Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla gammal diskettstation till MacBook


Michael J

Rekommendera Poster

Har kvar en hel del gamla disketter som jag använt till min gamla Macintosh Plus, vilken har en extern diskettstation som köptes med datorn 1987. Jag skulle vilja överföra mycket från dessa disketter till min MacBook.

 

1. Finns det skarvkablar så att jag slipper köpa någon ny enhet?

2. Annars, kan någon berätta om och rekommendera alternativ?

3. Finns möjligen 80/90-talsvirus på några disketter, men sådana bör väl MacBooken (OS X) vara immun mot?

 

Har inte lyckats finna svar i andra trådar, men i den nyväckta talas om usb floppy drive. Välkomnar hänvisningar till andra trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha Tiger eller Panter som kan köra classic. Leopard funkar ej. Är det word-dokument är det oftas inga problem. Diskettstationer finns i usb och kan köpas på Clas Ohlson - om dom inte nyss tagit bort den ur sortimentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha Tiger eller Panter som kan köra classic. Leopard funkar ej. Är det word-dokument är det oftas inga problem. Diskettstationer finns i usb och kan köpas på Clas Ohlson - om dom inte nyss tagit bort den ur sortimentet.

Tack Timjan! Jag har en Tiger i tanken. Ska kolla med Ohlson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Timjan! Jag har en Tiger i tanken. Ska kolla med Ohlson.

 

Var noga med att den fungerar till mac. Det är inte alla som gör det...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Timjan! Jag har en Tiger i tanken. Ska kolla med Ohlson.

 

Tyvärr är det nog kört, det verkar inte finnas diskettläsare som läser SD- och DD-disketter idag.

Hittar du någon så hör av dig, har samma problem.

Annars får jag lösa mitt problem genom att plocka upp någon gammal Mac ur källargömmorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade just min drygt 9 år gamla Imation SuperDisk. Fungerade utan anmärkning med en vanligt diskett. Använde Mac OS 10.5.3 ...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LaCie har en snygg diskettläsare som ansluts via USB.

 

Men det står faktiskt inte om den kan läsa de äldre 400k och 800k disketterna (SD och DD). Jag skulle faktiskt bli förvånad om det inte fungerade, men man kan ju maila LaCie´s support och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LaCie har en snygg diskettläsare som ansluts via USB.

 

Men det står faktiskt inte om den kan läsa de äldre 400k och 800k disketterna (SD och DD). Jag skulle faktiskt bli förvånad om det inte fungerade, men man kan ju maila LaCie´s support och fråga.

 

Jag skulle bli förvånad om det fungerar på de äldre disketterna. Om jag inte minns fel så skiljde sig Apples läsning för äldre disketter från PC-dito genom att läsa och skriva med variabel hastighet. Iom HD disketterna, dvs disketter med det extra fyrkantiga hålet, så är mekanismerna lika, dock inte utrymmet efter formatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bli förvånad om det fungerar på de äldre disketterna. …

 

Ja, då vet jag faktiskt inte. LaCie har alltid varit ganska duktiga på stöd för Mac, men det finns naturligtvis en gräns.

 

Själv var jag så klok att jag kopierade över allt jag ville spara från disketter till hårddisken på min dåvarande beiga G3 och dessutom brände en extra cd-skiva. Så nu kan jag skryta med att jag har både System 6.0.5 och 7.1 på min MacMini!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min klarar Microsoft word-filer version 5.1 som hade Mac Os 7.5. Både DD-disketter och SD. Heter det inte HD-diskette istället för SD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min klarar Microsoft word-filer version 5.1 som hade Mac Os 7.5. Både DD-disketter och SD. Heter det inte HD-diskette istället för SD?

 

SD = Singlesided Disk MS-DOS 360 kB MAC 400 kB

 

DD = Doublesides Disk MS-DOS 720 kB MAC 800 kB

 

HD = Highdensity Disk MS-DOS & MAC 1,44 MB

 

...B)

 

Balooba var kvickare...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, DD och HD klarar den.

SD måste ha varit VÄLDIGT länge sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, DD och HD klarar den.

SD måste ha varit VÄLDIGT länge sen.

 

Typ cirka 20 år sedan...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, DD och HD klarar den.

SD måste ha varit VÄLDIGT länge sen.

 

Ja, men frågeställaren snackar om 1987, och då tror jag inte HD fanns och DD var nog rena lyxen, om de nu fanns.

Det får vi iofs snart reda på då alltid någon kommer att Googla fram uppgifter på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men frågeställaren snackar om 1987, och då tror jag inte HD fanns och DD var nog rena lyxen, om de nu fanns.

Det får vi iofs snart reda på då alltid någon kommer att Googla fram uppgifter på det.

 

 

Ursprungligen utvecklades disketten för att IBM behövde ett medium för att lagra mikroprogram i sina stordatorer. Utvecklingsarbetet påbärjades i slutet av 1960-talet och efter intern användning lanserades disketten kommersiellt 1971.

De första disketterna har en storlek av 8" (åtta tum, 200 mm). Dessa användes bland annat till äldre CP/M-system men blev senare ovanliga när det kom 5¼"-disketter (fem och en fjärdedels tum, 130 mm) som rymde 640 kilobyte. Ett senare HD-format rymde 1,2 MB. Dessa disketter hade ett böjligt skyddshölje. År 1984 introducerades 3½"-disketter (tre och en halv tum, 90 mm) med hårt skyddshölje, som rymde 720 kilobyte (så kallad DD-diskett) och år 1987 1 440 kilobyte (1,44 MB, så kallad HD-diskett). Det har även förekommit 3½"-disketter som rymt 2,8 megabyte eller 120 megabyte, som dock aldrig blivit särskilt vanliga.

De 3½"-disketter som formaterades för Macintosh eller Amiga rymde vanligen 800 KiB (DD-disketter) respektive 880 KiB. För Macintosh fanns även HD-disketter rymmandes 1,44 Mb.

Idag är 3½"-disketter med utrymmet 1440 kilobyte vanligast. Deras utrymme anges ofta som "1,44 megabyte" med megabyte i ad hoc-betydelsen att 1 megabyte = 1000 kilobyte. På så vis ges en inexakt angivelse av utrymmet och konventionellt är 1 440 kilobyte ungefär 1,47 megabyte eller ungefär 1,41 mebibyte.

Flera försök till att marknadsföra en ersättare till den åldrade lagringsmetoden. Disketter används allt mindre eftersom det numera ofta är möjligt att skicka filer över Internet, lokala nätverk, fickminnen eller hårddiskar med USB eller Firewire istället och använder cd- och dvd-skivor för permanent lagring. Disketter är i jämförelse med cd- eller dvd-skivor långsamma och har mycket mindre lagringskapacitet.

 

Hämtat från Wikipedia...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, DD och HD klarar den.

SD måste ha varit VÄLDIGT länge sen.

 

Har du verkligen testat med gamla Macformaterade DD-disketter?

Det är inga problem att formatera en DD-diskett som HD.

Alltså, skall vi kunna komma framåt är det viktigt att veta om du kan läsa gamla DD-disketter fomaterade som sådana, dvs 800 kb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla intressanta kommentarer. Har arbetat hela dagen, så jag har inte varit inne på tråden sedan igår. Kan just nu inte kolla vilka disketter jag använde ända in på 2000-talet, men återkommer snarast möjligt.

 

Om det kniper så kanske jag kan kopiera över disketterna på en hårddisk som jag köpte 1988 (välkommen till Antikrundan), men det kanske inte underlättar.

 

Skarvsladdar för att koppla ihop MacBooken med den gamla externa diskettstationen tycks inte vara något alternativ (eftersom sådana sladdar inte nämns).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På förpackningarna med de senaste disketterna jag köpte (under första hälften av 1990-talet) står bl a "MF2HD", "1.44 MB", men givetvis vore det bra att kunna kopiera även ännu äldre disketter (vill minnas att de var DD, men kommer inte åt dem just nu). Ska kontakta några återförsäljare. Fortsättning följer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min G3 (som fungerar!) har diskettstation. Det är möjligt att fråga mig..... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min G3 (som fungerar!) har diskettstation. Det är möjligt att fråga mig..... :)

Tack för intresset, men jag är inte säker på vilken fråga eller vilka frågor du tänkt dig att jag skulle ställa till dig. Min ursprungsfråga var om man kunde köpa sladdar för att kunna koppla en gammal (1987) diskettstation till en MacBook.

 

Nästa fråga blev med andra medlemmars hjälp om det finns någon ny diskettstation som kan läsa Mac-formaterade DD och HD, kanske rentav SD.

 

Du kanske menade att det är möjligt att fråga dig om du kan kopiera åt mig. I så fall, tack igen, men Göteborg ligger litet långt från Stockholm. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min G3 (som fungerar!) har diskettstation.

 

Jag antar att det är en beige G3 då? Egentligen borde alla som är intresserade av äldre Macar ha en beige G3 (eller möjligen första versionen av PowerBook G3). De är nämligen perfekta just som övergångsmodeller: de har diskettstation, min modell hade inbyggd zip-drive också, cd-läsare som enkelt kan bytas mot en cd-brännare, inbyggd hårddisk förstås, och SCSI-anslutning för yttre hårddiskar och annat. Enkelt också att installera både USB- och FireWire-kort.

 

Det är alltså en modell som fungerar både framåt och bakåt i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är en beige G3 då? Egentligen borde alla som är intresserade av äldre Macar ha en beige G3 (eller möjligen första versionen av PowerBook G3). De är nämligen perfekta just som övergångsmodeller: de har diskettstation, min modell hade inbyggd zip-drive också, cd-läsare som enkelt kan bytas mot en cd-brännare, inbyggd hårddisk förstås, och SCSI-anslutning för yttre hårddiskar och annat. Enkelt också att installera både USB- och FireWire-kort.

 

Det är alltså en modell som fungerar både framåt och bakåt i tiden.

Menar du alltså att jag borde skaffa mig en powerbook g3 om jag vill överföra gamla disketter till min MacBook?

 

Begagnatpriserna på eBay varierar (ett låg runt 600 kr, ett annat 1 500). Om man vill ha ett svenskt tangentbord bör man söka här. I vilket fall som helst kan väl datorn paja snart då den är så gammal.

 

Jag kollar några andra alternativ först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...