Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla Mac till Server


riclinder

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Har en förhoppningsvis lätt fråga.

 

Hur kopplar man en mac till en windows baserad server?

 

Jobbar med det grafiska på mac och alla programmerare sitter på PC.

 

Tack på förhand.

 

mvh

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör ni bara i en arbetsgrupp, eller sitter ni i en Windows-domän med domänkontroller och allt?

Vilken version av Windows server kör ni? Vilken version av Mac OS X kör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mizhou,

 

vi sitter i windows domän med domän kontroller. Servern är av Windows 2000 och jag sitter på OSX 10.4.8

 

Så svar ja på alla dina frågor.

 

mvh

 

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På din Mac ska du köra programmet Kataloginställning. Det hittar du i Verktygsmappen. Om hänglåset i nedre vänstra hörnet är låst, så klicka på det och skriv ditt administratörslösenord i rutan som kommer upp. Klicka sedan på SMB/CIFS och sedan på knappen "Ställ in…".

I fältet Arbetsgrupp fyller du i namnet på Windows-domänen, och under det adressen till företagets WINS-server. Klicka "OK". Se också till att rutan invid SMB/CIFS är ikryssad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen mizhou,

 

Om jag vill ansluta till nätverksenheter på PC burkar, gör jag på samma sätt då?

 

På PC skriver man //192.168.0.10/c§ tex.

 

Hur gör man samma sak på Mac?

 

Tack på förhand.

 

mvh

 

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen mizhou,

 

Om jag vill ansluta till nätverksenheter på PC burkar, gör jag på samma sätt då?

 

På PC skriver man //192.168.0.10/c§ tex.

 

Hur gör man samma sak på Mac?

 

Tack på förhand.

 

mvh

 

R

460235[/snapback]

I Finder trycker du äpple-k, och skriver in smb://192.168.0.10/sökväg i rutan som kommer upp. Ordet sökväg ska naturligtvis ersättas med den sökväg som är aktuell, som t.ex smb://192.168.0.10/myshare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mizhou,

 

Det är guld. Jag tackar ödmjukt.

 

Mvh

 

R

 

PS. Låter grymt det du gör för ungdomar... DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Låter grymt det du gör för ungdomar... DS.

460246[/snapback]

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
robinblomquist

Hej

 

Jag kör en Mac Mini, fullt uppdaterad mot en windows 2000 enkel server (ej full domän). Detta fungerar oftast bra. Har Iphoto kataloger etc på server.

 

MEN

 

Rätt ofta så tappar min mac själva "inloggningen" mot den utdelade katalogen på win server2000. Jag får på nytt upp inloggning mot windows katalogen, då hjälper det inte med att skriva in lösenordet på nytt i "hänglåsfönstret" som poppar upp. Jag måste gå till vår Win2000 server och återställa lösenordet på min användare, vi brukar ange samma lösenord som tidigare. Då helt plötsligt fungerar det med att ange lösenordet igen i "hänglåsfönstret".

 

någon som har bra kommentarer på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...