Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

kopierade filer stämmer inte överens i findern (cmd+i)


tjorven

Rekommendera Poster

Hej. Har råkat ut för ett mystiskt problem. Jag har precis kopierat över en backup från en hårddisk till en annan...när jag går igenom foldrarna en och en för att jämföra informationen (cmd+i) ser allt ut att stämma, men när jag jämför hela backuppen så får jag en ganska stor skillnad.

 

Jag tror jag har lokaliserat problemet till mappen som innehåller iphoto och bilder-biblioteken.

Originalfilerna är: 119,47Gb på 6603 objekt

Filerna på nya disken är: 118,69Gb på 18250 objekt.

När jag jämför info på biblioteksfilerna enskilt så verkar det stämma, så jag tänker mig att det är någon sorts osynliga cachfiler som ligger och tar upp plats?

 

Vad är det som har hänt? Kan tillägga att jag kopierade över foldern igen och ersatte den gamla foldern på nya disken när antalet filer hoppade upp till 3x...men storleken på hela foldern är fortfarande mindre än originalet.

 

Går det att göra något åt detta på ett smart sätt? Vill vara säker på att alla filer är överflyttade ordentligt till nya disken eftersom den gamla så småningom kommer pensioneras. Varför krånglar det?

 

Tack för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kopierade du mappen?

Är det något "skumt" med mappen, kanske innehåller osynliga filer eller mappar?

Hur är diskarna formaterade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kopierade du mappen?

Är det något "skumt" med mappen, kanske innehåller osynliga filer eller mappar?

Hur är diskarna formaterade?

 

Först drog jag över mapparna...men när det började "krångla" körde jag copy paste...och ersätt filer. Precis som vanligt. (krånglet bestod egentligen i att alla mappar inte hade följt med under natten och jag tror överföringen avbrutits)

 

Den nya disken är en timecapsule, ren från fabriken så jag gissar att den är vanligt standardformat. Även den gamla disken är en timecapsule.

Har inte formaterat om någon av dem så jag gissar att båda kör HFS+

 

Jag har inte gjort något utöver det vanliga, det är därför jag är förvånad över resultatet. Jag tänker oxå att eftersom filerna i sig självt är rätt storlekar så borde det vara några andra osynliga resursfiler i mappen kanske? De ökade i storlek för varje gång jag försökte kopiera över och ersätta filerna.

 

Det som gör mig mest fundersam är att filerna på nya disken är "lättare" än på gamla filen fast att den registrerar fler filer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kanske ska formatera om disken och börja om från början? eftersom den ska ersätta gamla disken vill jag liksom inte ha något strul med att alla filerna inte följt med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man kopiera så mycket är CCC el Superduper helt suveräna, där har du även med verifikation att det ble bra s a s. Dels kan du ju välja att klona hela disken, eller gå in och kryssa i/ur vilka foldrar som skall skyfflas över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man kopiera så mycket är CCC el Superduper helt suveräna, där har du även med verifikation att det ble bra s a s. Dels kan du ju välja att klona hela disken, eller gå in och kryssa i/ur vilka foldrar som skall skyfflas över.

Precis.

 

Ska man kopiera systemmappar och/eller biblioteksmappar med mera så ska man INTE använda Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.

 

Ska man kopiera systemmappar och/eller biblioteksmappar med mera så ska man INTE använda Finder.

 

Det ingår inga systemmappar utan det är vanliga mappar och filer. iphoto och bilders bibliotek är collectade innan och borde inte vara några problem att kopiera/flytta.

Har svårt att se hur det skulle ge dessa problem då jag har kunnat flytta runt och kopiera dessa filer förut över ett antal olika hårddiskar under de senaste 5 åren utan liknande problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en Time Capsule är inte en vanlig disk. Den är en nätverkslagringsenhet. Sådana använder (i detta fallet) Apple Filing Protocol för att kommunicera med datorn. Du har alltså inte direkt tillgång till filsystemet, som du skulle haft med en USB-disk. Dessutom kan man ofta ha andra åtkomsträttigheter än på en lokal disk.

 

I vilket fall som helst så är det bäst med ett särskilt filkopieringsprogram, som kan verifiera att du fått med dig allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror det inte bara på att originalet är defragmenterad och kopian inte är det?

Dvs kopian blir kompaktare.

Eller tänker jag fel? Vad visar eg. Info?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en Time Capsule är inte en vanlig disk. Den är en nätverkslagringsenhet. Sådana använder (i detta fallet) Apple Filing Protocol för att kommunicera med datorn. Du har alltså inte direkt tillgång till filsystemet, som du skulle haft med en USB-disk. Dessutom kan man ofta ha andra åtkomsträttigheter än på en lokal disk.

 

I vilket fall som helst så är det bäst med ett särskilt filkopieringsprogram, som kan verifiera att du fått med dig allt.

 

 

Möjligt att du har rätt...men min gamla TC har klarat av detta utan problem och jag är inte sugen på att skaffa extra programvara för att lägga över filer på en extern hårddisk - över nätverk eller med usbkabel. Osx ska klara detta av sig självt. Tack ändå för tipset.

 

Någon som har andra idéer på vad som kan vara knasigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Någon som har andra idéer på vad som kan vara knasigt?

Det skrev du ju från början: ".men när det började "krångla" körde jag copy paste...och ersätt filer."

 

Om något krånglar så kastar jag alltid det som delvis kommit över och börjar om helt från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skrev du ju från början: ".men när det började "krångla" körde jag copy paste...och ersätt filer."

 

Om något krånglar så kastar jag alltid det som delvis kommit över och börjar om helt från början.

 

 

Japp jag jobbar på det, men jag tycker det är/var ett konstigt beteende...det kanske aldrig händer igen iof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska flytta många/stora filer använder jag Forklift. https://itunes.apple.com/se/app/forklift-file-manager-ftp/id412448059?mt=12

Verkar som det kostar en del nu men när jag köpte det kostade det 7:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftesom de individuella mapparna och filerna verkar stämma och det bara är när man kör info på foldern med hela innehållet det blir fel (även efter att jag raderat och kopierat över filerna igen), låtsas jag att allt är som det ska.

 

Känns som ett märkligt problem dock. Tänkte först att det kanske var för många filer för att skapa en korrekt info, men mappen på gamla TC funkar bra så jag vet faktiskt inte vad problemet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att se två skärmdumpar av inforutorna, en från respektive mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att se två skärmdumpar av inforutorna, en från respektive mapp.

 

Nu visar de åtminstone samma antal objekt...det känns sjukt instabilt. Som om det är olika info varje gång jag kollar. Storleken på mapparna skiljer fortfarande, men om det är samma antal filer hoppas jag att det stämmer.

 

post-146-0-51216100-1481322255_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...