Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

vad ska jag göra med min iBook?


grodkungen

Rekommendera Poster

<så här ligger det till...min iBook har blivit ganska slö på sista tiden, jag känner inte att jag kan använda den längre till annat än möjligtvis lite surf använder den nu btw:P

Ram minnet lär man kunna pumpa upp till 1.5gb skulle det göra märkbar skilllnad mot 512+inbyggda 256 jag har just nu?

hd är minimal (35gb) men visst är det påtok jobbigt att byta...?

 

Nu kör jag tiger, funderar på om typ ubuntu skulle fungera bra, kanske man skulle uppleva datorn som snabbare :P

 

Har inga skivor dock så därför tråkit om man skulle ångrasig efter en formatering och inte kunna få tillbaka tiger...

Vad tycker du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD storlek är i sig kanske inget problem, frågan är hur mycket ledigt utrymme du har? Minst 10% ledigt är en gammal tumregel.

 

RAM är ju annars en klassiker, kolla i Aktivitetskontroll hur mycket minne som är ledigt (och inaktivt). Är det lite kvar där så använder datorn hårddisken som internminne, vilket är långsammare. Om du dessutom har lite plats ledigt på disken, ja då blir det segt värre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System minne och ram minne är väll samma sak?

resident: 90mb

aktivt:79mb

inaktivt:136mb

använt:306mb

ledigt:461mb

 

totalt över 768mb som det ska vara...:S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man ska väl helst ha över en gig ram för att osx ska flyta på som det är tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man ska väl helst ha över en gig ram för att osx ska flyta på som det är tänkt.

 

Hur kan det stämma? Datorn levererades med Tiger, och endast 256mb ram.

Reklambyrån som hade datorn innan mig satte i en 512mb sticka och lyckades slarvabort skivorna :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny HD brukar vara en bra knep att få fart på en gammal dator. De nya diskarna är så mycket snabbare och bättre än den du har så det blir som att gå ifrån en Trabant till F1. Har du möjlighet att maximera minnet så gör det. Men beroende på vad du kör för program så är ny HD som ger mest fart.

 

Tror knappast du vinner något på att byta ut OS X 10.4 Tiger mot någon version av Linux. Med din iBook uppgraderad med både minne och HD så ska även OS X 10.5 Leopard flyta på helt OK.

 

Annars så kanske du bara ska prova att göra en arkivera/installera för att få ett fräscht OS med bibehållna inställningar och program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<så här ligger det till...min iBook har blivit ganska slö på sista tiden, jag känner inte att jag kan använda den längre till annat än möjligtvis lite surf använder den nu btw:P

Ram minnet lär man kunna pumpa upp till 1.5gb skulle det göra märkbar skilllnad mot 512+inbyggda 256 jag har just nu?

hd är minimal (35gb) men visst är det påtok jobbigt att byta...?

 

Nu kör jag tiger, funderar på om typ ubuntu skulle fungera bra, kanske man skulle uppleva datorn som snabbare :P

 

Har inga skivor dock så därför tråkit om man skulle ångrasig efter en formatering och inte kunna få tillbaka tiger...

Vad tycker du?

Sälj den till mig, jag köper den billigt. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sälj den till mig, jag köper den billigt. :whistling:

jag gav 3000 för ett år sän, vad ger du nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny HD brukar vara en bra knep att få fart på en gammal dator. De nya diskarna är så mycket snabbare och bättre än den du har så det blir som att gå ifrån en Trabant till F1. Har du möjlighet att maximera minnet så gör det. Men beroende på vad du kör för program så är ny HD som ger mest fart.

 

Tror knappast du vinner något på att byta ut OS X 10.4 Tiger mot någon version av Linux. Med din iBook uppgraderad med både minne och HD så ska även OS X 10.5 Leopard flyta på helt OK.

 

Annars så kanske du bara ska prova att göra en arkivera/installera för att få ett fräscht OS med bibehållna inställningar och program.

 

klarar man att byta då? filmerna på youtube när dem byta verkr ju ganska krångliga :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha max 256 MB + 1 GB RAM i din iBook = 1,25 GB RAM (eftersom du har 256 MB logikkorts-RAM, sista iBooken hade 512 MB på logikkortet). Jag har bytt HD i min iBook. Det är inte enkelt men det går. Man kan skriva och surfa, jag har en G4 1,2 GHz processor, och Tiger. Wmv-filmer hackar, men flv och mpeg, dvd, fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger liksom de andra: maxa minnet till 1.25 GB och sätt in en ny, snabbare hårddisk (det är verkligen jättestor skillnad mellan äldre och nyare diskar, även fast båda kanske kör på 5400rpm så kan det vara milsvid skillnad i hastighet). Guide för hur man byter ut hårddisken finns på ifixit.com. Tror att det hade funkat fint med Tiger (eller kanske t.o.m. Leopard om man vill det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macar har i stort sett ända fram till i dag sålts med för lite RAM-minne. 256 MB RAM är minst sagt klent för en Tiger..... Det räcker för Tigern och Texteditorn i princip... Safari kan dra i väg med långt över 256 MB bara på egen hand!

...

Nu berättar du ingenstans hur mycket utrymme det är kvar på HD-n. Men den är ju superliten och är säkert knökfull. OS X behöver minst 10 GB ledigt på HD-n för att kunna göra allt den ska i bakgrunden och i bland är tom det för litet. 10% regeln gäller inte riktigt längre.

...

Mer RAM men hellre en större HD om du ska välja vilken åtgärd som är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnde redan i första osten så har jag inga skivor på iBooken, om jag nu byter till en ny stor HD , hur gör jag med tiger då?

Kan jag bränna ner det på en CD-Rom, typ lr nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System minne och ram minne är väll samma sak?

resident: 90mb

aktivt:79mb

inaktivt:136mb

använt:306mb

ledigt:461mb

 

totalt över 768mb som det ska vara...:S

Är detta med några program igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta med några program igång?

 

bara safari och aktivitets kontrollen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...