Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Texteditor på mac


Bobowzki

Rekommendera Poster

Hej hej!

 

Överväger starkt att byta till mac inom en snar framtid.

 

Kan någon rekomendera en bra texteditor för html och lite annat sånt smått och gott?

Kanske är det nåt som redan finns i OsX? Använder just nu UltraEdit-32 på pc.

 

Tacksam för alla tips!

 

--Anton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

 

Överväger starkt att byta till mac inom en snar framtid.

 

Kan någon rekomendera en bra texteditor för html och lite annat sånt smått och gott?

Kanske är det nåt som redan finns i OsX? Använder just nu UltraEdit-32 på pc.

 

Tacksam för alla tips!

 

--Anton

396889[/snapback]

 

Textredigerare finns i OSX, Tex-Edit Plus finns att ladda ner från Versiontracker.

Smultron för Html finns oxå på Versiontracker att ladda ner.

TextMate kan du oxå titta på.

Andra får fylla på efter mig :ThumbsUp: med sina tips....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen anser jag att TextMate är klart bäst. Den kostar en slant men det är helt klart värt det. Ett annat bra program är skEdit.

 

Smultron kostar inget alls och gör sitt jobb väl.

 

En av de äldsta textredigerarna till Mac som fortfarande utvecklas är BBEdit. Personligen tycker jag att den är ganska tråkig att arbeta med samt att den kostar väldigt mycket mer än både TextMate och skEdit.

 

En textredigerare som precis släppts för publik betatestning är ForgEdit. Jag har inte hunnit prova den så mycket och den är fri att använda fram till dess en skarp version finns. Sedan kommer den enligt utvecklaren att kosta en slant.

 

Mitt tips blir att du börjar med Smultron. Om den räcker så är det bra men om den inte gör det så är TextMate det program jag direkt rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag körde med den gamla versionen av Smultron ett bra tag. Den är okej. Långt bättre är dock Text-Wrangler som också är gratis (BBEdits lillebror). Jag vet inte om den nya versionen av Smultron har blivit mycket bättre än den förra, i så fall är den nog också ett bra alternativ. Sen finns ju förstås unix egna pico och vi etc som jag dock tycker är lite väl nördiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker arbeta professionellt som webdesigner, och har fått utbildning i bland annat Adobe's Dreamweaver, finns även den programvaran för mac:en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker arbeta professionellt som webdesigner, och har fått utbildning i bland annat Adobe's Dreamweaver, finns även den programvaran för mac:en.

419458[/snapback]

 

Adobes????? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
Adobes?????  :chockadskeptisk:

422117[/snapback]

 

Adobe köpte upp macromedia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon rekomendera en bra texteditor för html

396889[/snapback]

Vill du slippa handkoda html, så ta en titt på gratisprogrammet NVU:

http://www.nvu.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TextMate rockar fett. Jag vet av ett par utvecklare som bytt platform till OS X enkom för TextMate :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...