Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

1,8 eller 2 ghz


Ardrí

Rekommendera Poster

På iMac g5, vad är egentligen skillnaden? Märker man av 2ghz mot 1,8? Finns det ngn annan skillnad annat än att 1,8 versionen inte har dvd-brännare? :wacko:

 

Edit: Typo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

EFtersom systembussen skiljer en del också så kan nog 2Ghz rappare. Man brukar säga att 20% skillnad (från 2Ghz till 1.6Ghz (från 1.6Ghz till 1.92 =D) märker man inte då man använder datorn till grejor som inte belastar systemet till max (surfning, lyssna på musik osv osv) Om du hade tänkt att spela på datorn elelr använda ten till musik/grafikproduktion så kan du nog känna skillnad om du har en 1.8Ghz och en 2Ghz iMac brevid varandra. Frågan återstår = är det lönt att lägga 2000kr extra på en dator med dvd-brännare och en marginell skillnad som du inte kmomer att tänka på något nämnvärt?

 

Själv sitter jag på en 2Ghz 20" För 5000kr extra (utöver 1.8Ghz varianten får man 90Gb större hårddisk, snabbare systembuss/processor samt större (och bättre)skärm. För mig som arbetar mycket med hela skärmen (hade gärna haft 2 x 30"!) så känns det mest prisvärt. Men om du inte har behov av Dvd-brännare, Rewira låtar i alla musikprogram som finns och se långa audio-spår samtidigt så skall du defenitivt slå till på 1.8Ghz. Det finns ingen chans att du blir missnöjd!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EFtersom systembussen skiljer en del också så kan nog 2Ghz rappare. Man brukar säga att 20% skillnad (från 2Ghz till 1.6Ghz (från 1.6Ghz till 1.92 =D) märker man inte då man använder datorn till grejor som inte belastar systemet till max (surfning, lyssna på musik osv osv) Om du hade tänkt att spela på datorn elelr använda ten till musik/grafikproduktion så kan du nog känna skillnad om du har en 1.8Ghz och en 2Ghz iMac brevid varandra. Frågan återstår = är det lönt att lägga 2000kr extra på en dator med dvd-brännare och en marginell skillnad som du inte kmomer att tänka på något nämnvärt?

 

Själv sitter jag på en 2Ghz 20" För 5000kr extra (utöver 1.8Ghz varianten får man 90Gb större hårddisk, snabbare systembuss/processor samt större (och bättre)skärm. För mig som arbetar mycket med hela skärmen (hade gärna haft 2 x 30"!) så känns det mest prisvärt. Men om du inte har behov av Dvd-brännare, Rewira låtar i alla musikprogram som finns och se långa audio-spår samtidigt så skall du defenitivt slå till på 1.8Ghz. Det finns ingen chans att du blir missnöjd!!

206794[/snapback]

 

Suveränt utförligt svar, tack! Jo jag kommer ändå sitta en del med musik. Har inte riktigt bestämt mig för iMacen men nu lutar det åt det hållet, jag ska väl helt enkelt inte kompromissa tror jag, blir nog en 17" 2ghz. Datorn ska jag ju ha lääänge, blir liksom en investering. Trivs du med din iMac?? Jag var inne på en mini förut men nej det blir nog iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Det är min första mac och jag har haft den sedan den 5 Juli. Sedan dess har jag börjat använda familjens über-PC mindre och mindre. Man hittar genom t.ex. detta forumet bättre program (än motsvarigheterna på PC-sidan) till mac och nu finns det inte längre någon använding att ens snegla åt PC:n (sålänge det trådlösa nätverket på den inte funkar. Typsikt PC!). Såfort man ser iMacen kan man ju bli kär och den är betydligt roligare att leka med än hos t.ex. Macforum i stan. Efter bara några minuter var jag totalt macfrälst och kommer förhoppnignsvis aldrig behöva köpa en PC igen. Nu har jag t.o.m. dragit igång projektet att avveckla alla familjens PC-burkar! iMacen ser jag som den mest prisvärda macen (den är väldigt trevlig på alla sätt!) Såvida du ahr chansen att lägga pengarna på en iMac istället för en mac mini så skulle jag definitivt göra det. Nu har jag iofs inte en mac mini men jag kan föreställa mig hur mycket segare den skulle vara (segare hårddisk, segare processor, You name it)

 

Hur gammal är du förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23, ska börja med musiken igen och orkar verkligen inte en till pc. Jag har sjlävklart lite ångest över intel-bytet osv men fan jag är ganska såld på iMacen som det är och jag tror den håller i många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på macoteket att de reade 20" G5 1,8 GHz iMac, blev plötsligt väldigt sugen på att uppdatera. Mycket man får med oxå. Funderar på att ta ett banklån. Fast det kommer nog inte att ske, får fortsätta drömma…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, fast hellre en 2ghz 17" än en 1,8 ghz 20" enligt mig. :)

206895[/snapback]

Att tänka på är dock att 20" har ganska mycket bättre skärm. Ganska rejält mycket bättre betraktningsvinkel. 170 horisontellt-170 vertikalt istället för 120-90. Och det märks (har haft båda).

 

Därför skulle jag hellre ta 20" 1,8GHz tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, vad menas med "förberedd för airport"? Har den inte inbyggt?

206901[/snapback]

Den nya har inbyggd airport och bluetooth samt 128MB grafik. Den gamla har inget inbyggt från början och 64MB grafik. Det är de sakerna jag värderar när jag är lite osäker vilken jag skulle välja av gamla 20" och nya 17". Processorn gör verkligen ingen märkbar skillnad, varför det inte skulle spela någon roll om jag skulle välja.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men aaah. 20" känns såå mycket större. Fan det är nästan 3000 kr skillnad. Lite svårt att motivera det där. Någon som har 17" här? Känner ni någonsin att ni borde köpt 20 istället??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan komma på som fodrar en större skärm är layoutarbete och arbete i 3D-program el andra program med en massa fönster och paletter. Egentligen är 20" lite för lite - el på gränsen - för det förstnämnda ändå…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Overkill vad gäller normal användning då? Typ lite pillande i garageband och logic, surfande på MW, osv osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft 17" men bytte p.g.a. betraktningsvinkeln istället till en 20". 17" skiftar ganska mycket i ljus när man vinklar skärmen upp och ner, men även märkbart i sidled. Airport kan du ju lätt själv sätta i den gamla 20" för runt 700:-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte garageband el logic så jag vet inte hur de ser ut.

Men vad har du för skärm idag då? 15"?! :D

206940[/snapback]

 

 

Japp 15"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså egentligen tror jag att 17" räcker gott och väl för mig...men men man vill ju alltid ha det största/bästa osv....hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, ja det såg inte så värst blodigt ut. Så du hade rekkomenderat en upphottad version av 20" framför 17"?? Får dom för samma pris om man jämför apple store-macoteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du hyfsad nöjd el tycker att det alla fall funkar med 15" så tror jag att 17" är en ganska stor förbättring. Då kanske 20" är överdrivet stort. Fast det ser du som sagt på mac-forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du hyfsad nöjd el tycker att det alla fall funkar med 15" så tror jag att 17" är en ganska stor förbättring. Då kanske 20" är överdrivet stort. Fast det ser du som sagt på mac-forumet.

206982[/snapback]

Jag satt förut framför en 15" CRT och tyckte det räckte gott och väl.

Nackdelen var bara att upplösningen kunde inte bli bättre än 1024x768 och det är mycket stimulerande numera kunna arbeta komfortabelt i 1400x1050 96 Hz eller rent av 1600x1200 85 Hz utan flimmer med en nyinköpt 19" SyncMaster 959nf. :kissing:

 

Angående musiken, jag producerar musik med Propellerhead Reason och kan göra i princip vad som helst med en blygsam 1.42 GHz Mac mini. Jag använder däremot inte några fler program ihop med Reason, som Cubase eller Rebirth, men tycker att det inte finns någon anledning till det heller.

Jag importerar ljud från mina hårdvaru-synthesizers och Reasons sequencer är mycket kraftfull. :ThumbsUp:

 

Jag är säker på att Logic Express/Pro är "self contained" också.

 

En DVD-brännare är inte bara bra för film-kopiering utan också för backup av värdefull data och annat som man kan ha på hårddisken. Det går 6-7 CD skivor på en DVD. Du spar alltså på utrymmet i hyllan och spar på pengarna i långa loppet också. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...