Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En månad med Mac


kennethLundgren

Rekommendera Poster

kennethLundgren

En månad med Mac

 

Som PC användare sen början av 90,talet har jag hört talas om Mac och Mac användare. Nästan i religiösa termer har dom prisat Mac. Jag har mest sett dom som en udda grupp i periferin samt grafiker med sina speciella behov. Inget som jag behövde reflektera över således.

 

Men sen den nya MBP unibody började dyka upp, i grevens tid för jag har tittat på Dell,s XPS 13” i ett år snart. Då började jag verkligen tvivla inför valet av en ny PC. Men vågar jag verkligen kliva in i det okända? Vad behöver jag försaka i en Mac?

 

Ok, find, måste komma till ett beslut någon gång. Jag analyserade mitt användande, framförallt mitt förändrade användande de sista åren. Senaste PC,n blev en bärbar/släpbar 4 kg, och det ångrar jag inte, blir nog aldrig en stationär igen. Det radikalt minskade användandet av CD/DVD spelaren sen jag fick bredband spelade in. Behöver jag den egentligen? Jag har bara använt den en gång på min nya MBP 13 när jag överförde filer från PC,n, allt finns ju på nätet. AIR! Man kanske skulle gå hela vägen och skaffa en AIR, den är ju ännu häftigare än unibodyn. Priset var avskräckande näst intill, och kanske dom begränsningar (om det finns några) som följer med en så extrem produkt.

 

Jag hoppar och blundar, köpte mig en MBP 13” Vad har jag gjort? Lite fjärilar i magen fanns det när jag bar hem den. Packade upp den, och det är en mycket väldesignad produkt, med sin mjuka, matta metallyta så känns den verkligen solid. Tangentbordet är väldigt behagligt att använda, med bakgrundsbelysningen så ser det exklusivt ut samt behövligt på mörka ställen. Men den stora och väldigt behagliga musplattan är ett verkligt lyft. Storleken, ytan med en väldigt låg friktion och användandet med olika fingerkombinationer var det som man vande sig vid snabbast. Har riktiga problem när jag använder PC,n. Nej fan! Två fingrar gick inte, ut i kanten för att flytta sidor när man surfar m,m. Det känns som att köra bil utan servostyrning, det går men kul är det inte.

 

Jag är noggrann över vad det är för skärm, vill ha en bra skärm. Min förra Toshiba M60 har en bra skärm men den här med led belysning har en bättre stuns i färgerna. Den blanka skärmen har aldrig stört mig med reflektioner.

 

Det här är ju ett nytt operativsystem med en inlärningsperiod för mig. Det finns nya sätt att hitta filer på, sakta men säkert vänjer jag mig vid det och hittar nytt då och då. Jag bestämde mig för att pröva något nytt och då får man vara lite öppen för ny pedagogik. Jag har inte ångrat mig och har inte saknat något från PC,n. Allt funkar ju på samma sätt i det närmaste tycker jag än så länge.

Det märkliga är att PC,n blev familjens efter köpet och med fler händer så började den att strula vilket den nästan aldrig gjort för mig.

 

Uppstarten var odramatisk, inloggningen till nätet, no problemo, skrivaren HP CLJ 3600n, no problemo. Synkade telefonen (Nokia E90) med iCal via bluetooth, no problemo.

 

Jag bär med mig den nästan hela tiden, hälften av vikten och vad jag har märkt, en ”alltid redo att göra vad jag vill utan problem maskin”. Jag är nöjd! (men den där AIR var ju häftig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig beskrivning av en lyckad övergång till Mac! Jag känner igen mig till stora delar. Mitt datorliv började med en Mac i början på 90-talet, gick vidare till en bärbar PowerBook, men gick sedan över till HP och Toshiba vilket till största delen hade att göra med mitt arbete i en stor organisation. När jag började på forskarutbildningen fanns bra erbjudanden till studenterna/personalen vilket fick mig att återupptäcka Mac. Sedan dess är det bara Mac som gäller. Vår sista HP gav upp andan för några veckor sedan och det ska mycket till för att jag ska köpa in en ny till familjen. Det tråkiga är förstås alla spelen som bara ligger nu och inte kan användas av barnen. Det tar emot för mig att installera Windows i en Mac! Kanske kommer jag att göra det nu när Windows 7 har kommit... :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma!

Har haft min MBP 13" i drygt en månad nu, och är SUPERNÖJD!

Har bara haft PC tidigare både stationära, men på senare tid bara laptops.

Men aldrig att jag går tillbaka....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma med mig, haft PC sen början av 90-talet. Nu när jag köpte min MacBook Pro 17, känns det som en seriös dator som man kan arbete med nu och i framtiden utan massa krasher osv. :)

 

Jag e gott som nöjd! Jag funderar redan på min nästa mac ja skall köpa, en iMac om ca 2 år, haha :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan passa på att stämma in i allt som skrivits här. Mitt apple-äventyr började med en iPod Touch av första generationen, och idag är hela mitt hem macifierat. Min historia går att läsa här:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=89364&hl=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, ha, kan verkligen känna igen det där med blunda och hoppa. Jag har funderat i åratal på att byta till Mac men inte vågat ta steget ut i det okända. När Acern nu i somras blev olidligt kass och jag skulle vara tvungen att skaffa en ny laptop, hoppade jag äntligen och införskaffade en MBP13. Jag tänkte nu eller aldrig, jag kommer aldrig få reda på hur en Mac är om jag inte köper en, det värsta som kan hända är att jag måste installera Windows. Och vilken underbar värld jag landade i, jag kan inte säga hur nöjd jag är. Så smidigt och lätt allting går. Jag har avhållit mig från att installera Windows, utan har införskaffat nya trevliga mac-program som jag behövde till jobbet. Vi har nu skaffat en MacMini och en Cinema Display 24" till vardagsrummet och TV:n är utslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda anledningen att köpa PC är om man måste spela senaste spelen. Därför har jag en PC kvar hemma också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju bara hålla med, Macanvändare sedan ungefär lika länge. Grymt rolig "krönika" också, Air är ju fräck ;)

 

Dock finns en nackdel med Mac som gör att jag förmodligen aldrig kommer att byta helt, spelutbudet är enormt mycket sämre än på Windows samt att prestandadatorerna är enormt oprisvärda jämfört med en hemmabyggd PC. Men vad gäller laptops finns inget bättre, MBP 13" är det bästa som hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju bara hålla med, Macanvändare sedan ungefär lika länge. Grymt rolig "krönika" också, Air är ju fräck ;)

 

Dock finns en nackdel med Mac som gör att jag förmodligen aldrig kommer att byta helt, spelutbudet är enormt mycket sämre än på Windows samt att prestandadatorerna är enormt oprisvärda jämfört med en hemmabyggd PC. Men vad gäller laptops finns inget bättre, MBP 13" är det bästa som hänt.

 

 

Instämmer. Finns ingen anledning att köpa PC-laptops iaf. Stationärt fortsätter jag med PC med Windows 7 för spelande och kompletterar med en Mac Mini till tvn. Best of both worlds så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennylorentzon

Kul läsning, vad roligt att du är nöjd med ditt köp. Inte för att jag trodde annat :P

 

Min dator är fortfarande som ny och den köpte vi i slutet av 2007.

 

Mvh

Kenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennethLundgren

Apropå spel, jag har bara en passion som jag haft i 15 år nu, och det är MS Flight Simulator. Köper till och med plan på nätet för att komplettera flottan. Men för att spela den så måste det till en PC och en stationär. Vilket jag inte ville ha nåt av dom, men skulle spelet komma ut i en Mac version så ligger iMac 27 illa till. Tänk vilken upplevelse det skulle vara!

 

Nu kommer jag troligtvis att installera W7 på Macen i alla fall för mina administrativa program (SPCS) ska kunna fungera. Det bär mig emot, men jag tror inte MBP klarar av MS FS eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Grattis till alla som bytt, och välkomna till Mac! Har kört Mac sedan 1990 och bara fortsätter njuta. Går just nu och funderar på en MBP 13" efter att nyligen ha lämnat tillbaka vår 3 år gamla "hemPC", en 15" MBP där batteriet i princip var slut.

 

Mitt i all Mac-yra vill jag bara lägga till följande, speciellt till er som saknar PC-spelen: Installera Win 7 via BootCamp. Håll ner alt vid uppstart och välj om ni vill köra OS X eller Windows, helt nativt. Håller själv på med HD-video redigering, och ett av de bästa programmen för mig är Pinnacle Studio 14 för Windows. Jag ligger någonstans mellan iMovie och Final Cut Express i kunskap, och Studio passar perfekt. Detta kör jag på min iMac med Win 7, funkar ypperligt. Ni kan göra samma med era spel.

 

Som avslutning en annan klassiker: "Drag and drop in Windows: Drag your PC off the desk, and drop into the trash bin!"

 

Ha det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen en enorm skillnad. Jag köpte min första mac (nya macbooken) för en månad sedan och varje gång jag sätter mig vid datorn så gör jag det med ett leende på läpparna. Jag njuter verkligen när jag arbetar med den och den gör "som jag säger".

 

Jag var en aning kritisk i början till mac. Man var ju van vid pc och windows, det fanns en trygghet i att man kunde systemet utan och innan. Det fungerade inte alltid felfritt men det var hemmaplan. Man vägde fördelar mot nackdelar och man läste vad andra skrivit om mac. Försökte skapa mig en bild om den passade mina behov. Jag spelar inte särskilt mycket spel och de två-tre jag spelar fungerar på mac.

 

Jag har haft svårt att byta från XP till Vista, eller rättare sagt gjorde jag det inte och jag tänkte inte byta till Windows 7. Så självklart kändes det oerhört svårt att byta från en 17" PC-laptop till en 12" Macbook. Nu när jag gjort det så är det verkligen klart för mig att jag gjort mitt bästa datorköp i mitt liv. Vad alla kritiker än skrivit så handlar det om att gå på sin egna känsla och man måste pröva för att inse storheten i mac.

 

Bara uppstarten kändes som en nystart i datorlivet. En snygg dator, med makalöst tangentbord och annat. Glädjen är som sagt återfunnen...och då har jag "endast" en macbook. Jag kan med andra ord kliva uppåt på mac-stegen i framtiden vilket jag vet att jag kommer att göra.

 

Jag har haft mac i en månad och ännu har jag inte haft några problem, det har fungerat felfritt. Den har allt jag begär för tillfället. Jag har blivit frälst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick min beställda iMac 23 november ville bara slita upp den och bara börja men problemet var att min min hållde på att göra i ordning. På fredagen den 27/11 så rummet tillräckligt klart för jag skulle få upp den ur förpackningen. Det var så häftigt när man startade den och åkte i rymden med Välkommen på olika språk. Jag gillar verkligen menyn där uppe som ändras för programmet men för studen använder. Macen utstålar kvalité från skillnad från andra datorer. Det enda problemen jag har nu är att min studentversion av mitt Adobepaket verkar inte vilja aktiveras, Någon som kan hjälpa mig? Och att ibland har vissa program låst/fryssigt sig..men antar det var att dom inte hade fått nån update.

Jag säger bara visst kanske Apples datorer kostar mer än vissa andra datorer men vadå vill ha nån grej med det lilla extra med kvalité så får man allt betala mer. Jag vet nu jag hur alla människor känner som köper Ferrari, Rolex, Cartier , champagner so name it när det finns alternativ som är billigare. Jag vill också ha den möljigheten att betala mer för nåt jag kommer trivas mer i. Och sen långt tillbaks när jag föredrog windows så tänkte så om Mac " dom är såå mkt dyrare och sen finns det knappt inte så många program till OS X bla bla" Nu tänker jag visst det lär inte finnas så mycket program som till Windows, men dom programmen som finns till Mac OS X är så mkt trevligare och bättre att använda. Programmen i Windows så vill man bara avinstallera så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv haft PC och Windows sedan slutet på åttitalet och har gått igenom alla versioner sedan Windows 2.0 (3.1, 95, 98, me, XP, Vista), köpte en Macbook pro 13" i höstas, skulle egentligen köpt en ny PC men råkade gå förbi Macforum här i Göteborg och fastnade för en MBP, blev så fast i Mac att en månad senare köpte jag en iMac.

Nu när jag sätter mig vid min PC, mest för att den skall få uppdatera sig, så känns den mer som en seg, buggig leksak trots att den inte är mer än ett par år gammal med bra maskinvaruspec.

Känslan av att nästan ha blivit lurad att använda Windows under alla år är inte långt borta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
kennethLundgren

Jag har en fortsättning på min krönika med. Min dotter (15 år) köpte sig en Acer lap i nov 08, tyvärr så imploderade skärmen i somras och har varit på reparation hela hösten, men dom kunde inte få tag i en ny skärm till den. När hon såg min nya MBP 13 i höstas så blev hon helt sjuk, höll på att slita den ur händerna på mig, tyckte den var så cool. Med lite hjälp av försäkringspengar så köpte vi en till MBP13 som hon fick i julklapp, snacka om att man var NO: 1 den dan i alla fall. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda anledningen att köpa PC är om man måste spela senaste spelen. Därför har jag en PC kvar hemma också.
Som gammal mac-användare har jag aldrig riktig förstått det argumentet (det är väl faktiskt det ända argumentet mot mac som ännu håller - bortsett från att man numer kan köra Windoze på maskinen). Är det inte vettigare att köpa någon billigare spelkonsoll med en uppsjö spel än att ständig ha en pc som tar upp plats och stup i kvarten måste uppgraderas för att kunna spela de senaste spelen? Eller har jag missuppfattat något?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...