Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra Apple-ID, iCloud


ticket2ride

Rekommendera Poster

Hej,

 

Trots att jag sedan länge bytt mailadress/Apple-ID, vilket fungerar felfritt i min iPhone, vill min Mac att jag ska logga in på iCloud med mitt gamla ID. Detta ID går inte att ändra, och jag kan heller inte logga ut ifrån det utan att ange lösenord. Moment 22 helt enkelt.

 

Loggar jag till exempel in på iCloud i webbläsaren visar kontot min "nya" mailadress. Det är bara Macen som vägrar. Ursäktar rörig problembeskrivning, men finns det någon som förstår och vet hur jag ska gå tillväga?

 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att man FÖRST ska logga ut alla enheter innan man byter mail på sitt Apple-ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tillhörde emailadressen ifråga ett webbhotell som inte finns längre, så jag kan inte byta tillbaka till den temporärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tillhörde emailadressen ifråga ett webbhotell som inte finns längre, så jag kan inte byta tillbaka till den temporärt.

 

 

Spelar ingen roll får du ska inte komma åt själva mailen utan datorn känner bara att vilken mail som är kopplad till ditt Apple-ID och vilket lösenord.

Så testa att ändra till din gamla mail och logga ut från iCloud på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker lägga till den gamla mailen på nytt (via appleid.apple.com) krävs jag på en sexsiffrig verification code som i sin tur skickats till mailen som alltså inte finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du återställa lösenordet med säkerhetsfrågorna.

https://support.apple.com/sv-se/HT5787

 

Sen kan du ändra tillbaka till din nya mail.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT202667

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har "Hitta min Mac" påslaget. Det är det som gör att du inte kan slå av iCloud och byta till nyare Apple ID utan att ange lösenord och uppgifter för det gamla. Detta är ju en säkerhetsfunktion i datorn, för att hindra obehöriga. "Hitta min Mac" kan du bara slå av genom att ange lösenordet till ditt iCloud.

Om lappens tips inte fungerar så finns möjligheten att återställa och installera om systemet i datorn, då kan du koppla upp dig på nytt mot iCloud och efter detta hämta in en tidigare säkerhetskopia från TimeMachine - den ersätter inte ny information (som din nya inloggning till iCloud). Du når detta genom cmd R vid uppstart. Jag tror att detta ska fungera även om "Hitta min Mac" är påslaget.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper tyvärr inte. Systeminställningar > iCloud fortsätter att hävda min gamla mail, medan Internetkonton > iCloud använder sig av min "nya". Försöker jag däremot stänga av till exempel "Hitta min Mac" via Internetkonton påstår Macen att "Ett fel uppstod i Internetkonton-inställningar". Å ena sidan vet Macen vilket Apple-ID jag använder, å andra sidan inte.

 

Allt är som du hör väldigt, väldigt märkligt och ingenting funkar som Applesupporten påstår att det ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog bara en återställning av datorn som gäller. Innan du gör detta, avauktorisera den i iTunes (varje ny installation riskerar att tolkas som en ny dator av iTunes).

Nu vet jag ju inte vilken Mac du har, men om det är en äldre som kom med systemskiva så använd den skivan. Om det är en nyare utan systemskiva, så tryck cmd R vid uppstart av datorn. Detta tar dig in i återställningsläget.

​Här kan du formatera (radera) systemet och sedan installera systemet på nytt. Om du bara väljer att installera systemet så skrivs den gamla systemmappen över med en ny, det kan kanske räcka med det men inte säkert eftersom alla inställningar etc finns kvar. Men prova detta först.

​Nästa steg att prova - om ovanstående inte fungerar - det är den längre vägen. Tillse att du har en säkerhetskopia via TimeMachine. Efter detta är kollat, klart och kopierat så koppla ifrån din TimeMachine hårddisk. Radera (formatera) hårddisken, sen installera om systemet på nytt. När du nu loggar in efter att ha gjort detta kan du koppla upp dig mot iCloud igen (du får frågan vid uppstart).

​Efter att ha installerat datorn mot iCloud, så kan du importera din TimeMachine kopia igen, från ditt tidigare system. Du ska inte koppla in din TimeMachine med en gång utan du ska vänta tills efter du har loggat in på iCloud. Du kan hämta in din TimeMachine via Flyttassistenten. (vid uppstart av nya systemet kommer systemet fråga dig om du har en TimeMachine, gå nu förbi denna för annars kommer den ladda in ditt gamla system innan du har kopplat upp dig mot iCloud och det är detta vi inte vill).

​När du hämtar in din TimeMachine så kommer inte nyare information att ersättas, du kommer fortfarande vara inloggad på ditt nya Apple ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan förresten ha olika Apple ID i en Mac, det är inte fel i sig även om det komplicerar till det (man kan t ex ha ett Apple ID för App Store och ett annat för iCloud-tjänsterna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog bara en återställning av datorn som gäller. Innan du gör detta, avauktorisera den i iTunes (varje ny installation riskerar att tolkas som en ny dator av iTunes).

 

Nu vet jag ju inte vilken Mac du har, men om det är en äldre som kom med systemskiva så använd den skivan. Om det är en nyare utan systemskiva, så tryck cmd R vid uppstart av datorn. Detta tar dig in i återställningsläget.

 

​Här kan du formatera (radera) systemet och sedan installera systemet på nytt. Om du bara väljer att installera systemet så skrivs den gamla systemmappen över med en ny, det kan kanske räcka med det men inte säkert eftersom alla inställningar etc finns kvar. Men prova detta först.

 

​Nästa steg att prova - om ovanstående inte fungerar - det är den längre vägen. Tillse att du har en säkerhetskopia via TimeMachine. Efter detta är kollat, klart och kopierat så koppla ifrån din TimeMachine hårddisk. Radera (formatera) hårddisken, sen installera om systemet på nytt. När du nu loggar in efter att ha gjort detta kan du koppla upp dig mot iCloud igen (du får frågan vid uppstart).

 

​Efter att ha installerat datorn mot iCloud, så kan du importera din TimeMachine kopia igen, från ditt tidigare system. Du ska inte koppla in din TimeMachine med en gång utan du ska vänta tills efter du har loggat in på iCloud. Du kan hämta in din TimeMachine via Flyttassistenten. (vid uppstart av nya systemet kommer systemet fråga dig om du har en TimeMachine, gå nu förbi denna för annars kommer den ladda in ditt gamla system innan du har kopplat upp dig mot iCloud och det är detta vi inte vill).

 

​När du hämtar in din TimeMachine så kommer inte nyare information att ersättas, du kommer fortfarande vara inloggad på ditt nya Apple ID.

 

Kan jag alltså välja "Reinstall macOS" utan att riskera att någonting på min dator försvinner? Har nämligen ingen Time Machine-säkerhetskopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag alltså välja "Reinstall macOS" utan att riskera att någonting på min dator försvinner? Har nämligen ingen Time Machine-säkerhetskopia.

Du riskerar ALLTID att någonting på din dator försvinner. Ingenting håller för evigt.

Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan installera OS igen så den bara skriver lver systemmappen men jag tror inte det hjälper när du har "Hitta min Mac" påslaget. Tror du måste gå den längre vägen vilket förutsätter en TimeMachine säkerhetskopia, eller annan säkerhetskopia om du inte kör med det inbyggda. Om du inte tar sökerhetskopior riskerar du problem, alltid bra ha sökerhetskopia, ta regelbundet kopior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine är alltså det inbyggda programmet för säkerhetskopiering som finns i Mac OS X, och det förutsätter en extern hårddisk. När TimeMachine är på och en extern hårddisk inkopplad så kommer TimeMachine att göra en kopia en gång i timmen. Första gången så kopierar TimeMachine allt, vilket kan ta en stund, sen kopierar den bara det som har ändrats eller tillkommit sen senaste kopieringen. Den har versionshantering så den sparar flera versioner av dokument och filer, det gör att man kan "backa tillbaks" i tiden (därav namnet TimeMachine :) ). Den fyller upp hela den externa hårddisken. När hårddisken är full så raderas de äldsta versionerna av dokument och filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...