Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar mitt trådlösa nätverk men kan inte koppla upp mot det?


MacBan

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag köpte idag en Macboob och första gången jag satte på den så reggar man u produkten. Den frågade också vilket trådlöst nätverk jag ville använda, den hittade ett flertal. Däribland fanns mitt egna som jag hittade i listan - försökte välja det men efter ett tag kommer det upp ett felmeddelande som säger att det inte går att koppla upp mot nätverket. Jag provade sedan ett annat oskyddat trådlöstnätverk och då fungera det??

 

Why??? E det någon som kan hjälpa migf vore jag supertacksam!!

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Vet inte vad som är fel...riktigt frustrerande! Min tjej har en PC laptop och på den fungerar det trådlösa nätverket utmärkt. Men på min nyinköpta MacBook så hittar jag nätverket i Airport symbolen(när man trycker där) men när jag försöker ansluta till det kommer följande felmeddelande upp: "Ett fel uppstod när anslutning till nätverket "och så namnet på mitt nätverk"??? Fattar inte. E den någon inställning som jag missat eller funkar det inte att köra Mac och D-Link som routern e???

 

Snälla hjälp mig på vägen och gör så att min övergång från PC till Mac blir lika fantastisk som jag hade trott:-)

 

Hoppas någon kan hjälpa mig...pleeeeease!!

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är flera som fått samma fel vad det gäller wifi-nätverk, jag inkluderad. För oss samtliga så uppstod problemet i samma sekund som vi installerade Leopard på våra datorer, så sanningen är nog densamma - det är en bugg i Leopard som orsakar felet.

 

Det brukar gå undan för Apple när de hittar programmeringsmissar så en patch är alldeles säkert på gång, tills dess så får du försöka köra med kabel. Eller byta ut din wifi-router emot en annan och testa - när jag bytte min D-Link emot Bredbandsbolagets egen router så fungerade det utan några som helst problem!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att slå av krypteringen - fungerar det då??

 

Om ni använder WEP - prova med WPA istället, det bör fungera bättre.

 

/PO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

1. Jag kör Tiger och inte Leopard...läste att vissa har problem som kör Leopard men detta är inte fallet för mig men tack för svar Dragonlim.

 

2. Poken; detta kanske är en dum fråga men var slår man av krypteringen? Och var ändrar man ifrån WEP till WPA??

 

Något rookie på det här så jag uppskattar verkligen er hjälp:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Poken; detta kanske är en dum fråga men var slår man av krypteringen? Och var ändrar man ifrån WEP till WPA??

 

De inställningarna görs i routern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan även vara att ni har skrivit in nätverkskortets mac-adress till PC:n, men inte för macen. Precis det hände för mig och jag tror jag fick ett liknande meddelande.

Använd PC:n för konfigureringen eftersom den kommer åt nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar. Jätte sjysst!

 

Känner dock att mina nätverkskunskaper inte riktigt räcker till. E det någon som har ett tips på vem jag kan kontakta för att få hjälp med detta? Jag e mycket tacksam för alla svar och jag försöker och försöker men man behöver en viss baskunskap för att ändra dessa grejer hur som helst. Därför undrar jag om någon vet var man vänder sig, fysiskt med ett sånt här proble?

Om ingen vill guida mig här dvs :-)

 

Ledsen för min okunskap men är iaf riktigt nöjd över att jag konverterat från PC till Mac då detta forum är fantastiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Prova kryssa i visa lösenord som text, när du loggar in på ditt nätverk.

 

Har funkat för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mekade precis igång ett trådlöst nätverk i min arbetsbostad och fick det att lira riktigt bra efter lite mek med isp inställningar.

Har en belkin router som fungerar fint, märkte dock att macbooken inte ville ansluta till routern när jag körde med macadress filtrering men utan funkar det finfint. vet inte om det är ett vanligt problem eller om jag knappade in fel macadress :lol: orkar inte meka mer, hur som helst så funkar det nu.

 

men testa utan macfiltrering och se vad som händer. för övrigt kör jag wpa-personal kryptering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att nolla routern med den lilla knappen, brukar sitta i ett litet hål på baksidan, håll in den med ett spetsigt föremål 30sek. PÅ så vis blir du av me eventuell kryptering och borde kunna ansluta.

 

Om du ska krypt. igen får du göra de men nätverksladden i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...