Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mini DVI -> Standard VGA?


paetrick

Rekommendera Poster

Hejsan, nya imacen är på ingång och jag försöker klura ut hur jag ska kunna koppla in min externa tft skärm med vga utgång.

 

På applestore finns: Mini VGA till Stor VGA (Viktigt: Fungerar endast med eMac-, iMac-, PowerBook- eller iBook-datorer med mini-VGA-bildskärmsport.) Denna fungerar alltså inte på nya imacen då den har mini dvi ut eller hur?

 

På applestore finns också Mini DVI till stor DVI, men jag behöver Mini DVI till stor vga - går det att köpa mini DVI till stor DVI sen ha någon "konverter"?, hjälp :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mini-DVI används bara på Apples datorer, så det är nog Apples adapter du får köpa.

 

Apple Store: 195 kr (inkl. moms)

Macoteket: 220 kr (inkl. moms)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

jag har skaffat en sådan kabel men bilden på min externa skärm blir inte så bra....lite suddig inte lika bra som på min macbook skärm...nåt man kan göra för att få bättre bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har säkert fel upplösning på den externa skärmen. Den ställer ofta inte in sig själv korrekt. Kontrollera vad skärmen har för optimal upplösning och ställ in den i Maccens inställningar för andra skärmen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en Samsung SyncMaster 710n, försökte ändra lite med upplösningen har just nu

1152x870, 75Hz...tycker den ser bäst ut men fortfarande inte tillräckligt bra...och så är det inte hela skärmen bilden vissas på utan det finns 2 svarta linjer längst upp och ner...om jag ska ha full skärm får jag ändra till 1024x768, 60Hz och då kan man knappt se något

bild1vr1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som normalupplösningen för din skärm är 1280x1024 (jag kollade länken). Ställ alltså in upplösningen på detta så ska det nog se bra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort det bild kvaliten kanske blev lite bättre nu men bilden blev samtidigt också mycket mindre på skärmen här under följer skärm bild så du förstår hur jag menar :)

 

post-23342-1196374865.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar köra bildskärmsdubblering, då visar den ju samma innehåll på båda skärmarna, eftersom skärmarna då har olika upplösning, så anpassar den upplösningen, eller den aktiva ytan, till minsta gemensamma nämnare, vilket ju är 1280 bredd (som båda skärmarna klarar) och 800 hög (eftersom om den körde 1024 så skulle skrivbordet hamna utanför bild på din MacBook som bara har 800 pixlar vertikal upplösning)

Lösningen är att stänga av bildskärmsdubbleringen, då får du 2 separata skrivbord istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar köra bildskärmsdubblering, då visar den ju samma innehåll på båda skärmarna, eftersom skärmarna då har olika upplösning, så anpassar den upplösningen, eller den aktiva ytan, till minsta gemensamma nämnare, vilket ju är 1280 bredd (som båda skärmarna klarar) och 800 hög (eftersom om den körde 1024 så skulle skrivbordet hamna utanför bild på din MacBook som bara har 800 pixlar vertikal upplösning)

Lösningen är att stänga av bildskärmsdubbleringen, då får du 2 separata skrivbord istället.

 

Joo nu funkar det jätte bra full skärm och perfekt bild kvalitet men nu stöter jag på ett annat problem då det är 2 olika skärmar.

Så nu har jag en skärm som är tom med endast bakgrundsbilden [samsung SyncMaster 710n].

Macbook skärmen är standard, här finns alla mappar och dockan och meny raden.

Jag vill ju att Samsung skärmen skall va standard så ja kan ta ner locket på min macbook och använda min externa skärm istället

 

Samsung SyncMaster 710n:

post-23342-1196414821.png

 

Macbook

post-23342-1196414791.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att stänga locket på MacBooken.

Då går den i vila. Tryck därefter på <Space> på

externa tangentbordet så vaknar datorn men all

output blir på den externa skärmen.

 

Så kör jag själv och det funkar kanonbra.

 

//Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar, nu funkar det fint ;)....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en Samsung SyncMaster 710n, försökte ändra lite med upplösningen har just nu

1152x870, 75Hz...tycker den ser bäst ut men fortfarande inte tillräckligt bra...och så är det inte hela skärmen bilden vissas på utan det finns 2 svarta linjer längst upp och ner...om jag ska ha full skärm får jag ändra till 1024x768, 60Hz och då kan man knappt se något

bild1vr1.png

 

710n har 1280x1024 pixlar, du ska inte välja någon annan upplösning på den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Hej!

 

Jag har samma problem, min TV är följande:

 

http://www.eisa-awards.eu/2007/node/238

 

Upplösning verkar alltså vara: 1366x768

 

Denna går dock ej att välja på MBP. Kan ni hjälpa mig? Till att börja med, ska jag strunta i Skärmdubblering? Det är ju extremt mycket smidigare än att köra med vanliga läget. Det gör inget om upplösningen är konstig på MBPn när jag kör på TVn, jag kommer främst använda exterm skräm för filmvisning. Så, har ni några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du skall använda den för att kolla på filmer så skall du ha mini dvi -> S video

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
om du skall använda den för att kolla på filmer så skall du ha mini dvi -> S video

 

Det ska jag inte ha då jag ämnar köra HD-upplösning. Jag har kört S-video tidigare vilket blir betydligt mycket sämre bild. Med dessa kablar blir det enorm skillnad. Nu är det ju som sagt en del finlir kvar att fixa för att matcha in skärmen korrekt. Så, några tips? Annars duger det egentligen med ett subtitle-program, som kan köra subs externt från VLC. Fast då krävs att jag via programmet kan ställa in exakt var jag vill visa mina subs till filmerna. Jag måste kunna höja upp dom till lagom höjd så de inte beskärs på halva höjden pga. att bilden ligger utanför skärmen. Så, några som helst tips i ämnet? Tack för all hjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lite "out of topic", men jag har bara en liten fråga, hur gör jag för att fälla ner luckan på Macbooken efter att jag har kopplat den till en extern skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite "out of topic", men jag har bara en liten fråga, hur gör jag för att fälla ner luckan på Macbooken efter att jag har kopplat den till en extern skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...