Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

vinyl plattor


krasp

Rekommendera Poster

Jag har en massa gamla otroligt bra vinylplattor i min samling. Jag undrar om det finns något sätt att spela in dessa på cd-skivor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, det finns det, men det är omständigt, tycker jag, gjorde det själv ett tag med hjälp av programmet CD-SpinDoctor som medföljer Toast.

Sen är det lite kablar som ska fram (finns hos Clas Ohlson), och att du har ljudingång på din Mac.

Tog evinnerlig tid, ty du måste ju spela upp vinylskivan från din grammofon..

Har du datorn närainpå din förstärkare och grammofon är det ett plus.

Jag hade ju inte det, så flytta runt förstärkare och grammofon är ju inte alltid så kul ....

 

Nej jag valde ett annat sätt, och jag anser inte att jag gör mig kriminellt belastad för att jag använde mig av Limewire och tankar

ner exakt samma låtar från nätet som jag redan har på vinyl.

Dessutom plockade man ju russinen från vinylskivan, alla låtar på en skiva är ju inte alltid bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det är ett sabla pyssel rent ut sagt och kräver att man har rätt prylar, särskilt om man bryr sig minsta om ljudet. Har själv fem backar vinyl och för några år sedan långt gående planer på att digitalisera dem. Men det är sisodär kul sak sägas.

 

Då var det här mycket, mycket roligare: http://www.project-audio.com/en/rpm4.html :wub:

 

 

Men ska du ändå göra få över det till cd, en del låtar kanske man vill ladda in i iTunes så är proceduren följande:

 

1. Vinylspelare

2a Förstärkare, förförstärkare/integrerat etc.

2b. RIAA-steg, ovanligt i nyare anläggningnar så separat kan behövas

3. Koppla från stärkarens pre-out eller tape-out till Macen

4. kalibrera volymen för Macens inspelning

5. Spela in en sida i taget på Macen. Det finns en mängd program, men kanske smidigast är Toast och Spindoctor som fixar hela processen.

6. Klipp och klistra låtarna från den inspelade sidan, spara som AIFF

7. Lägg upp låtarna i cd-brännarprogrammet och bränn. iTunes fungerar för detta också.

 

Sen finns det förstås mellansteg om man så vill, till exempel att köra med ett ljudredigeringsprogram och putsa till inspelningarna eller vad man nu önskar.

 

Men det tar tid.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I say, vilken guide! :)

 

Lite OT, men kan någon ge tips på en bra LP-spelare? Vill helst köpa nytt och jag har förstått att de flesta hifi-tillverkare har åtminstone en gammal hederlig skivspelare ute på marknaden (?)

Märken, priser etc. - tips tages emot tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brorsan, köp en begagnad, ett bra märke,och se till att ha en bra nål. De nya som finns ute är inte bättre. Har liksom inte hänt ngt på den marknaden senase 20.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brorsan, köp en begagnad, ett bra märke,och se till att ha en bra nål. De nya som finns ute är inte bättre. Har liksom inte hänt ngt på den marknaden senase 20.... :D

Hehe, ja, det stämmer kanske =)

 

Var hittar man bättre begagnade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara en spelare, Technics 1200 eller 1210 (samma fast i olika färger)

Du köper beggad på blocket.se eller vendolin.com för 3000-3500. Spelar egentligen ingen roll hur gammal den är, funkar alltid. Men se till att fixa nya sjyssta nålar. Ny spelare kostar i butik runt 6500.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på en hyffsat gammal Yamaha-spelare, men den hänger med än ;) Har en fin Ortofon-pickup till den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ortofon,Luxor (Ja!) Thoren,Ortofon, Dual , B&O, m.fl. Sök på allt beggat du hittar. Nålen är idag det viktigaste. Technics Ok då.... Men pröjsa int' mer än 500.,-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rega är bra och billiga. Kolla om Hifi-klubben har såna. Jag har själv Rega, men jag köpte inte från Hifi-klubben utan från nån annan hifi-affär som jag glömt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Thomas Ytterberg

Jag har inte gjort några vinylförsök sedan OS 9-tiden och skrev även en "Steg-för-steg" i MW om detta när det begav sig. Men vilka program, om man väljer att skippa Toast, är det som gäller på shareware-nivån?

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brorsan, köp en begagnad, ett bra märke,och se till att ha en bra nål. De nya som finns ute är inte bättre. Har liksom inte hänt ngt på den marknaden senase 20.... :D

Nåja, det har nog hänt en del... dessutom om det är en gammal remdriven spelare så finns det många slitdelar som pajar med åren.

 

Jag kan tipsa om en billig bra minimalistisk hemmavinylspelare. Project Debut 2.

Den har endast en knapp på spelaren - on/off. Vill du byta hastighet så får du flytta remmen till ett annat drev under tallriken.

Jag köpte en ny sådan för ett par år sedan. Runt 2300:- kostade den då.

Ljudkvaliteten är ljusår bättre är min 20 år gamla Technics.

 

Sen så finns det ju Technics 1200 som man brukar hitta felplacerad hemma i stereohyllan hos folk.

Detta är en DJ-spelare, dvs den är byggd för snabbt och enkelt handhavande med många finesser.

Vad gäller ljudkvaliteten så är den långt ifrån toppskiktet.

 

Andra spelare i budgetklassen är t ex Rega Planar och Dual 505

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Rega sjukt mycket.

Köpte en begagnad Planar 3 för några år sedan,

när min gamla JVC gav upp.

Nya är de faktiskt inte helt billiga, 3800-6500 med pickup.

Enda risken är att du blir vinylnörd.

Det låter faktiskt mycket bättre än CD-spelaren

jag har, och den är ändå klart över genomsnittet.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
JayStarSeven
Det finns bara en spelare, Technics 1200 eller 1210 (samma fast i olika färger)

Du köper beggad på blocket.se eller vendolin.com för 3000-3500. Spelar egentligen ingen roll hur gammal den är, funkar alltid. Men se till att fixa nya sjyssta nålar. Ny spelare kostar i butik runt 6500.

 

 

Måste faktiskt säga att det där är extrem bullsh#t. Jag jobbar profesionellt som DJ och arbetar i stort sett bara på Technics 12*0, MEN iaf man skall DJa erbjuder faktiskt t.ex. Vestax och Numark bättre skivspelare... dock så är 12*0 branschstandard och återfinns på alla krogar, vid tävlingar etc. Därför använder sig de merparten av DJs fortfarande av 12*0, man kan dra en liten paralell till Apple vs. Win där... :)

 

OCh det blir ännu mer bullsh#t när man pratar om skivspelare för hemmabruk; Technics 12*0 är en skivspelare som lämpar sig för DJ-bruk. En direktdriven skivspelare ÄR dyrare att tillverka och HAR sämre ljud. Kan rabbla upp 10 000 mer anledningar att inte köpa en 12*0 för hemmabruk.

 

12*0an är ett arbetsredskap för DJs och ifall man köper skivspelaren för enbart hemmalyssning då ÄR man verkligen lurad!

 

 

MVH / jOnathan

 

 

PS. Ursäkta min aggresiva framtoning i inlägget, men jag är såååå j***vla trött på att alla tror att Technics 12*0 är en bra skivspelare för alla mål, det har trissat upp priserna på dem i alldeles för många år! DS.

 

PS2. 5500:- är standardpris för klassiska 12*0mkII, men det verkar som de kommer sänkas till 4800:-, förutom på netonnet där det säljer dem för 4295:- DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kolla loppisspelarens gummisnodd!! En ny gummirem är inte billig, om man nu överhuvudtaget kan få tag i en!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
2b. RIAA-steg, ovanligt i nyare anläggningnar så separat kan behövas

105474[/snapback]

 

Med iMic från Griffin lär inte RIAA-steg behöva användas.

iMicen är dessutom bra till en massa annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
ska finnas en skitdyr lp spelare som använder en laser istället för nål men den har du inte råd med :)^_^  :D

 

hittade http://www.elpj.com/main.html  $15000

206829[/snapback]

OK då. Men då måste alla fel raderas på något sätt.

En telefon är till för attt höra vad man säger - inte ha HiFi quality på bakgrundsbruset också, om du förstår liknelsen. Direktdrivna spelare slipper man problem med gummisnodden/drivremmen.

Hävdar f.f. att ett gammalt högkvalitetsmärke står sig mycket väl. (You get more than you pay for) istf att köpa ny idag.

(15.000US? Milda makter, dags att tjacka nya öron också :whistling: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasern följer inte spåren som en nål gör så hack i spåren hörs inte därför används en sån för att rädda inspelningar på skivor som inte längre går att spela på vanliga skivspelare (har jag hört)

208017[/snapback]

Smart! (Men för dyrt)

:ThumbsUp:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kräver också nitisk rengöring eftersom minsta dammkorn eller fiber resulterar i missljud där en nål utan vidare plöjer genom smutsen. Men visst kan det vara värt om man inte vill slita på sina rariteter och ens rariteter är mer än bara nostalgi. :)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...