Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa till mer RAM-minne till nyinköpt MacBook


Dia2

Rekommendera Poster

Hej

 

Det är så att jag har beställt en mac book får den om en vecka typ...det är standard 1 gb...undrade om ja kunde köpa till ett ram minne o lägga in de eller måste de vara apple tillverkat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Det går utmärkt att köpa till och stoppa in, dessutom blir det mycket billigare:)

 

Men de måste vara kompatibla med mac, vet tyvärr inte vilka som är det, eller var man kan kolla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack, men är det inte så att om det är so-dimm 667mhz ddr2 så fungerar dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska kunna köpa RAM av vilket fabrikat som helst. Jag t ex köpte nåt random noname från Inet, och det gick galant. Det var billigast dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok låter ju bra, funderar på att köpa Corsair från dustin som "sandstorm" gav tips om. Eftersom att det är 2gb på ett kort...inte heller så dyrt jämför med apple uppgradering med 2x1gb ram för 1350

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor skillnad blir det med 2 eller kanske tom 3 gb (För visst går det väl med 3 gb i macbooken) i förhållande till 1 gb som jag har nu?

 

Och visst är det så att garantin försvinner så man kanske ska vänta ett par månader innan man sätter igång?

 

Ursäkta att jag bryter in i din tråd men jag blev lite sugen på mer minne jag också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha oj visste inte att man förlorade sin garanti...detta låter ju inte så bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dumsnack om garantin??

Visst kan du sätta in mer minnen utan påverka datorns garanti.

 

Du kan byta hårdddisk också om du så vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerar rubriken,

 

Tänk alltid på at skriva tydliga och beskrivande rubriker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerar rubriken,

 

Tänk alltid på at skriva tydliga och beskrivande rubriker

 

ok sorry ska tänka på de till nästa gång ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra det, lika bra att "uppfostra" er tidigt i Macvärlden..ni ska ju bo här resten av livet.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra det, lika bra att "uppfostra" er tidigt i Macvärlden..ni ska ju bo här resten av livet.. ;)

 

 

haha jaa då får vi hoppas att vi har en bra tid tsm :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor skillnad blir det med 2 eller kanske tom 3 gb (För visst går det väl med 3 gb i macbooken) i förhållande till 1 gb som jag har nu?

Men kan MacBook dra nytta av mer än 2 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan MacBook dra nytta av mer än 2 GB?

 

 

Ja vaddå om man lägger in 3gb, läser den endast 2gb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Macbook med Core 2 Duo kan adressera 3 GB minne. De med Core Duo kan bara adressera 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl. apple:

 

1 GB (två SO-DIMM-moduler på 512 MB vardera) 667 MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300), två SO-DIMM-kortplatser med plats för upp till 2 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl. apple:

 

1 GB (två SO-DIMM-moduler på 512 MB vardera) 667 MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300), två SO-DIMM-kortplatser med plats för upp till 2 GB

 

 

nej men de finns ju ram minne med 2gb...så man kan ha 4gb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Skilj mellan vad som finns, och vad datorn kan adressera. Beroende på att minnescontrollern bara har plats för 4 GiB, samt att en del av de här adresserna (typ 700 MB av adresser) används för att adressera I/O (USB, hårddiskbuss, grafikkort med mera) så blir det ungefär 3,3 GiB ledigt att adressera arbetsminne med.

Hur stora minnesmoduler man faktiskt kan knöka in i burken är inte särskilt intressant.

 

Apple säljer bara Macbooken med upp till 2 GiB RAM, men t.ex. OWC (eshop.macsales.com) har prövat att installera 3 GiB och det fungerar.

 

Det "nya" Santa rosa-chipsetet som bara har funnits sedan i maj, och därmed inte hunnit till Macbook än, fixar däremot 4 GB minne. Kolla specifikationerna på Macbook pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det så att garantin försvinner eller inte om man själv i efterhand stoppar in mer minne? och hur gör man lättast det här, är ingen datatekniker själv så jag vet inte hur lätt eller svårt det är att göra? ska man lämna in den då eller nått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...