Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time capsule + Airport express= dålig kombination?


CNJA

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis skaffat Tme Capsule (använder den som router och back upp för min Imac) och en Airport Express.

Har nu problem med att lyssna på musik från min Imac till A Express samtidigt som jag surfar via time capsule.

Får upp att jag måste byta nätverk vilket innebär att jag måste välja antingen time capsule eller airport express.

 

1 Kan jag på något sätt koppla expressen till time capsule och använda den inom nätverket?

 

2 Time capsule verkar funka då jag kan surfa och även se min externa HDD som är kopplad via USB men den syns inte alltid i airport.

 

3 När jag gjort ändringar i Time Capsule så hittar airport inte den igen - har tom behövt ställa tillbaka time capsule i fabriksläge - kan det vara fel på time capsule? Detta har hänt flera gånger både när jag startat om/väckt från viloläge med Imacen eller startat om time capsule.

 

4 Någon som lyckats ha både airport express kopplad till stereo trådlöst samtidigt som internet via time capsule?

 

Förvirrad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

1. Javisst, det är mer eller mindre så den är tänkt att användas! Du ställer in APExpress på att ansluta till det befintliga trådlösa nätverket som du skapar med Time Capsule. Kollas Brodys länk.

 

2. Oklar på vad du menar där...

 

3. Detta är en logisk kullerbytta väldigt många gör när de är nya med trådlösa nätverk. :) När du ändrar vissa inställningar (till exempel namnet, säkerhetsmetod, lösenord etc.) för det trådlösa nätverket så har du per definition skapat ett nytt trådlöst nätverk som skiljer sig från det nyss var ansluten till. Du har så att säga sågat av grenen du sitter på. Alltså måste du göra om Airport-anslutningen i din Mac varje gång du ändrar på det trådlösa nätverket. Nätverket du nyss var ansluten till finns ju inte längre. Därför bör du ansluta din Mac med nätverkskabel till Time Capsule så länge som du mixtrar med inställningarna. Då kommer den alltid att dyka upp i Airport-verktyget.

 

Med tanke på hur många som faller i denna grop önskade man att Apple varnade och gav en möjlighet att parera situationen. Samma sak kommer även att ske med Airport Express när du kör den som du tänkt enligt fråga ett. Ändras inställningarna för det trådlösa nätverket kommer APExpress att börja blinka orange eftersom det trådlösa nätverk det nyss var anslutet till inte finns längre. Enda sättet att ändra så att APExpress ansluter till det nya nätverket är att antingen nollställa APExpress eller att dra kabel mellan APExpress och Time Capsule.

 

4. Japp. Precis som fråga 1 är det så den är tänkt att användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ser så här i efterhand att fråga 2 inte är helt tydligt formulerad..

 

Vad jag menade var att kopplingen plötsligt bryts och att Airport inte hittar Time Capsulen igen - fick starta om den ett par gånger för att den skulle dyka upp igen, detta utan några ändringar gjorts.

 

Får oxå upp meddelande ibland där det står något i stil med att en tidsgräns har nåtts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Aha - Kan vara ett resultat av allt fipplande. Under Systeminställningar, Nätverk och Airport kan du få en lista över alla trådlösa nätverk du varit ansluten mot. radera dessa och gör om anslutningen på nytt så kan det bli stabilare.

 

Annars finns det en del buggighet kring Airport och när ett nätverk som borde finnas inte gör det längre så kan man pröva att stänga av och sätta på Airport igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...