Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta bilder från kameran till Mac.


agge

Rekommendera Poster

I Windows kan jag välja på att importera eller bara dra över bilderna till en egen mapp.

När jag väljer att bara dra över bilderna går detta betydligt snabbare, men jag ser inte hur jag kan göra dett i Mac.

Kameran är en Canon Ixus.

Någon sim vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får upp Nikon Coolpixen som en HD-symbol och iPhoto drar i gång. Då kan jag ju skita i iPhoto och öppna HD-n och dra ut bilderna och lägga dem i en mapp eller vad jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antingen via en kortläsare… eller via image capture (vet tyvärr inte vad det heter på svenska men det är ett program som ligger i program-mappen iaf)… om du går in i preferences för image capture så kan du där ställa in att image capture automatiskt ska starta när du kopplar in kameran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
antingen via en kortläsare… eller via image capture (vet tyvärr inte vad det heter på svenska men det är ett program som ligger i program-mappen iaf)… om du går in i preferences för image capture så kan du där ställa in att image capture automatiskt ska starta när du kopplar in kameran.

Programmet heter Bildinsamling på svenska.

Har sedan länge skrotat iPhoto, som ständigt låste sig och tvingade mig att starta om datorn varje gång. Bildinsamling, Graphic Converter och Photoshop är vad som behövs och funkar jättebra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joachim Johansson

När jag jobbar kan jag ta över tusen bilder på en dag och för at få lite snurr på överföringen så använder jag mig av Apples Bildinsamling kombinerat med det fantastiska programmet Exif Renamer.

 

Med den kombinationen så döps alla bilder om efter det system som just jag vill ska användas. Bilderna läggs sedan i mappar som också döps "automatiskt" efter just mina kriterier.

 

En riktigt stor fördel är att kombinationen verkar fungera på alla digitala bildformat, oavsett om det handlar om .jpeg, .nef, .crw, .orf, .raw, .tiff eller .halabaloo.

 

/ Joachim Johansson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två kameror, en Sony DSC-V1 och en IXUS 500.

 

När jag stoppar in Sonyn, som använder Memorystick pro får jag upp den som en hårddisk. Denna brukar jag även använda som portabel hårddisk när jag vill ta med mig dokument och annat, fungerar mycket bra.

 

När jag däremot stoppar in IXUSen dyker den INTE upp som en hårddisk, utan jag måste använda antingen iPhoto eller bildinsamling.

 

Min slutsats blir att det beror på vilken typ av minneskort man har.

(En annan skillnad mellan kamrorna är också att Sonyn har USB 2 och IXUSen USB 1.1, men jag har svårt att se att det skulle påverka)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag verkar vara annorlunda än alla här - kanske är jag rubbad :lol: . Jag döper alla mina bildfiler efter vad dom innehåller, t.ex. pelle_seglar_profil.jpg. Jag kan alltså i framtiden veta ungefär vad det är för bild oavsett på vilken plattform jag jobbar - om dom hamnar i hemsidehirearki - om dom skickas till andra. Redan filnamnet ger mig/andra info. För mig är det inte konstigare än att jag döper dokument, t.ex. skolkontrakt_firsdraft.doc

eller skivsamling_singlar.xls

Å andra sidan sparar jag bara bilder som jag tycker duger - jag sparar aldrig "kanske bra att ha-bilder". Idag har jag ca. 600 bilder och bristen med iPhoto är dess sjuka mapphirearki. Funderar på att gå över till Portfolio eller iView.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brukar också döpa mina bilder efter innehållet men använder aldrig underslash :devil: bara PC kräver det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brukar också döpa mina bilder efter innehållet men använder aldrig underslash  :devil:  bara PC kräver det

och inet...gör mycket för Nätet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, nu är det Exif Renamer. och Bildinsamling som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...