Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska föräldrar vara betalningsskyldiga för sina barns brott?


rickard1234

Rekommendera Poster

  • Svars 169
  • Created
  • Senaste svar

Så trodde jag att det redan var. Vem skulle annars betala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart! Det trodde jag man redan var. Redan idag kan ju tex ett försäkringsbolag starta en skadeståndsprocess mot ett barn och då kräva målsman.

Det är föräldrarnas uppgift att uppfostra sina barn till att bli bra vuxna. Ska man bestämma allt, tex om skolgång och pengar, till barnet är 18 år då får man också ta konsekvenserna av barnets handlande.

Samhället kan inte göra allt åt folk något måste de göra själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fel. Att barn växer upp innebär att de helt naturligt gör sig gradvis självständiga från föräldrarna, det är en naturlig process. När barnen dock är äldre, ungdomar, har de fått så pass mycket frihet att de också ska ta ansvar. Det är därför vi har en straffålder på 15 år.

 

När det gäller barn som är yngre som begår brott (klotter är skadegörelse enligt Brottsbalken) så ska de sociala myndigheterna kopplas in. Om det finns sociala problem i det läget, kan man nästan garantera att det inte finns föräldrar som kan stå för några böter.

 

Det här är ett allt igenom ologiskt och populistiskt förslag, som saknar grund i såväl utvecklingspsykologi som gällande lagstiftning. Ska vi ha ett samhälle där barnen går omkring i koppel tills de är 15 år? Det vill jag inte ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fel. Att barn växer upp innebär att de helt naturligt gör sig gradvis självständiga från föräldrarna, det är en naturlig process. När barnen dock är äldre, ungdomar, har de fått så pass mycket frihet att de också ska ta ansvar. Det är därför vi har en straffålder på 15 år.

 

När det gäller barn som är yngre som begår brott (klotter är skadegörelse enligt Brottsbalken) så ska de sociala myndigheterna kopplas in. Om det finns sociala problem i det läget, kan man nästan garantera att det inte finns föräldrar som kan stå för några böter.

 

Det här är ett allt igenom ologiskt och populistiskt förslag, som saknar grund i såväl utvecklingspsykologi som gällande lagstiftning. Ska vi ha ett samhälle där barnen går omkring i koppel tills de är 15 år? Det vill jag inte ha.

Om ens föräldrar struntat i att betala exempelvis barnets läkarräkningar eller tandläkarräkningar så kommer det kravbrev på barnets 18-årsdag med krav på betalning med ränta på ränta.

Här kommer det att bli samma sak: Det kommer ett fett skadeståndskrav på 18-årsdagen. Fin start på vuxenlivet.  :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel:

Ensamstående mamma i sämre bemedlad förort dubbeljobbar för att hamna över existensminimum.

Hennes barn börjar sniffa lim när han är 12.

Mamman går till socialen och säger: "jag klarar inte det här, jag behöver hjälp".

Soc tillsätter en utredning och ingenting händer.

Något/några år senare så åker ungen fast för något otyg - ska mamman betala 8000 kr?

 

:ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idiotiskt förslag. Det kommer att leda till kroppsliga och psykiska bestraffningar från föräldrar i vissa miljöer när deras barn gjort så att de blivit skadeståndsskyldiga. Förslagets tanke är naturligtvis att föräldrar ska förhindra att saker sker, men barn i trygga och välfungerande familjer är knappast ute och ställer till det särskilt ofta. I de familjer där de oftast hör hemma, är sannolikt risken för bestraffning efteråt hög.

 

Det kommer alltså att orsaka misshandel av barn/ungdomar, i kombination med att föräldrar straffas för brott de inte begått. Nån påtaglig reduktion i ungdomsbrott kommer det inte att ge.

 

Ett förslag som låter som om det har sitt ursprung hos Jan Björklund och hans anhang...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel:

Ensamstående mamma i sämre bemedlad förort dubbeljobbar för att hamna över existensminimum.

Hennes barn börjar sniffa lim när han är 12.

Mamman går till socialen och säger: "jag klarar inte det här, jag behöver hjälp".

Soc tillsätter en utredning och ingenting händer.

Något/några år senare så åker ungen fast för något otyg - ska mamman betala 8000 kr?

 

:ermm:

Vem skulle annars betala, menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem skulle annars betala, menar du?

Det samhälle som sviker de svaga och utsatta. Det samhälle där de utan problem tvår sina händer om andras problem.

 

Edit: Jag ska inte låta mig hetsas. Jag ska låta bli att skriva i denna tråd. Jag klarar inte av alla de som "klarar av att sköta sitt och förutsätter att andra både kan, bör och ska göra detsamma". Vart tog solidariteten vägen? :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det samhälle som sviker de svaga och utsatta. Det samhälle där de utan problem tvår sina händer om andras problem.

 

Edit: Jag ska inte låta mig hetsas. Jag ska låta bli att skriva i denna tråd. Jag klarar inte av alla de som "klarar av att sköta sitt och förutsätter att andra både kan, bör och ska göra detsamma". Vart tog solidariteten vägen? :cry:

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker de ska betala själva...straffarbete på fritiden för att jobba av sin skuld till samhället. då får de mindre tid över att göra sattyg dessutom lär de sig att ta ansvar för sina handlingar och förhoppningsvis tänka efter före.

 

jag ser inte varför mina skattepengar ska betala för att någon annan valt att skaffa ungar som de inte kan uppfostra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

:ThumbsUp:

 

Och ett litet sakligt påpekande: De föräldrar som inte bor ihop med barnen, det finns en del (understatement), ska de betala för vad barnen hittar på, trots att de inte kan påverka vad barnen gör, under den tid de inte tar hand om barnen? De flesta helgföräldrar har i dag gemensam vårdnad om barnen, och står därmed som juridiskt likvärdiga föräldrar för sina barn. Om de ska slippa, varför ska den förälder som tar hand om barnen mest stå för hela ansvaret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det samhälle som sviker de svaga och utsatta.

Det kommer samhället ju inte att göra. Betala alltså.

http://hd.se/landskrona/2009/10/05/arbetad...k-inget-bidrag/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5905086.ab

Bara för att ta två exempel.

 

Så brottsoffret kommer inte att få någon ersättning. Så vill jag inte ha det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker de ska betala själva...straffarbete på fritiden för att jobba av sin skuld till samhället. då får de mindre tid över att göra sattyg dessutom lär de sig att ta ansvar för sina handlingar och förhoppningsvis tänka efter före.

 

jag ser inte varför mina skattepengar ska betala för att någon annan valt att skaffa ungar som de inte kan uppfostra.

Jag ska komma ihåg att inte hjälpa dig med några datorfrågor. Den som inte visar solidaritet får ingen solidaritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer samhället ju inte att göra. Betala alltså.

http://hd.se/landskrona/2009/10/05/arbetad...k-inget-bidrag/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5905086.ab

Bara för att ta två exempel.

 

Så brottsoffret kommer inte att få någon ersättning. Så vill jag inte ha det!

Så bakvänt du tänker. Eller missförstår jag dig? Först kläms de svaga åt, och eftersom de blir klämda, ska de ta ytterligare skit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem skulle annars betala, menar du?

 

 

Det samhälle som sviker de svaga och utsatta. Det samhälle där de utan problem tvår sina händer om andras problem.

 

Alix har början på en idé, men det känns som att det kommer bli svårt att översätta den till realitet.

 

--

 

Läser nu oxå när jag söker vidare att; En vårdnadshavare är skyldig att betala skadestånd för skador som hans eller hennes barn har orsakat, om vårdnadshavaren uppsåtligen eller av oaktsamhet har brustit i sin plikt att utöva tillsyn över barnet.

 

Hmm.. varför då detta nya lagförslag? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bakvänt du tänker. Eller missförstår jag dig? Först kläms de svaga åt, och eftersom de blir klämda, ska de ta ytterligare skit?

Jag tänker nog mera ur brottsoffrets perspektiv, det är hela saken.

 

Och det är ju inte bara kapitalsvaga föräldrar som har rötägg till barn. Långt därifrån.

 

EDIT: Skadeståndet ska kanske vara baserat på hushållets inkomster för att det ska bli rättvisare för föräldrarna?

Fast hur går det då för brottsoffret om ligistens föräldrar inte har några pengar? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att det finns så kallade rekvisit för att man ska uppfylla "uppsåtligen" och "oaktsamhet". Det är inte uppsåtligt eller oaktsamt att låta barnen leka på gården. Eller att låta dem sova över hos kompisar. Eller att släppa iväg dem till fotbollsträning. Et cetera. Kort sagt: normalt föräldraskap där barnen gradvis blir självständiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker nog mera ur brottsoffrets perspektiv, det är hela saken. ...

De som utsätts för skadegörelse ska givetvis ha ersättning. Jag anser dock att det är rimligt att inte utan vidare skuldbelägga föräldrarna för det barnen gör. Föräldrar ska kunna släppa iväg sina barn till kompisar och diverse aktiviteter utan att frukta att behöva betala stora skadestånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om ansvaret redan finns, varför ändra på lagen???

 

EDIT: Syftningsfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det samhälle som sviker de svaga och utsatta. Det samhälle där de utan problem tvår sina händer om andras problem.

 

Edit: Jag ska inte låta mig hetsas. Jag ska låta bli att skriva i denna tråd. Jag klarar inte av alla de som "klarar av att sköta sitt och förutsätter att andra både kan, bör och ska göra detsamma". Vart tog solidariteten vägen? :cry:

 

Om vi tar ett konkret exempel. jag tar lilla Kalle på bar gärning med att kasta in gatstenar genom fönsterna i min parkerade bil. jag vet av erfarenhet att detta kommer att kosta mig 1800:- i självrisk.

Definiera solidaritet är du snäll och tala om vem jag ska tycka synd om i detta fallet. Tala också om för mig vem du anser ska betala självrisken.

Jag vet mkt väl att Kalles mamma kanske har ett helvete att få räkningarna betalda, och det är naturligtvis trist, men samtidigt kan jag inte se rättvisan i att jag ska betala för andras åverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om ansvaret redan finns, varför ändra på lagen???

 

EDIT: Syftningsfel.

Nej, det finns ingen anledning att ändra lagen. Den är bra och rimlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi tar ett konkret exempel. jag tar lilla Kalle på bar gärning med att kasta in gatstenar genom fönsterna i min parkerade bil. jag vet av erfarenhet att detta kommer att kosta mig 1800:- i självrisk.

Definiera solidaritet är du snäll och tala om vem jag ska tycka synd om i detta fallet. Tala också om för mig vem du anser ska betala självrisken.

Jag vet mkt väl att Kalles mamma kanske har ett helvete att få räkningarna betalda, och det är naturligtvis trist, men samtidigt kan jag inte se rättvisan i att jag ska betala för andras åverkan.

Återigen: Du ska givetvis ha ersättning. Se mitt inlägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...