Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac G4 17" mot min Mac mini?


iLantz

Rekommendera Poster

Fick erbjudande att byta till mig en iMac G4/1.25GHZ 17" 256MB, 80GB och högtalarna.

http://www.lowendmac.com/imacs/17in-imac-g4-1.25-ghz.html

För mitt surf msn och iTunes så krävs det ju inte mer prestenda.

 

Tänkte om jag skulle byta bort min Mac Mini 1.66 core duo med combodrive 1GB ram och 60GB hårddisk.

Gör jag ett dåligt byte? :fundersam:

 

Självklart är ju iMacen slöare, det är jag medveten om.

Men designen är helt underbar, har velat ha en väldigt länge.

Min mini används knappt alls längre så det är ingen större förlust att bli av med den.

Om man ska se det rent ekonomiskt, gör jag en dålig affär?

Och den stora frågan är ju hur stödet för ppc bland utvecklarna ser ut framöver.

Att Snow leopard inte stödjer ppc gör mig inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte använder minin och samtidigt vill ha i iMac G4, så är väl inte valet så svårt? Rent ekonomiskt tror jag inte att du förlorar så mycket, och med tiden kan den ev. förlusten kanske t o m vändas till vinst då jag tror att suget efter iMacen är större än efter minin om du skulle vilja sälja.

 

iMacen håller ett tag till, det är ju den snabbaste av G4-iMacarna, den har USB 2 och hyfsat stor skärm, du bör bara skaffa mer minne. "Alla" vill ha en sån, de som ser mina vill iaf ha en, t om inbitna PC-nissar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte använder minin och samtidigt vill ha i iMac G4, så är väl inte valet så svårt? Rent ekonomiskt tror jag inte att du förlorar så mycket, och med tiden kan den ev. förlusten kanske t o m vändas till vinst då jag tror att suget efter iMacen är större än efter minin om du skulle vilja sälja.

 

iMacen håller ett tag till, det är ju den snabbaste av G4-iMacarna, den har USB 2 och hyfsat stor skärm, du bör bara skaffa mer minne. "Alla" vill ha en sån, de som ser mina vill iaf ha en, t om inbitna PC-nissar.

 

Ja specen på den datorn är det inget fel på. Hade väl trycka in max minne i den så fort som möjligt.

Hur är det med hårddisken, är den 2.5" eller 3.5"? Finns det någon övre gräns på hur stork disk man kan ha?

Högre upplösning på skärmen än min MacBook, det kan vara trevligt ibland har jag märkt.

Jag är inte direkt någon krävande användare och Globen är ju för jäkla vacker. :wub:

Minis finns ju mycket av och säljs fortfarande, en Globe kommer väl antagligen inte sjuka i värde om jag nu skulle vilja göra mig av med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget att tveka över!

 

Det sitter en 3,5"-disk i datorn som går att byta till så stor disk det bara går med ATA-interface.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget att tveka över!

 

Det sitter en 3,5"-disk i datorn som går att byta till så stor disk det bara går med ATA-interface.

 

Enligt lowendmac.com så är max minne 2GB stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt lowendmac.com så är max minne 2GB stämmer det?

 

Japp, det stämmer. Det sitter två olika minneskretsar i datorn: 1 SO-DIMM PC-2700 (200 pinnar) och en SDRAM PC-2700 (184 pinnar). Det senare är lite klurigt att byta, men det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det stämmer. Det sitter två olika minneskretsar i datorn: 1 SO-DIMM PC-2700 (200 pinnar) och en SDRAM PC-2700 (184 pinnar). Det senare är lite klurigt att byta, men det går.

 

Just ja, minns att jag läste något skumt om minnet i den.

Ett minne av laptoptyp och ett vanligt alltså?

 

Så 2GB ram och sen en lite färskare hårddisk borde ju snabba upp den lite.

Jag antar att den disken som suttit sen början har börjat bli lite slö.

Jag ska väl åka dit i veckan och undersöka datorn närmare.

Är det något speciellt man ska tänka på med den modellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ja just det. Ett 184-pin DIMM och ett 200-pin SO-DIMM. DDR1-minne i den.

 

Disken fixar du ju med en enkel formatering. Du kan installera så stora hårddiskar du vill i den. Nu är det väl så att du inte hittar större än 750 GB med IDE-koppling (utan bara med SATA), men ändå.

 

Som du själv skrev är den ju mycket långsammare än en Mini och kommer nog inte att kunna köra Snow leopard. Men annars är det väl en fin burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det. Ett 184-pin DIMM och ett 200-pin SO-DIMM. DDR1-minne i den.

 

Disken fixar du ju med en enkel formatering. Du kan installera så stora hårddiskar du vill i den. Nu är det väl så att du inte hittar större än 750 GB med IDE-koppling (utan bara med SATA), men ändå.

 

Som du själv skrev är den ju mycket långsammare än en Mini och kommer nog inte att kunna köra Snow leopard. Men annars är det väl en fin burk.

 

 

Tack, då har jag uppfattade allt rätt. :ThumbsUp:

Anledningen till att jag skulle byta disk är väl om den skulle vara sliten rent fysiskt.

Men jag får se hur skicket verkar när jag inspekterar den ikväll. :)

Prio ett är att maxa minnet, hårddisk får bli senare om jag känner att det behövs.

När det handlar om en så vacker(i mina ögon) dator så får jag räkna med att jag byter ner mig rent prestandamässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt lowendmac.com så är max minne 2GB stämmer det?

G4 pinnar på bra med 2GB. Har 1,75 GB i min MDD och det räcker bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabb fråga, kan jag boota min iMac G4 med en firewiredisk?

La leopard som en imagefil på min firewiredisk nämligen och nu hittar jag inte min leopardskiva i röran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabb fråga, kan jag boota min iMac G4 med en firewiredisk?

La leopard som en imagefil på min firewiredisk nämligen och nu hittar jag inte min leopardskiva i röran.

Ja, så länge skivan i sig är bootbar. Alla Macar med Firewire kan bootas med Firewire, utom möjligen de allra första (som är bra mycket äldre och med G3-processor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så länge skivan i sig är bootbar. Alla Macar med Firewire kan bootas med Firewire, utom möjligen de allra första (som är bra mycket äldre och med G3-processor).

 

Sätter jag i disken när macen är startad så hittar den disken som OS X Install.

Men om jag startar om den och håller in "alt" så kan jag bara välja den interna disken.

Testar jag med min macbook så kan jag välja firewiredisken, men inte med iMacen.

Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå att byta hårddisk, så se till att du gör rätt när du öppnar burken - och framför allt när du stänger den igen - du måste lägga på kylpasta på "thermalpipens" båda ändar annars bränner du datorn. Dra åt bottenplattans skruvar ordentligt efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter jag i disken när macen är startad så hittar den disken som OS X Install.

Men om jag startar om den och håller in "alt" så kan jag bara välja den interna disken.

Testar jag med min macbook så kan jag välja firewiredisken, men inte med iMacen.

Vad gör jag för fel?

MacBook är en Intel-Mac. Intel-Macar kräver startdiskar med GUID partitionskarta och Intel-kod.

iMac G4 är en PPC-Mac. PPC-Macar kräver startdiskar med Apples partitionskarta och PPC-kod.

 

Du måste alltså skaffa en disk som bootar PPC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook är en Intel-Mac. Intel-Macar kräver startdiskar med GUID partitionskarta och Intel-kod.

iMac G4 är en PPC-Mac. PPC-Macar kräver startdiskar med Apples partitionskarta och PPC-kod.

 

Du måste alltså skaffa en disk som bootar PPC.

 

 

Tack, såg det igår. Bra att du kunde bekräfta.

Då blir det att leta upp skivan istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då har jag uppfattade allt rätt. :ThumbsUp:

Anledningen till att jag skulle byta disk är väl om den skulle vara sliten rent fysiskt.

Men jag får se hur skicket verkar när jag inspekterar den ikväll. :)

Prio ett är att maxa minnet, hårddisk får bli senare om jag känner att det behövs.

När det handlar om en så vacker(i mina ögon) dator så får jag räkna med att jag byter ner mig rent prestandamässigt.

 

Jag har en sådan här dator själv. Jag har maxat ramet och bytt hårdisken i den. Det var lite pilligt men inte så svårt. Tipset är ju att du byter hårddisken samtidigt som du maxar ramet så slipper du öppna den igen.

Jag bytte inte DVD'n i den men om man behöver kan man ju göra det samtidigt.

Ett annat tips jag fick var att passa på att byta batteriet i den också.

 

Hör av dig om det är något du undrar jag har fotodokumenterat mitt ingrepp.

 

Lycka Till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan här dator själv. Jag har maxat ramet och bytt hårdisken i den. Det var lite pilligt men inte så svårt. Tipset är ju att du byter hårddisken samtidigt som du maxar ramet så slipper du öppna den igen.

Jag bytte inte DVD'n i den men om man behöver kan man ju göra det samtidigt.

Ett annat tips jag fick var att passa på att byta batteriet i den också.

 

Hör av dig om det är något du undrar jag har fotodokumenterat mitt ingrepp.

 

Lycka Till!

 

Han hade gett mig fel information angående minnet. Det är på 1.25GB, det nöjer jag mig med.

Men hårddisk skulle jag nog vilja byta till något fräschare i framtiden.

Tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hade gett mig fel information angående minnet. Det är på 1.25GB, det nöjer jag mig med.

Men hårddisk skulle jag nog vilja byta till något fräschare i framtiden.

Tack. :)

 

Då har han förmodligen sat 1Gb i den "yttre" minnesplatsen. Den dan du byter HDD, passa på att gradera upp minnet också :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har han förmodligen sat 1Gb i den "yttre" minnesplatsen. Den dan du byter HDD, passa på att gradera upp minnet också :borstatanderna:

 

 

Får försöka komma ihåg det när det blir dags. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi byta, du får min Cube ;)

 

Pöh! Den här älsklingen släpper jag inte. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pöh! Den här älsklingen släpper jag inte. ;)

Va inte löjlig nu, du får även med en veckas ranson av ärtsoppa :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va inte löjlig nu, du får även med en veckas ranson av ärtsoppa :P

 

Haha, glöm det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...