Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmen död på iMac


Ptr_w

Rekommendera Poster

Idag när jag skulle testa om Open Darwin bootskivan funkade som jag just hade brännt så smällde jag in den i brorsans iMac (som för övrigt har OS 9) och startade om den.... Sen kom det en del text när jag startade från skivan.. sen avslutade jag eländet när jag såg att det funkade men när jag ska starta den och ta ut skivan så fungerar inte skärmen... och efter ett par omstater så slutar iMacen att ge ifrån sig start-plonget förutom när man drar bort strömkabeln och sätter tebax den och startar på nytt. Då plongar den som vanligt och man hör att den börjar läsa från HD:n men sen mitt i allt slutar den och blir nästan helt tyst (fortfarande inget på skärmen) men om man sätter örat mot CD-läsaren så kan man höra att den ger ifrån sig några ljud, låter som att den försöker göra nåt men som avbryts direkt... Vad kan det vara och vad ska jag göra???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, sen en ska till. kan man göra nåt vid uppstarten så att den matar ut skivan direkt, utan att ha sönder hela iMacen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel kan man hålla ner mellanslagstangenten....kan ha fel....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll musknappen nertryckt vid uppstart så matas CD-skivan ut, var det visst :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AJAJ, ser ut som ännu ett fall av iMac-firmware-döden.

 

Jag har själv råkat ut för det och kan beskriva "återupplivningen" i detalj.

Detta gäller iMac 350 och iMac Dv.(skulle kunna hända tidigare imacar också , men är inte säker)

Dom iMacarna har ett för gammalt firmware. Om man försöker starta/installera eller något annat som har med Darwin/osX att göra, ja, då "dör" den.

Genom lite pulande med sladden så att datorn blir strömlös , brukar funka med att ha den urdragen i 5 min och/eller hålla in startknappen på datorn,

så kan det faktiskt hända att datorn startar, om man har tur, med eller utan skärm.

Då ska man ha en skiva med ett nytt firmware på. Hittas här.iMac Firmware update

Om skärmen går igång, (oftast helt blå-grön) är det lätt att navigera sig fram till skivan och starta uppdateringen.

Om skärmen förblir svart är det svårare.

Min skärm var svart , men efter ett tag så kunde man snabbt trycka på datorns av/på knapp , som fungerar som "vila" i startat läge.

Ibland hände det att skärmen vaknade.

Efter uppdateringen tror jag man skulle starta och hålla in programmers button eller nåt. Men det står ihop med uppdateringen.

 

Har du fler frågor kan du ringa mig, skicka ett PM så får du mitt nummer.

 

Lycka till :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det här hände mig höll jag på i tre veckor innan jag fick det att fungera , därför att ingen visste hur man gjorde.

För en månad sen lagade jag en likadan iMac åt ett företag som trodde att datorn var död.

Då gick uppdateringen på 10 min, och sedan nya os installationer på någon timme.

 

Bespara dig tid och pröva mitt förslag om inget händer, det kan spara mycket tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att du kanske inte egentligen behöver ha firmwaret på en skiva.

Om du får igång skärmen och internet funkar, då är det bara å ladda ner å köra :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Kanske mitt inlägg i denna gamla tråden kan ge dig hjälp då situationen är liknande! Det inlägget beskriver bla den så kallade Power Button Sleep som Langborg talade om men det räcker inte bara att trycka på Power knappen för då händer ingenting(så tillvida man ej håller den nedtryckt i 5 sekunder för då stängs iMacen av) utan man skall kombinera Power+S så skall den gå i vila efter att den bootat proceduren är mer beskriven i detalj i mitt inlägg här och som hjälpte 2mac som hade en död skärm:

 

https://forum.macworld.se/index.php?act=ST&...f=25&t=4173&hl=

 

En metod som du kan använda för att få ut CD skivan om det är en iMac DV dvs från Oktober 1999 eller senare(gäller ej FP) så finns det ett litet Manual Eject hole till höger om sloten. Kolla in i glipan och leta efter en pytteliten svart prick på höger sida det är den som du skall trycka på efter att iMacen startat du använder ett uträtat gem för att nå knappen. När CD skivan är ute tryck på omstart knappen på sidan så att den bootar igen. Hör du plonget så vänta i 2 minuter och utför Power Button Sleep som jag beskriver i tråden jag hänvisade till!. Hör du det inget prova att stänga av datorn genom att hålla nere Powerknappen i 5 dekunder och dra sedan ur nätsladden och vänta ett par timmar och starta sedan datorn igen och om du då hör plonget vänta ett par minuter och utför Power Button Sleep och se om du lyckas få bild. Lyckas du inte försök göra om hela proceduren ett par-3 ggr och se om det kommer upp nått på skärmen.!

 

Får du bild ut fort som fasen på nätet och ladda ner korrekt Firmware och om den version av OS9 är äldre än 9.1 så måste det uppdateras först till 9.04 och sedan 9.1 och sedan Firmwaren eller numera kanske man också måste uppdatera till 9.2X innan man installerar Firmwaren men det är jag inte riktigt säker på men på den tiden jag skrev inlägget så räckte det att uppdatera till 9.1!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som Ågren säger...

Fast när det gällde min iMac behövdes inte kombinationen powerbutton-S.

Men du märker väl vad som funkar :)

 

Och gällande os uuppgradering vet jag inte hller om det behövs.

Det borde stå i Readme till firmwareuppdateringen. Tror faktiskt jag körde på en nyformaterad disk med det os som finns på iMac-skivan utan uppgraderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man får ut skivan upptäckte jag när jag var under kåpan på den, och jag hann upptäcka lite konstig bild också efter att ha satt den i vila några ggr. Tack för hjälpen nu ska jag ta och försöka fixa det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack grabbar nu unkar iMacen som den sa efter eran behandling :D :D :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Tack grabbar nu unkar iMacen som den sa efter eran behandling :D :D  :D

Hej!

 

Vad roligt att et löste sig!

 

Hur gjorde du Power Button Sleep?

 

Räckte det med Power knappen på din eller var du som jag tvungen att också trycka ner S på tangentbordet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man trycker på knappen på burken så behövs det inte tryckas. men om man använder knappen på tangentbordet så var man tvungen att trycka på s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, så kanske det var.

Jag tryckte då på datorns knapp, och det som Ågren läst syftade på tangentbordets.

Dåså, då är alla nöjda o glada!!!!!! :D

 

Undrar egentligen hur många macar som har blivit skrotade pga av det här.

Man skulle kanske kunna köpa alla "skrotade" macar billigt o sen fixa dom, o sälja lite dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog faktiskt en hel del macar som blivit skrotade sku jag tro... Jag själv var helt inne på att skärmen pajjat när jag såg den förvrängda bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU är nog inte det ett lika stort problem längre, det är ju inte så många gamla imacar igång om man jämför med 1-2 år sedan.

Men, men...Apple har väl aldrig gjort något HELT perfekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
NU är nog inte det ett lika stort problem längre, det är ju inte så många gamla imacar igång om man jämför med 1-2 år sedan.

Men, men...Apple har väl aldrig gjort något HELT perfekt?

Hej!

 

Min är igång fortfarande och med tanke på hur många som tillverkades så tror jag att en hel del is still running som man säger!. Slitstarka saker och många älskar sin iMac då det är en maskin som man lät blir smått förälskad i hehe :lol::D:wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oja, visst är dom igång. Min iMac har precis blivit utbytt mot en blådåre istället , Jag behövde pci-platser och bror min ville ha en lite bättre än en beige G3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...