Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem iMessage synk


Igge

Rekommendera Poster

Har letat på webben och här men får inte riktigt rätt svar.

 

Såhär ligger det till. Jag har iPhone, iPod, iPad, Macbook och aktiverat iMessage på alla. Vissa SMS kommer till iPaden, vissa till iPhonen, vissa endast till Macen. Vad göra för att få alla enheter synkade, så alla som är igång får SMS samtidigt?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I telefonen måste du SMS-koppla de enheter som du vill ska kunna ta emot SMS.

Sedan väljer du i varje enhet vilka adresser och vilket telefonnummer som respektive enhet ska ta emot meddelanden till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imessage kan skickas som iMessage eller SMS.
En iPhone kan ta emot SMS, en iPad eller Mac kan det inte i utgångsinställning. En iPhone kan vidarebefordra SMS till Mac respektive iPad, då måste iPhone, Mac och iPad, vara kopplade ihop för detta - annars tar iPad och Mac bara emot iMessage.

Sen kan iMessage kopplas till telefonnr och/eller Apple ID. Om avsändare sänder ett iMessage till ett telefonnr som bara iPhone är kopplad på, så kommer varken iPad eller Mac få det, men både iPad och Mac kan ställas in att koppla iMessage till ett telefonnr.

Varje enhet har inställningar för iMessage för både mottagning och avsändning, för telefonnr och Apple ID. iPhone styr vilket telefonnr det är, det är samma telefonnr som finns i iPhone.

Enklast för att undvika problem det är att alla enheter kopplas till samma telefonnr, inte bara samma Apple ID. Och att du ställer in att dina iMessage skickas från telefonnr istället för från Apple ID. Den som svarar på dina iMessage svarar till den adress eller tlfnnr som de har skickats med.

Här finns en artikel som går igenom dessa inställningar...
http://macworld.idg.se/2.1038/1.653206/imessage-iphone-ipad-problem-avaktivera/sida/2/tillgang-pa-alla-prylar-och-e-post-istallet-for-nummer


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen, tack för hjälpen!

 

Då kommer nästa fråga.. Om jag har min telefon avstängd, sen skickar sms från iPaden till en anroid - hur funkar det då? Dras det på min telefonkostnad? Eller är det gratis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar inte alls. All SMS-trafik går via din telefon – med de eventuella avgifter som det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...