det är ju inte omöjligt att man vill kunna göra det med t.ex. en bild eller en låt. Skicka mellan två telefoner via blåtand. Jag vet att barnen på jobbet gör det hela tiden. Som det är nu måste man alltså maila eller mms:a bilder och låtar kan man bara glömma att skicka på något sätt men det kanske är en funktion som man inte vill ha?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, undras varför. Jag menar det är ju inte omöjligt att man vill kunna göra det med t.ex. en bild eller en låt. Skicka mellan två telefoner via blåtand. Jag vet att barnen på jobbet gör det hela tiden. Som det är nu måste man alltså maila eller mms:a bilder och låtar kan man bara glömma att skicka på något sätt men det kanske är en funktion som man inte vill ha?!

 

Skicka låtar är ju olagligt så det är inte så konstigt de inte stödjer det.

Jag kände till att man inte kunde skicka filer mellan telefoner men jag trodde det skulle gå mellan dator och telefon. No biggie dock. JAg använder aldrig BT på telefonen. KAnske som modem senare om jag köper en laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billder finns det apps för att skicka via BT men låtar kan du inte föra över på ngt annat sätt än med iTunes just av den anledningen att förhindra piratkopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billder finns det apps för att skicka via BT men låtar kan du inte föra över på ngt annat sätt än med iTunes just av den anledningen att förhindra piratkopiering.

Ok, jag förstår. Men man kan ju fritt bifoga låtar i epost från sin dator och den kan vara bärbar så det kanske gör piratkopiering lite jobbigare. Dessutom får man väl dela med sig till släkt och nära vänner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billder finns det apps för att skicka via BT men låtar kan du inte föra över på ngt annat sätt än med iTunes just av den anledningen att förhindra piratkopiering.

 

Tänkte höra om du har tips på nån app som gör att även andra telefoner än iPhone blir upptäckbara??

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går säkert att komma runt om man jailbreakar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka låtar är ju olagligt så det är inte så konstigt de inte stödjer det.

Jag kände till att man inte kunde skicka filer mellan telefoner men jag trodde det skulle gå mellan dator och telefon. No biggie dock. JAg använder aldrig BT på telefonen. KAnske som modem senare om jag köper en laptop.

 

Eh va? Sen när är det olagligt att skicka låtar?

 

Det som är olagligt är att olovligen dela med sig av upphovsrättsskyddat material, däremot får du absolut dela med dig till en familjemedlem exempelvis. Eller ponera att du är upphovsrättsinnehavare? Sådana här generaliseringar är så tråkiga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone saknar fullständigt stöd för blåtand. Blåtand är en bred standard som innehåller över 20 olika protokoll för att möjliggöra olika typer av funktionalitet. Iphone saknar stöd för filöverföring via blåtand, det är helt enkelt inte implementerat i telefonen. Vill man föra över filer mellan datorn och telefonen så kan man använda sladden, eller trådlöst nätverk / Airport.

Iphone stödjer blåtand för blåtandsförsedda lurar och mikrofoner, det är vad blåtanden i iPhone är konstruerad för.

För filöverföring via trådlöst nätverk, s k WiFi, så finns det apps till iPhone som hjälper till med den funktionen.

 

Eftersom blåtand i iPhone endast har stöd för blåtands lurar och mikrofoner, så kan den heller inte koppla ihop sig med andra iPhones eller datorn via blåtand, för iPhone och datorn räknas inte som headset. :)

 

Datorn, Mac, har fullständigt stöd för blåtand och kan skicka filer till andra telefoner via det medföljande programmet Blåtand filöverföring. Eftersom iPhone har en begränsad blåtands-implementering så fungerar inte iPhone med detta program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. MAn kan använda telefonen som modem över BT också men sen är det stopp. Filöverföring stödjs inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en app som heter Photoshare som delar foton mellan iPhones över BT. Gratis att ladda ner från Appstore. Så upphovsrättsskyddet eller tekniken verkar inte vara hindret för Apple. Den finns även iPhone-spel som går att lana via iPhones BT. Så den tekniken stöds också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en app som heter Photoshare som delar foton mellan iPhones över BT. Gratis att ladda ner från Appstore. Så upphovsrättsskyddet eller tekniken verkar inte vara hindret för Apple. Den finns även iPhone-spel som går att lana via iPhones BT. Så den tekniken stöds också.

 

Spel över BT kom med de nya API'erna i 3.0. Kommer säkert fler grejjer senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom får man väl dela med sig till släkt och nära vänner?

 

får du absolut dela med dig till en familjemedlem exempelvis.

 

Stämmer verkligen det? Är inte grunden för detta att man betalar Kasset skatt? Om vi pratar om elektronisk fildelning så betalar du inte den och bör därmed inte dela med dig av filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en app som heter Photoshare som delar foton mellan iPhones över BT. Gratis att ladda ner från Appstore. Så upphovsrättsskyddet eller tekniken verkar inte vara hindret för Apple. Den finns även iPhone-spel som går att lana via iPhones BT. Så den tekniken stöds också.

 

Fungerar den bara med två iPhone eller kan man komma åt en annan telefon från en iPhone?

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det verkar finnas varianter på lösningar. Konstigt problem jag hade med min misslyckade parkoppling och märkligt att det sedan fungerade. Lite jobbigt när ingen av maskinerna signalerar tydligt vad som skiter sig eller vilka lösningar som finns. Problem med nätverket i macen är föredömligt på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ibluethooth finns för jailbreakade telefoner, klarar musik, bilder eller vad du vill från telefonens hela filsystem

 

Funkar inte med 3.0 och högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...