Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
Foto
- - - - -

Storlek på Timemachines säkerhetskopieringar

timemachine backup säkerhetskopia

Bästa svaret lappen71 , 5 februari 2017 klockan 20:25

Ja, jag kör Parallels Desktop. Det är kanske där orsaken finns?!

Ja exkludera den från TM så löser det problemet.

Gå till inlägget

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

#1 bergstedt66

bergstedt66
  • Medlem
  • 8 inlägg
  • Appleprylar: MBP 13", iPhone 5, iPad Air, Apple TV

Postad 25 januari 2017 klockan 15:54

Jag säkerhetskopierar min MBP i princip varje dag. Jag jobbar inte med särskilt stora filer, det brukar vara nån handfull bilder och eller några dokument, som regel bör det hamna på något tiotal MB. Jag förvånas över att säkerhetskopieringarna  allt som oftast blir kring 70 GB stora. Jag har fått uppfattningen att det enbart är förändringarna som ska säkerhetskopieras, men det känns orimligt att tro att 1/3 av min hårddisk förändras varje dag.

Är detta normalt eller finns det inställningar som jag inte hittat som kan göra säkerhetskopieringarna mindre?

/Håkan 

• 0

#2 Alix

Alix
  • Medlem
  • 54 218 inlägg
  • Plats: 🌍
  • Appleprylar: Mini i7 Late 2012, iPhone 5s, Apple TV 4, iMac 20" Early 2008 (Ubuntu).

Postad 25 januari 2017 klockan 15:57

På en hel månad kan det nog bli en hel del ändå.

Bifogad fil  dump.png   21,6K   0 Antal nerladdningar

• 0

”Uppnåendet av jämvikt betyder för biologiska system att livet upphört.” /NE

#3 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 54 340 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac 21" late 2009, iMac 21" late 2013 och en MBA 11"!!

Postad 25 januari 2017 klockan 16:46

Jag förvånas över att säkerhetskopieringarna  allt som oftast blir kring 70 GB stora. 

Specificera gärna vad du menar med "allt som oftast". 

• 0

Den som har flest postningar när han dör vinner!!

#4 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 10 709 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 26 januari 2017 klockan 18:19

Det går att utesluta mappar och hårddiskar från säkerhetskopieringen. 70Gb på en dag låter mycket. Har du någon streamingtjänst på som fyller en mapp typ Hämtade filer?
  • 0

#5 iMarc

iMarc
  • Medlem
  • 7 301 inlägg
  • Appleprylar: Mac mini 2.6/8GB/1TB-KSW. iPhoneSE 64GB Gold. iMac G3 Indigo 350MHz

Postad 4 februari 2017 klockan 15:12

Jag vet inte varföt mina säkerhetskopior blir så stora, ca 290GB på den externa hårddisken. Vad är rekommenderat att utesluta, tredjeparts program eller helt enkelt hela mappen program? Jag har flera stora spel från Steam som tar upp minst 100GB på hårddisken, sen är frågan om disken ska vara krypterad då den håller på och krypterar hela tiden, disken får aldrig vila, sen är ju frågan om man ska ha Time Machine inställt på automatiskt?
  • 0

Fritänkare, rebell, låter mig inte styras, fredsälskare, empatisk, sympatisk, snäll, otrevlig ibland :), naiv, humoristisk, varmhjärtad, älskar djur & natur. Har lösningen på vår existens, bok kommer och förväntar mig åtminstone Nobelpriset! :D ;)

#6 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 565 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 4 februari 2017 klockan 16:57

Jag vet inte varföt mina säkerhetskopior blir så stora, ca 290GB på den externa hårddisken. Vad är rekommenderat att utesluta, tredjeparts program eller helt enkelt hela mappen program? Jag har flera stora spel från Steam som tar upp minst 100GB på hårddisken, sen är frågan om disken ska vara krypterad då den håller på och krypterar hela tiden, disken får aldrig vila, sen är ju frågan om man ska ha Time Machine inställt på automatiskt?

290GB är ju inte särskilt mycket i dagens läge.

Idag får du en extern 1TB disk för under 600 spänn.

Jag utesluter inget från Time Machine. Det du utesluter är det du kommer att behöva, enligt lagen om alltings djävlighet. :)

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#7 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 10 709 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 4 februari 2017 klockan 17:13

Kom även ihåg att TimeMachine fyller upp den externa hårddisken genom att TimeMachine har versionshantering. Dvs, om du jobbar med ett dokument och sparar det 10 gånger, ja då sparar TimeMachine alla 10 versionerna av dokumentet. När hårddisken blir full så kommer TimeMachine automatiskt att ta bort den äldsta versionen av dokumentet. 

• 0

#8 iMarc

iMarc
  • Medlem
  • 7 301 inlägg
  • Appleprylar: Mac mini 2.6/8GB/1TB-KSW. iPhoneSE 64GB Gold. iMac G3 Indigo 350MHz

Postad 4 februari 2017 klockan 19:23

290GB är ju inte särskilt mycket i dagens läge.

Idag får du en extern 1TB disk för under 600 spänn.

Jag utesluter inget från Time Machine. Det du utesluter är det du kommer att behöva, enligt lagen om alltings djävlighet. :)

Har en på 1TB som jag använder Time Machine med, men var hittar du en under 600?? :)

• 0

Fritänkare, rebell, låter mig inte styras, fredsälskare, empatisk, sympatisk, snäll, otrevlig ibland :), naiv, humoristisk, varmhjärtad, älskar djur & natur. Har lösningen på vår existens, bok kommer och förväntar mig åtminstone Nobelpriset! :D ;)

#9 iMarc

iMarc
  • Medlem
  • 7 301 inlägg

Postad 4 februari 2017 klockan 19:26

Kom även ihåg att TimeMachine fyller upp den externa hårddisken genom att TimeMachine har versionshantering. Dvs, om du jobbar med ett dokument och sparar det 10 gånger, ja då sparar TimeMachine alla 10 versionerna av dokumentet. När hårddisken blir full så kommer TimeMachine automatiskt att ta bort den äldsta versionen av dokumentet. 

Hmm, men har inte Time Machine det systemet som iCloud har, om jag avinstallerar ett program tex så raderas det även från Time Machine? Låt säga att man efter en tid vill ominstallera systemet pga allt skräp osv, då har ju egentligen inte Time Machine någon vettig funktion? För man vill ju inte ha tillbaks kanske det gamla.

• 0

#10 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 565 inlägg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 4 februari 2017 klockan 19:49

Har en på 1TB som jag använder Time Machine med, men var hittar du en under 600?? :)

https://www.prisjakt...t.php?p=3094554

555 spänn på Elgiganten.

Hmm, men har inte Time Machine det systemet som iCloud har, om jag avinstallerar ett program tex så raderas det även från Time Machine? Låt säga att man efter en tid vill ominstallera systemet pga allt skräp osv, då har ju egentligen inte Time Machine någon vettig funktion? För man vill ju inte ha tillbaks kanske det gamla.

Du väljer vilket datum du vill återställa ifrån. Om du då väljer "i går" så kommer inget med som du raderade i förrgår.

Redigerat av Telly82, 4 februari 2017 klockan 19:49.

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

#11 Mattis.se

Mattis.se
  • Medlem
  • 341 inlägg
  • Plats: Göteborg
  • Appleprylar: iMac 27" i7, MacBook Pro 15" i7, iPad 2, iPhone 6, Apple tv 2, Time Capsule

Postad 4 februari 2017 klockan 22:59

Det vore ju ganska konstigt om det man raderar från sin hårddisk också raderas från säkerhetskopian. Då förlorar det ju lite av sin poäng.

• 0

#12 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 565 inlägg

Postad 5 februari 2017 klockan 07:19

Det vore ju ganska konstigt om det man raderar från sin hårddisk också raderas från säkerhetskopian. Då förlorar det ju lite av sin poäng.

Det är just så som kloningsprogram gör; de gör en kopia av disken som den ser ut nu och raderar historiken.

• 0

#13 Mattis.se

Mattis.se
  • Medlem
  • 341 inlägg
  • Plats: Göteborg
  • Appleprylar: iMac 27" i7, MacBook Pro 15" i7, iPad 2, iPhone 6, Apple tv 2, Time Capsule

Postad 5 februari 2017 klockan 10:35

Det är just så som kloningsprogram gör; de gör en kopia av disken som den ser ut nu och raderar historiken.

Det beror ju på vilken disk man använder.

• 0

#14 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 565 inlägg

Postad 5 februari 2017 klockan 11:07

Det beror ju på vilken disk man använder.

Hur menar du nu?

• 0

#15 bergstedt66

bergstedt66
  • Medlem
  • 8 inlägg

Postad 5 februari 2017 klockan 19:02

Specificera gärna vad du menar med "allt som oftast". 

De flesta gångerna är uppdateringarna så stora. Har aldrig sett att en backup varit mindre än 20-30 GB nån gång. 

• 0

#16 bergstedt66

bergstedt66
  • Medlem
  • 8 inlägg

Postad 5 februari 2017 klockan 19:03

På en hel månad kan det nog bli en hel del ändå.

attachicon.gifdump.png

Den säkerhetskopieras nästa varje dag, jag använder den i mitt jobb.

• 0

#17 bergstedt66

bergstedt66
  • Medlem
  • 8 inlägg

Postad 5 februari 2017 klockan 19:04

De flesta gångerna är uppdateringarna så stora. Har aldrig sett att en backup varit mindre än 20-30 GB nån gång. 

Någon gång har jag sett så små uppdateringar, men jag tvivlar på att jag sett mindre.

• 0

#18 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 565 inlägg

Postad 5 februari 2017 klockan 19:21

Kör du Windows i en virtuell maskin? (Som Parallels Desktop eller VMWare Fusion). I så fall åker den virtuella disken med varje gång du har kört (eller kör) Windows.

• 0

#19 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 565 inlägg

Postad 5 februari 2017 klockan 19:30

Det finns några Terminal-kommandon som du kan testa.

Se de två första svaren här:

http://apple.stackex...-were-backed-up

• 0

#20 lappen71

lappen71
  • Medlem
  • 8 737 inlägg
  • Plats: Falun
  • Appleprylar: MacBook White 13" 2008 MacBook Unibody 13" 2009 MacBook Pro 13" 2011 MacBook Pro 13" 2014 MacBook Air 11" 2012 Pod Touch 2Gen iPhone 3GS iPhone 4. iPhone 5 iPhone 6 iPhone 7+ 128GB iPad 2 Mac Mini iPad Mini 4 Retina

Postad 5 februari 2017 klockan 19:37

Mina TM-backuper ligger i denna storlek.

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-02-05 kl. 19.35.17.png   80,43K   0 Antal nerladdningar

Som Telly82 säger om du har en virtuell maskin finns risken att den inkluderas i en TM-backup och då blir den stor.

Öppna TM-inställningarna och exkludera den mappen.

• 0

Även taggad med timemachine, backup, säkerhetskopia

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hetast just nu