Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

är verkligen Timemachine så dåligt?


ceda

Rekommendera Poster

Jag har tänkt o använda timemachine och säkerhetskopiera. jag vill inte säkerhets kopiera hela datorn utan bara ca 10 mappar med lite olika saker. bland annat musik. problemet är att jag hittar inget sätt att bara välja just dom mapparna, det ända jag har hittat är att man kan utesluta filer man inte vill ha, men det skulle ju innebära att jag får sitta och utesluta 75% av datorn. går det inte bara markera dom filerna man vill att timemachine ska säkerhets kopiiera eller har apple varit så osmarta att dom inte tänkt på att alla människor inte vill säkerhets kopiera hela datorn??

 

 

om någon vet ett lätt sätt att få in just dom filerna så skulle jag vara tacksam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då väljer du att hämta hem carbon copy cloner istället...där kan du sortera in vad ska klonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

syftet med Time Machine var att man inte skulle behöva göra mer än ansluta en extern disk och sedan låta TM sköta resten.

 

Vill du själv in och pilla så finns det program för detta

 

Carbon Copy Cloner eller SuperDuper exempelvis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är illa att man inte kan se någon status överhuvudtaget gällande överförning med TM.

 

 

det finns en logg du kan läsa..under Om den här datorn, loggar..

Men det kanske inte var det du avsåg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns en logg du kan läsa..under Om den här datorn, loggar..

Men det kanske inte var det du avsåg

Om vi snackar användarvänlighet så nej ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är illa att man inte kan se någon status överhuvudtaget gällande överförning med TM.

 

vad menar du för status?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menar du för status?

Om man pluggar in HDDn så har man ju ingen koll på om den startat sin synkning. Man vet heller inte om den har 1 minut kvar eller 2 timmar. Man kan heller inte manuellt starta backupen utan att högerklicka på ikonen i docken och välja starta. Tycker det är oerhört bökigt för att man ska skryta över dess enkelhet. Jag ser det nu utifrån perspektivet från en person som inte vet något om datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är illa att man inte kan se någon status överhuvudtaget gällande överförning med TM.

 

 

Det är väl så användarvänligt det kan bli... det är ju det som är meningen, användaren ska inte behöva bry sig om att backup sker, "it just works" att våga lita på systemet och veta att kopior är gjorda.

 

Jag tycker det är jätteskönt att inte behöva bry mig.. det bara sköts snyggt och fint i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl så användarvänligt det kan bli... det är ju det som är meningen, användaren ska inte behöva bry sig om att backup sker, "it just works" att våga lita på systemet och veta att kopior är gjorda.

 

Jag tycker det är jätteskönt att inte behöva bry mig.. det bara sköts snyggt och fint i bakgrunden.

Det är för du vet att det sköts så. Men för en okunnig användare innebär ingen info en osäkerhet anser jag. Den oerfarna kommer tänka "Har jag satt i hårddisken?", "Varför händer inget?", " Är mina bilder trygga nu?". Hade man fått upp en ruta där det står. Vill du synka detta innehåll nu tryck JA och sedan en status likt uppdateringen av operativet så hade man garanterat varit tryggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

det är bara att öppna finder så ser du snurrande pilar, vilket innebär att skrivning till hårddisken sker

 

vill du ser hur mkt och hur lång tid det tar, högerklickar du på TM i Dockan och väljer "Time Machine inställningar" samtidigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bara att öppna finder så ser du snurrande pilar, vilket innebär att skrivning till hårddisken sker

 

vill du ser hur mkt och hur lång tid det tar, högerklickar du på TM i Dockan och väljer "Time Machine inställningar" samtidigt

Jag tror ni missar poängen. Det är fortfarande inte användarvänligt att behöva öppna finder eller gå in i inställningar och se den lilla symbolen rotera. Utgå ifrån att du har lågt kunnande om datorer och skryter med att det är användarvänligt som ju man oftast påpekar för att få folk som inte kan ett skit att känna sig tryggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

Går du in på Time Machine i systeminställningar står det när den senaste backupen gjordes. Var menar du att det skulle stå status annars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går du in på Time Machine i systeminställningar står det när den senaste backupen gjordes. Var menar du att det skulle stå status annars?

Men :) Jag menar att man vill kunna se hur lång tid det är kvar av backupen. Har man 1 minut eller 2 timmar kvar kan ju vara av intresse för en novis. Annars börjar de fundera vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

hur menar du att det ska se ut då?

 

man ska inte göra nånting, en irriterande ruta (sånna som poppar upp i Windows stup i kvarten) ska hoppa upp varje timma TM kollar efter förändringar?

 

 

jag förstår inte hur du menar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Men :) Jag menar att man vill kunna se hur lång tid det är kvar av backupen. Har man 1 minut eller 2 timmar kvar kan ju vara av intresse för en novis. Annars börjar de fundera vad som händer.

 

men det är ju precis detta som man gör i det tips som jag föreslog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är ju precis detta som man gör i det tips som jag föreslog

Och det ska man förstå enkelt? Du får kliva ur din kunskap och sätta dig in i hur en novis ser på saken. Gällande status på överföring så tror jag minst lika många gör som jag att man kopplar in en extern HDD då och då. För oss är TM inte användarvänligt. Man kunde lösa det ganska enkelt med ett par frågor och val som man gör en enda gång.

Normalt när man ansluter något i MAC OS X så får man upp någon info. Du ansluter din kamera och iPhoto startar och frågar dig saker osv. Tänk om du anslöt din kamera, inget händer. Verkligen inget. Sen ska man bara anta att alla ens bilder är på datorn och det är klart och fint? Vansinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag saknar är att TimeMaschine inte får en liten prick under sig i dockan när den jobbar. Vet alltså inte varför min externa disk kör igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Och det ska man förstå enkelt? Du får kliva ur din kunskap och sätta dig in i hur en novis ser på saken. Gällande status på överföring så tror jag minst lika många gör som jag att man kopplar in en extern HDD då och då. För oss är TM inte användarvänligt. Man kunde lösa det ganska enkelt med ett par frågor och val som man gör en enda gång.

Normalt när man ansluter något i MAC OS X så får man upp någon info. Du ansluter din kamera och iPhoto startar och frågar dig saker osv. Tänk om du anslöt din kamera, inget händer. Verkligen inget. Sen ska man bara anta att alla ens bilder är på datorn och det är klart och fint? Vansinne.

 

okej, jag bara undrade hur du tänker.

 

Dessutom funkar TM såhär att varje gång du pluggar in din externa Time Machine HD så gör den en back up. Du kan sedan göra 20 back up på rad om du vill. Mer användarvänligt än så blir det väl inte?

 

Om man undrar över hur TM fungerar så är väl det bästa att läsa på? Eller kolla på en av demovideorna på Apples hemsida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag saknar är att TimeMaschine inte får en liten prick under sig i dockan när den jobbar. Vet alltså inte varför min externa disk kör igång.

Precis. Man får som användare INGEN info på att den jobbar. Man får leta sig till denna och det, det är inte användarvänligt. Tänk även på alla PC användare som gått över till mac och vet att man inte får rycka ur eller avbryta saker mitti för det kan gå sönder. Nu får de sitt liv i sina händer när TM gör massa saker de inte har en aning om. Vågar de rycka ur HDDn? Stänga locket på datorn? Information om så än en pytteliten anser jag borde ha funnits. Detta är användarvänlighet för befintligt kunniga macanvändare. Inte för min morsas typ av önskemål gällande användarvänlighet. Men så blir det som oftast när utvecklare ska utveckla för någon med annat kunnande än de själva ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När TM kör så snurrar en liten sak till höger om TM ikonen.. nu gör den förståss inte det på min bild.. men där syns det i alla fall när den jobbar :citation:

 

e55d2ab3-fe91-45e4-969e-46af60cf3f80_6096fba3-0077-49d6-b97f-9029fb373170_static_0_0_00000060.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När TM kör så snurrar en liten sak till höger om TM ikonen.. nu gör den förståss inte det på min bild.. men där syns det i alla fall när den jobbar :citation:

 

e55d2ab3-fe91-45e4-969e-46af60cf3f80_6096fba3-0077-49d6-b97f-9029fb373170_static_0_0_00000060.png

Jo, men då ska du ju öppna Findern för att se detta. Det ger heller ingen indikation på hur lång tid det är kvar. Varför inte en liten procentsats som tickar på TM ikonen bara. Då vet man att det är igång och man vet hur mycket den betat av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man pluggar in HDDn så har man ju ingen koll på om den startat sin synkning. Man vet heller inte om den har 1 minut kvar eller 2 timmar. Man kan heller inte manuellt starta backupen utan att högerklicka på ikonen i docken och välja starta. Tycker det är oerhört bökigt för att man ska skryta över dess enkelhet. Jag ser det nu utifrån perspektivet från en person som inte vet något om datorer.

 

En person som inte vet något om datorer vet inte vad synkning innebär, och förstår ej heller varför han/hon ska veta om det tar 1 minut eller två timmar - en person som inte vet något om datorer vet inte ens vad en backup är och därför inte förstår meningen med att manuellt starta en backup.

 

Time Machine är enkelt ur användarperspektivet en som inte vet något om datorer.

Däremot, för den som vet något om datorer, för den som kan något om backuper, den som vill göra egna inställningar och har speciella idéer eller behov, som du som vill göra backup bara på några mappar, för en sådan person - som du - så blir Time Machine bökigt. Det finns andra mjukvaror för de som kan datorer. Syftet med Time Machine är att den gör sitt jobb utan att användaren får en möjlighet att lägga sig i, den är gjord för de som inte förstår varför de ens ska lägga sig i.

Time Machine följer Apples tradition att inte ge mer information än vad en okunnig kan förstå och begripa. Det är samma idé bakom som förde fram en-knappars musen eftersom två-knappar blir för krångligt för den som inte kan något (två knappar? vem ska jag välja, höger eller vänster? nej, nu blir jag nervös - ja verkar löjligt, men för den som absolut inte kan något om datorer så kan två knappar på en mus verka hämmande.).

 

 

Sen detta med hur lång tid det tar... Ja, det varierar ju.

Jag kör DataBackup och den talar inte om hur lång tid den tar på sig. Det är ju olika varje gång.

Första gången man använder den så tar det lång tid för den läser in sig på systemet. Och den vet inte föränn den är klar, den måste ju gå igenom allt och den vet inte hur mycket den har att gå igenom eller hur lång tid det tar innan den är färdig. Efterföljande gånger så kör den bara över det som är ändrat sen gången innan, så då går det fortare, men eftersom den är beroende av den externa hårddiskens prestanda så vill den inte beräkna tiden för det kan ju ta olika tider beroende på vad användaren gör under tiden. Jag har ju min inkopplad i en HUB, jag använder olika saker genom den HUB:en, externt tangentbord, min styrkula och andra saker. På grund av användningen av dessa saker så varierar överföringen till den externa hårddisken, eftersom de delar ju på samma lina in till datorn. Så en exakt tid är svår att ge. Själv bryr jag mig inte egentligen, jag vet att det händer och sker och det räcker ju så. Jag skulle bara bli nervös om jag såg en tickande klocka som till en bomb.

 

Apple tänker så här - ju mindre vi talar om för användaren, destom mindre har användaren att bry sig om och fundera över, desto mindre stress. Det användaren inte vet, det mår användaren inte dåligt av. Time Machines tanke är - koppla in och släpp taget, let go. Sluta bry dig. Time Machine tar hand om dig. Du behöver inte göra något. Den fungerar, den kör. Du behöver inte gå omkring och tänka på den. Släpp kontrollen och var lycklig!

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får de sitt liv i sina händer när TM gör massa saker de inte har en aning om. Vågar de rycka ur HDDn? Stänga locket på datorn? Information om så än en pytteliten anser jag borde ha funnits. Detta är användarvänlighet för befintligt kunniga macanvändare. Inte för min morsas typ av önskemål gällande användarvänlighet.

 

Problemet med Windows är att Windows har förstört datoranvändarna.

Mac innebär ett annat tankesätt.

På en Mac så rycker man inte ut någonting, utan man väljer *mata ut*. man sköter det genom Finder. Man drar inte i kontakter utan att tala om för datorn att man tänker göra det. Så är det på Macen, det är hela idén. Du har inte ens kontakt utanpå CD-släden för att trycka ut skivan, utan du måste göra det innifrån Finder. Hela Macen är uppbyggd efter detta. Och man stänger inte bara av enheter på Macen, man måste mata ut dem innan man stänger av dem. Så länge som enheterna syns i Finder, så är de inkopplade och ska ses som aktiva. Om enheterna inte syns på skrivbordet så har man klickat bort dem från skrivbordet, det går att ställa in om enheter ska visas eller inte. Öppnar man Finder så ser man dem i utforskar-fönstret till vänster. (även detta går att konfigurera).

 

Macen är inte gjord för att vara lätt för dem som byter från Windows till Mac. De som går från Windows får helt enkelt lära om. Det är inte Apples fel att de lärde sig fel från början.

Macen är gjord för att vara lätt för den som aldrig har suttit vid en dator tidigare.

Alltså inte den som är nybörjare på Mac och har vana från andra system, utan för den som är totalt nybörjare och inte har någon Windows-vana.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...