Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

skitigt tangentbord


LaStrega

Rekommendera Poster

Har apples trådlösa tangentbord, det är ju jättefint med vit och genomskinlig plast osv, eller rättare sagt, det var det i början men nu ligger det div brödsmulor, damm, ludd osv under tangenterna vilket inte är så snyggt.. hur bär man sig åt för att få bort det så det blir fint igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid plocka bort tangenterna om du vill göra en ordentlig rengöring. Det är inga bekymmer att plocka bort och sätta dit igen... såvida man kommer ihåg var de satt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Om det inte är ingrott kommer du en bra bit med att dammsuga.

 

Sen får du göra som Micklos säger och plocka loss tangenterna. Bara dra rakt upp, eventuellt bänd upp försiktigt med ett gem eller nåt.

 

Lägg i vatten och nåt medel, och låt sen torka ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacWorld hade för ett tag sedan en mycket utförlig guide i hur man rengör sitt tangentbord på bästa sätt. Har du årets alla nummer kan du leta lite, tror det var i våras eller i somras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg

Hur gör man om man som jag har ett Apple TGB med ett genomskinligt plasthölje över? All smusts ligge rju i säkert fövar under, fullt synbar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du behöver en pytteligen insex; ska vara 1 mm. Jättesvårt att hitta, tror inte ens clas ohlson har den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg
Du behöver en pytteligen insex; ska vara 1 mm. Jättesvårt att hitta, tror inte ens clas ohlson har den.

220246[/snapback]

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
:(

220252[/snapback]

 

Håller med. :(:(:(:(:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Har inte vågad försöka ta bort tangenterna för jag trodde att jag skulle ha sönder dem men jag får väl ta och bända loss dem då =)

en smart idé är nog att ta en tydlig bild på tangentbordet först.. hehe =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Annars kan man köra Keyboard viewer. Då ser man hur alla knapparna ska sitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Tangenterna tål hårhänt behandlig, men du ska inte göra det varje dag.

 

Mitt svarta tangentbord har ett par tangenter som har tappat små plastflika pga att jag har haft av dem ett tiotal gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nu när jag har skruvat bort de fyra skruvarna under tangentbordet. Hur gör jag för att få bort det genomskinliga höljet. Kan säga att det sitter riktigt fast än då. Någon här som har svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

ett annat tips är tryckluft på burk :ThumbsUp:

 

finns på Ohlsson, ska inte vara så dyrt, funkar super mot brödsmulor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Nu när jag har skruvat bort de fyra skruvarna under tangentbordet. Hur gör jag för att få bort det genomskinliga höljet. Kan säga att det sitter riktigt fast än då. Någon här som  har svar?

466766[/snapback]

 

Nu ska du väl kunna "öppna" det inre tangentbordet, som en dörr ungeär. Sen finns fler skruvar där inne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det satt en (två?) skruvar under en tangent också.

Det fanns en länk till tydlig beskrivning någonstans här på forumet.. hittar den inte just nu.

Edit:

 

Hittade sidan som jag sökte, det är inte det trådlösa tangentbordet men är kanske samma sak `

 

Caps lock, semicolon och 6 på numeriskt tangentbord.

466876[/snapback]

Tackar tackar. :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta AJAX Fönsterputs, spreja på o. torka neråt (på apple tangentbordet) och på Bärbara torkar jag åt sidorna, Tar bort fett som inget annat o. skit med! :ThumbsUp:

 

Ps. Håll en bra bit ifrån när du sprutar, att de inte rinner överflödigt me Ajax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...