Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minne till en MacBook C2D (plast)


goat69

Rekommendera Poster

Någon som har koll på vad det är för skillnad mellan pc och pc2 minnen? Går det lika bra att köra ett pc5300 minne som ett pc2 5300?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 398
  • Created
  • Senaste svar

Lång och spännande tråd det här.

 

Jag är i färd med att utöka mitt ram minne i min core 2 duo Mackbook (andra generationen) från 1 till antingen 3 eller "4" gb

 

Efter att surfat runt på en handfull diskussionsforum som behndlar ämnet har jag kommit fram till att andra generationens Macbook:

 

-Fysiskt klarar av 2x2 gb ram, men endast adressera 3 gb av dessa

-Nå vissa fördelar vad gäller grafikprestanda om man "dual" installerar två minnen av samma storlek.

 

Är det någon som vet om det finns det finns nåra som helst risker eller nackdelar med att köra 2x2 gb istället för 1+2 gb (förrutom att man då har 1 gb som inte utnyttjas)

 

Då prisskillnaden på 2x2 gb och 1+2 gb ändå är så pass liten känns det ju annars lika bra att dunka in 2x2 gb?

 

mvh//Flex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet fall detta minne passar i den nya macbooken?

KINGSTON 2GB MODULE APPLE - KTA-MB667/2G

från www.dustinhome.se

 

Ja dom ska funka, jag har beställt såna till min macbook. Verkar som om dustinhome får hem dom den 10/1 .....

jag beställde 2 st 2gb till en kostnad av 929 inkl frakt.

 

/mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag köpte en macbook för två veckor sedan. Tänkte uppgradera ramminnet så jag köpte även två st 1 GB moduler (PC2-5300, DDR2) från komplett. Följde en guide och bytet gick utan problem. När jag sedan startar så börjar macen att reboota och vägrar att starta. Har läst att man ska trycka in minnena rätt så hårt. Jag trycker tills ett "klick" känns och sen går minnena in några mm till. Efter det känns det som dom hamnat i rätt läge. När jag stoppar tillbaka de gamla minnena så funkar det. I ett fall funkade det även med ett gammalt och ett nytt. Så det verkar ju inte vara något fel på det ena av de nya minnena. Men två nya funkar inte. Hur hårt måste man trycka egentligen???

:fundersam:

 

Hej på er alla, här kommer mitt första inlägg...

 

Jag har en MacBook från 2006 som jag tänkte uppgradera till 2 gig ram.

 

Har dock upplevt samma som ovan. Har köpt Corsairs "Mac Memory" 2x1gig.

 

När jag sätter i dessa istället för mina orginal 2x512meg så startar inte datorn. Om jag istället använder 1 av de nya & 1 av orginalen så startar datorn, men endast 512meg används. Dvs jag tolkar det som om de är trasiga, men finns det ngn att sätt att kolla att så är fallet? Har kört "hårdvaru kontollen" (tryckte in "D" tangenten när jag startade datorn) och den säger att jag har 512meg minne och att inget är fel...

 

Några förslag innan jag ringer Komplett?

 

Sen så har jag även problem med att få min nya 250gig hårdisk att fungera med det får bli en anna tråd...

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag fick idag dessa 2: Kingston 2 st 2GB DDR2 SODIMM PC2-5300 667MHz Apple totalt: 863:-

fick dom fraktfritt för att jag även köpte denna:

Western Digital Scorpio 320GB 8MB SATA 5 för 1831:-

till min MacBook2,1 Intel Core 2 Duo 2 GHz

 

och döm om min förvåning men den visar 4 GB har jag missat något eller kan det vara så att jag inte kan utnyttja dom fast dom syns??

 

 

post-1622-1199729389_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med aktivitetskontroll och berätta hur mycket det visar där. Jag tror nog att det bara blir max 3,2 GB eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med aktivitetskontroll och berätta hur mycket det visar där. Jag tror nog att det bara blir max 3,2 GB eller så.

 

 

Då ser det ut så här: post-1622-1199745342_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ser det ut så här: post-1622-1199745342_thumb.png

 

 

om jag räknat rätt blir det 4,2 GB c.a. Finns här någon som har bra koll på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nänä! Det står ju 3GB till höger under tårtan! Och lägger du ihop använt och ledigt blir det ju 3GB, alltså klarar maskinen bara av 3GB totalt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då räknade jag fel, trodde att det gröna på tårtan var 3 GB ledigt och sedan tillkom det andra.

 

Dock är det skoj att det funka att stoppa in 2 st tvåor, för på Apples forum svarde dom att: "It won't boot"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den med Core 2 Duo som kom förra hösten kan ha 3 GB (trots vad Apple säger).

 

Enligt Hedenström tidigare i tråden. Stämmer det här alltså? Polarna som har köpt minne via Apple när dom beställde datorn fick defakto bara 2 GB i sina.

 

Funkar det då om jag köper en 1 GB sticka och en 2 GB sticka från Dustin som det pratas om ovan?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst runt lite och det verkar som om det är irrelevant att C2D Macbooken tar 3 GB och inte 2 GB som det annonserades tidigare för att man torskar dual channel.

Vet inte konkret vad det innebär men det ska i alla fall enligt utsago göra minnena avsevärt mycket långsammare för att dem inte är lika stora.

 

Kör alltså på två 1GB stickor istället för att köpa en 1GB och en 2GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Ça ne fait rien...

 

Språkpolisen har hittat hit! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Språkpolisen har hittat hit! :D

Äsch, jag misslyckades totalt med det där inlägget. Kunde inte ens radera bilagan. Pannkaka. Slarvpotta. Velepelle. Och då tänkte jag i en from förhoppning: det gör ingenting, det spelar ingen roll. Fast varför det kom ut på franska, vete tusan. Jo, jag har ju läst franska, förstås. Jag skyller på att jag är långtidssjukskriven för generaliserat ångestsyndrom (GAD F41). Hur jag mår för stunden går upp och ned. Just i det där inlägget gick det mest ned. Jag får be om ert överseende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag ger mig lite!

 

Efter att ha läst flera av testerna jag refererade till verkar det som datorer med integrerad grafik, särskilt macmini blir lite snabbare i halo (spel) med matchade par! Maskinerna med riktig grafik, macbook pro och imac visade inga som helst skillnader i spelfart.

Men faktum kvartår dock att RAM-minne är alltid snabbare än virtuellt minne på hårddisken, så om du har flera program igång tjänar du alltid på mer minne. Spelar du spel på en dator med integrerad grafik och räknar rutor per sekund då kanske det gör nån skillnad.

Min slutsats blir alltså som vanligt, stoppa i så mycket minne du har råd med, ingen intelmac funkar överhuvudtaget vettigt med mindre än 1GB, därutöver är det din plånbok och användarvanor som bestämmer, om det blir 1,25 1,5 2 2,25 2,5 3 eller 4GB

 

För tydlighetens skull upprepas ( detta gäller macbook och antagligen mac mini )

 

Core duo klarar max 2GB

Core 2 duo klarar max 3GB (möjligen 4 i macbook pro eller imac, jag vet faktiskt inte)

Core 2 duo med x3100 grafik klarar 4GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här rör till det i mitt huvud...

 

Har jag fattat rätt att två av de här funkar i en MacBook Core (1) Duo?

 

Corsair VS 1024MB DDR2 PC2-5300 667MHz 200-pin (SODIMM)

 

Specifikationer:

• Speed PC2-5300

• Size 1GB

• Organization 128Mx64

• Package 200 SODIMM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! helt fel länkar. sorry. Det är ju dessa jäg tänkte på -

 

Fast nu ser jag att 240-pin är alltså dimm utan so-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket skildand märker man i vanligt arbete (kontorsjobb) mellan 2 eller 4gb ram?

 

Ps. Parade minnen är alltis bättre än icke parade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...