Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tankar kring MBpro 13"


ingeloop

Rekommendera Poster

hejsan!

 

går i funderingarna på att köpa en MBpro 13".

jag har aldrig haft en bärbar dator förut o skulle hemskt gärna vilja testa.

 

vad jag förstår så är MBpro 13" lite vassare än den vita för inte så mycket mer pengar.

 

är det mycket problem med bärbara macar?

 

vad bör man absolut tänka på vid köp?

 

kan någon komma med lite vinklingar o input kring MBpro 13"

 

mvh/ Ingeloop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem?? Inte haft ett enda problem!

Vad man bör tänka på? Vad vill du göra med din Mac? Lyssna på musik? Bara spela spel?

Vinklingar och input? Den dyrare MacBook Pro 13" är grymt stark!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte den dyrare 13'' MBP i somras, mycket trevlig maskin.

 

Lite klen att spela på men det går, är spel viktigt bör man fundera över en 15'' MBP.

 

Lätt, snabb,imponerande batteritid och grymm skärm!

 

Stationär dator är snabbare men lite bökiga på tåget, i bilen mm, ngt man def bör tänka på innan köp :)

 

En bärbar kan med fördel kopplas in mot en extern skärm och du har en ngt långsammare men mobil dator som gör allt som en stationär gör.

 

Bärbara vinner (utom spel som är den enda showstoppern jag kan tänka på men min 13'' kunde tom lira crysis så det går ju)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den snabbare modellen är onödig då du betalar betydligt mycket för de extra tio procenten som oftast inte behövs. Så om du inte använder datorn för extremt CPU-tunga applikationer så rekommenderar jag att du köper 2,26 ghz modellen och sparar pengarna till något annat, t.ex. 4gb RAM eller extern HDD :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan!

 

tusen tack för alla svar :)

 

tänker inte köra några tunga spel o dyl, kanske lite lättare photoshop med bilder typ.

 

i övrigt kommer den användas på resor o på landet.

surfa, kolla mail, betala räkningar o sådana saker.

 

kommer att sätta in 4 GB RAM, det tycker jag kan vara viktigt.

 

/Ingeloop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den snabbare modellen är onödig då du betalar betydligt mycket för de extra tio procenten som oftast inte behövs. Så om du inte använder datorn för extremt CPU-tunga applikationer så rekommenderar jag att du köper 2,26 ghz modellen och sparar pengarna till något annat, t.ex. 4gb RAM eller extern HDD :propellerbaver:

 

13600 - 15000 (prisökningen från 2.26 till 2.52 med samma hdd och minne), dvs 1400/13600 ~ 10% prisökning för ~10% mer prestanda.. linjär pris/prestandaökning är väl inte så dyrt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte själv min Macbook Pro 13" när jag började studera på universitetet, och till det har den fungerat utmärkt. Lång batteritid, smidig att ha med sig och den är som sagt inte mycket dyrare än den vita Macbooken. Rekommenderar absolut ett köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla gör som de vill :) men jag hade väntat tills nästa år att köpa MBP... Det är rätt troligt att det kommer en update i jan/februari (som vanligt inget man vet i sann Apple anda)... Så jag hade väntat, men det är jag det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13600 - 15000 (prisökningen från 2.26 till 2.52 med samma hdd och minne), dvs 1400/13600 ~ 10% prisökning för ~10% mer prestanda.. linjär pris/prestandaökning är väl inte så dyrt, eller?

~10% snabbare på en komponent, ja. Problemet är att du inte kommer uppleva datorn som ~10% snabbare. Det är ganska sällan CPUn som är flaskhalsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske inte nu direkt, men när du har bytt ut disken mot en 512GB SSD och maxat RAM-minnet så lär definitivt du kunna maxa processorn också. Så jag tycker det är en bra försäkring för framtiden också att köpa den snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

~10% snabbare på en komponent, ja. Problemet är att du inte kommer uppleva datorn som ~10% snabbare. Det är ganska sällan CPUn som är flaskhalsen.

 

Det var så jag menade!

 

kanske inte nu direkt, men när du har bytt ut disken mot en 512GB SSD och maxat RAM-minnet så lär definitivt du kunna maxa processorn också. Så jag tycker det är en bra försäkring för framtiden också att köpa den snabbare.

 

Den dagen då de tio procenten kommer vara avgörande så lär datorn leva på lånad tid :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10% märker man inte. Krävs minst 50-60% snabbare för det ska bli en märkbar skillnad.

 

Hemma på min PC märker jag knappt ngn skillnad på 2Ghz och 3Ghz. Bara när man spelar man märker av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla gör som de vill :) men jag hade väntat tills nästa år att köpa MBP... Det är rätt troligt att det kommer en update i jan/februari (som vanligt inget man vet i sann Apple anda)... Så jag hade väntat, men det är jag det :)

 

Dessa rykten är ju milt irriterande. Jag har definitivt bestämt mig för att lämna pc-världen och köpa mig en MCB 13". Problemet är bara att jag måste ha en nu. Jag kan inte vänta. Bara tanken på att vänta över årsskiftet gör mig fysiskt illamående :sick: .

 

Vad skulle man rimligen kunna förvänta sig för uppdateringar av lilla MCB? Någon som vill spekulera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa rykten är ju milt irriterande. Jag har definitivt bestämt mig för att lämna pc-världen och köpa mig en MCB 13". Problemet är bara att jag måste ha en nu. Jag kan inte vänta. Bara tanken på att vänta över årsskiftet gör mig fysiskt illamående :sick: .

 

Vad skulle man rimligen kunna förvänta sig för uppdateringar av lilla MCB? Någon som vill spekulera?

 

Du syftar på Macbooken? Den vita? Rimligtvis så skulle jag gissa på att den inte uppdateras så mycket, med tanke på att den nyligen fick sig ett rejält lyft i och med unibody-plast-skal, det bättre batteriet, samt den nya LED-skärmen.

 

Den här sidan kan ge en liten fingervisning, http://buyersguide.macrumors.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...