Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljud på hemsidor


KMN

Rekommendera Poster

Är det någon mer som märkt – och kanske irriterat sig över – att vissa hemsidor har ljud som spelas upp automatiskt i Safari?

Problemet är att om man exempelvis lyssnar på P1, via sverigesradio.se, i en flik och sedan öppnar en sida som svd.se i en annan flik, då gör ljuduppspelningen på svd.se att P1 avbryts. Ja, även om det är iTunes man lyssnar på (i datorns högtalare) så avbryts uppspelningen när svd.se öppnas och man scrollar ned till ljudinnehållet.

Handlar det om någon inställning? Eller finns det ett annat sätt att slippa det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det funkar. Men man får ju stänga av ljudet varje gång. Vore bra med någon mer permanent lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det funkar. Men man får ju stänga av ljudet varje gång. Vore bra med någon mer permanent lösning.

 

Lösningen är väl i så fall att antingen lyssna på radion eller läsa tidningen. Personligen skulle jag tycka att det blir rörigt att göra både och samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen är väl i så fall att antingen lyssna på radion eller läsa tidningen. Personligen skulle jag tycka att det blir rörigt att göra både och samtidigt.

Ja, den "lösningen" finns ju alltid. Eller att helt enkelt stänga av datorn - det torde lösa de flesta av ens problem, både hårdvaru- och mjukvarurelaterade. Att det finns människor som lider av elöverkänslighet är ytterligare ett argument för en sådan lösning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Video på hemsidor är minst lika störande. Alltså sådana som startar utan jag bett om det och vrålar ut sin reklam i högtalarna (för de börjar oftast med reklam).

 

Men tyvärr har jag ingen lösning på det problemet heller. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det funkar. Men man får ju stänga av ljudet varje gång. Vore bra med någon mer permanent lösning.

Finns tydligen möjlighet att stänga av ljudet i alla andra flikar också.

Att stänga av ljudet i en flik är ju en lösning - inte speciellt bra, men det blir ju tyst. Jag antar att det handlar om någonslags autoplay-funktion. Att mute'a ljudet gör ju att filmen/ljuded spelas vidare och drar resurser (och datatrafik). Brukar kunna bli rätt segt om 3-4 ljud/filmer klippp körs/streamas samtidigt. Är bättre att aktivt klicka på stopp i spelaren.

 

På sr.se har jag nog aldrig varit med om att den autostartar, däremot på olika sidor där klipp/filmer /“tv” kör igång. Kolla i resp spelare om det finns någon inställning där, där man kan välja av/på för autoplay.

 

Ett alternativ är Flashstopper. Ett tillägg jag har i FF... men finns säkert samma el liknande för andra webläsare. Man skall inte lura sig på namnet där. Den tar även HTML5 osv.

 

Finns inget värre än när man söker på nåt och slänger upp 15-20 flikar och N st börjar spela nåt. Låter som en hel fritidsgård till slut. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sr.se har jag nog aldrig varit med om att den autostartar, däremot på olika sidor där klipp/filmer /“tv” kör igång.

 

Inte jag heller. På den sidan hade jag satt igång spelaren aktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga av ljudet i en flik är ju en lösning - inte speciellt bra, men det blir ju tyst. Jag antar att det handlar om någonslags autoplay-funktion. Att mute'a ljudet gör ju att filmen/ljuded spelas vidare och drar resurser (och datatrafik). Brukar kunna bli rätt segt om 3-4 ljud/filmer klippp körs/streamas samtidigt. Är bättre att aktivt klicka på stopp i spelaren.

 

På sr.se har jag nog aldrig varit med om att den autostartar, däremot på olika sidor där klipp/filmer /“tv” kör igång. Kolla i resp spelare om det finns någon inställning där, där man kan välja av/på för autoplay.

 

Ett alternativ är Flashstopper. Ett tillägg jag har i FF... men finns säkert samma el liknande för andra webläsare. Man skall inte lura sig på namnet där. Den tar även HTML5 osv.

 

Finns inget värre än när man söker på nåt och slänger upp 15-20 flikar och N st börjar spela nåt. Låter som en hel fritidsgård till slut. :blink:

 

 

Har inte hittat något tillägg till Safari som förhindrar HTML5 att autostarta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hittat något tillägg till Safari som förhindrar HTML5 att autostarta.

Kan det här vara nåt? Clicktoplugin: https://hoyois.github.io/safariextensions/clicktoplugin/

Men jag är osäker/tveksam till att den funkar med senaste Safari.

 

- - -

 

YouTube är väl enklast för de har väl en egen switch med Autoplay (uppe till höger). Twitter har i sina inställningar om Autoplay.

 

Funkar det här fortf... https://discussions.apple.com/thread/6626603?start=0&tstart=0#helpful-container

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara nåt? Clicktoplugin: https://hoyois.github.io/safariextensions/clicktoplugin/

Men jag är osäker/tveksam till att den funkar med senaste Safari.

 

- - -

 

YouTube är väl enklast för de har väl en egen switch med Autoplay (uppe till höger). Twitter har i sina inställningar om Autoplay.

 

Funkar det här fortf... https://discussions.apple.com/thread/6626603?start=0&tstart=0#helpful-container

Nej det fungerar inte. Har inte gjort på ett tag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den "lösningen" finns ju alltid. Eller att helt enkelt stänga av datorn - det torde lösa de flesta av ens problem, både hårdvaru- och mjukvarurelaterade. Att det finns människor som lider av elöverkänslighet är ytterligare ett argument för en sådan lösning..

 

 

Varsågod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...