Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skumma tecken i mailen


kokopelli

Rekommendera Poster

kokopelli

Mina mailmottagare tycker att jag behöver se över mitt språkbruk då de får mycket skumma tecken istället för vissa bokstavskombinationer. Det verkar som om Å, Ä och Ö alltid är inblandade, men andra bokstäver i anknytning till dessa påverkas också. Vad är det som händer? Det är Tiger som gäller. En litet rop på hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng Mail. Starta terminalen (som ligger i mappen Verktygsprogram i Programmappen) och skriv:

 

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

 

Slå enter. Stäng Terminal. Starta Mail.

 

Borde fixa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kokopelli

har testat att skicka till annan pc-användare. det funkar fint. innan jag testar att leta mig in i terminalen ska vi kolla om min kund verkligen har rätt inställningar i sin dator. troligen inte. meddelar snart igen! tack för tips så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du inte ändra teckenkodningen via terminalen kan du när du skriver ett mejl gå in under Brev > Teckenkodning och välja Västerländsk (Windows Latin 1). Men då får du göra det på varje mejl du skickar till dem som klagar.

 

Problemet med konstiga tecken uppstår ifall mejlmottagaren inte har mejlprogrammet inställt på Automatisk teckenkodning, då försöker deras program tolka mejlet som Windows-kodat. Som jag förstått det så är det mejl med bifogade filer eller signaturer som strular för vissa Windowsanvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej,

 

Nu funkar alla nya mail som jag skriver efter att skrivit det här i terminalen...

 

Men när jag skall vidarbefodra mail blir det konstiga tecken igen, är det någon som har någon trevlig mening som jag kan skriva i terminalen <_<

 

//Magnus

 

Stäng Mail. Starta terminalen (som ligger i mappen Verktygsprogram i Programmappen) och skriv:

 

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

 

Slå enter. Stäng Terminal. Starta Mail.

 

Borde fixa det.

338555[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

verkar som tråden dog... är det ingen som vet en bra terminalkommando för detta?

Jag sitter med samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret står ju i tråden :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu funkar alla nya mail som jag skriver efter att skrivit det här i terminalen...

 

Men när jag skall vidarbefodra mail blir det konstiga tecken igen, är det någon som har någon trevlig mening som jag kan skriva i terminalen <_<

 

//Magnus

352237[/snapback]

 

Nej Pocahontas, det blev ju problem med vidarebefodrade mail :fundersam:

 

Men jag tror jag har lösningen både på mail & vidarebefodring...! :ThumbsUp:

 

1.Starta mail.

 

2. I mail inställningar:

Kryssa i "Använd samma format som i orginalbrev" under fliken /Skriva/

 

3. Stäng av Mail

 

4. Skriv in följande i Terminal:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "Windows Latin 1"

 

Testa om det funkar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...