Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppstarten avbryts


Mons

Rekommendera Poster

En god vän har en 5 år gammal MacBook Pro.

 

När hon trycker på startknappen hörs startljudet och skärmen tänds med Apple-logon.

Men efter ca 15 sekunder stängs datorn av.

 

Jag bad henne göra en Säker start.

Då kom datorn vidare och indikatorn snurrar under Apple-logon.

Sen händer inget mer. Den står och tuggar.

 

Det kan tilläggas att hon haft problem med klockan den senaste tiden.

 

Tacksam för tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken eller hårddisk-kabeln kan vara paj.

 

Har hon installerat om systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta från recoverypartionen om OSX 10.7 eller nyare körs (cmd+r nedtryckta vid uppstart)

Starta skivverktyget och kör en kontroll och reparation av Macintosh HD eller vad nu systempartionen heter.

Återkom med resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta från recoverypartionen om OSX 10.7 eller nyare körs (cmd+r nedtryckta vid uppstart)

Starta skivverktyget och kör en kontroll och reparation av Macintosh HD eller vad nu systempartionen heter.

Återkom med resultat

 

 

Hej igen

 

Först följde vi Tellys råd och sen ditt.

Följande meddelande kom upp på skärmen.

post-5966-0-22202800-1480360244_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är alltså ett korrupt filsystem.

Så pass korrupt att skivverktyget inte kan reparera det.

Finns backup?

Ja det finns men inte helt up to date.

Handlar det om att formatera hårddisken och köra in en TM-backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det finns men inte helt up to date.

Handlar det om att formatera hårddisken och köra in en TM-backup?

 

Ja, men inte i detta fallet då backupen inte är ny.

Då är det till att försöka rädda datan först alternativt ta till bättre verktyg än Apples egna skivverktyg.

Sätt datorn i Target Disk mode och försök få ut datan via en annan dator.

Förhoppningsvis går det få disken läsbar. Volymen brukar dyka upp med en varning om korrupt filsystem efter att ha varit ansluten ett par minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, men inte i detta fallet då backupen inte är ny.

Då är det till att försöka rädda datan först alternativt ta till bättre verktyg än Apples egna skivverktyg.

Sätt datorn i Target Disk mode och försök få ut datan via en annan dator.

Förhoppningsvis går det få disken läsbar. Volymen brukar dyka upp med en varning om korrupt filsystem efter att ha varit ansluten ett par minuter.

 

Som sagt, rensa bort några stora filer och reparera sedan. Det borde funka att ge skivverktyg litet armbågsrum för att kunna arbeta.

 

För övrigt så var det en Apple-anställd som på Apples diskussionsforum skrev (för några år sedan):

"I would not trust a volume that Disk Utility can't repair."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt så var det en Apple-anställd som på Apples diskussionsforum skrev (för några år sedan):

"I would not trust a volume that Disk Utility can't repair."

 

Trams

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Trams

 

Vad är trams?

 

Trams av mig för att jag skrev det eller trams av den Apple-anställde för att skriva så?

 

I det sistnämnda fallet kanske du vet något som jag inte vet. Det var dessutom några år sedan detta skrevs. Jag kunde inte hitta igen det med en snabb Google-sökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trams av Apple snubben att skriva "I would not trust a volume that Disk Utility can't repair."

 

Formatera, och läs tillbaka backup. Problem solved.

Alternativ ta till bättre verktyg än skivverktyget.

En hårddisk byter man när den är defekt, inte när filsystemet är korrupt för det blir det i tid och otid iallafall.

Visst kan hårddisken vara defekt men ett korrupt filsystem är inget bevis för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi formaterat och läst tillbaka backup ?

 

Tack för alla fina tips

 

Nu återstår bara för henne att rensa ut en massa från hårddisken som är full

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hårdvaran behöver det inte alls vara något fel på, så nu när du har formaterat och återställt från backup (smart och förutseende att ha backup förresten!) så bör det vara fritt fram.

 

Jag hade liknande problem för ett tag sedan. Datorn hängde i uppstarten och disk utility kunde inte reparera. Men jag kunde boota i single user mode och montera disken därifrån. Den skar bort lite "orphans" från filsystemet men det var nog inget viktigt hoppas jag. Sen gick det att fortsätta starten som vanligt. Men jag fick göra om denna proceduren vid varje omstart så uppenbarligen fanns det nåt underliggande fel i filsystemet.

 

Gjorde precis som du och formaterade och återställde från time machine. Funkar prima sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...