Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

NotMac Challenge avgjord


tsarkon

Rekommendera Poster

Nu har de äntligen blivit klar med NotMac Challenge!

 

Jag surfade in på linux.com idag och läste nyheten som jag väntat på ett bra tag nu, att någon skulle krypa fram och implementera ett bra gratisalternativ till .Mac som integrerar med Mac OS X 10.4 Tiger (enligt deras forum så funkar det ännu inte på Leopard, men det arbetas en del på den saken).

Det fungerar så här:

 

1. Du behöver en till Mac förutom din egen, alternativt en dator med Linux installerat. Du stoppar in servermjukvaran där, vilket är skrivet i Java. Väljer du att använda en extra Mac som server är det enkelt att konfigurera och köra igång. Kör man med Linux blir det inte lika enkelt tyvärr för att dokumentationen tydligen ska vara väldigt dålig, så man får klara sig en del på egen hand, eller läsa på det officiella forumet för att få en del tips:

http://www.notmacchallenge.com/phpBB2/viewforum.php?f=9

 

2. Användaren kör ett program i Mac OS X (även kallad "klientversion" av programmet). Efter att man har startat det så kör man igång genom att ange korrekta serveruppgifter och trycker på Enable. Enligt linux.com så ska man ange både server-IP och port. Anger man inte någon port används 443 (porten för SSL) som standard, enligt vad jag förstått!

 

När du är klar med konfigurationen

Efteråt kommer .Mac i System Preferences (Systeminställningar?) att vara ersatt med NotMac-logon och tillhörande text. I övrigt är det tänkt att det ska fungera likadant som .Mac, med de viktigaste tjänsterna, dock inte allihopa. Det är alltså inte ett 100 % alternativ till samtliga tjänsterna. Han som utlyste tävlingen påpekar att det inte gick att kräva implementering av IMAP och kalendertjänster då det redan finns sådant att få gratis på annat håll (kan tänka mig att GMail är det enklaste att koppla samman med i dagsläget, för IMAP och kalender).

 

Nerladdning av nödvändiga filer

http://sourceforge.net/project/showfiles.p...ckage_id=247496

 

/ tsarkon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Suveränt! Det här kommer jag testa när det finns en klient för Leopard. Framför allt är jag ute efter att synka Adressbok, iCal och Yojimbo.

Ett program som gör det är SyncTogether, men det kostar 50 dollar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm den blev väl avgjord för en dryg månad sedan. Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

1 oktober avgjordes den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm den blev väl avgjord för en dryg månad sedan. Eller har jag missat något?

 

Jo, men dels har den uppdaterats en aning i versionsnumret och dels handlade Macworlds nyhet bara om preliminär information. Därför valde jag att posta denna uppföljning. Dessutom arbetar de som sagt på att få Leopard-kompatibilitet. Det fattas inte så mycket, bara några mindre ändringar som Apple gjort där det skiljer sig som hindrar NotMac från att fungera i Leopard. Jag tänker fortsätta bevaka hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...