Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mycket lurigt mail från "Apple Store" .....


Leifthor

Rekommendera Poster

Har för en stund sedan fått ett mycket lurigt mail från "Apple Store". Jag har handlat där tidigare och sidorna är exakt som Apple's egna. Där finns en order som innehåller en iPad och fodral för 628 GbP som skall till en Andrea Milluzzi i London. Notification går till min e-mailadress. Om jag klickar i att jag ej beställt detta kommer jag till exakt likadan sida som Apple's egen för att verifiera mitt Apple-id.

Och naturligtvis skall jag fylla i alla mina uppgifter inklusive kortuppgifterna! Vilket jag naturligtvis ej gör!

Men lurigt är det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för en stund sedan fått ett mycket lurigt mail från "Apple Store". Jag har handlat där tidigare och sidorna är exakt som Apple's egna. Där finns en order som innehåller en iPad och fodral för 628 GbP som skall till en Andrea Milluzzi i London. Notification går till min e-mailadress. Om jag klickar i att jag ej beställt detta kommer jag till exakt likadan sida som Apple's egen för att verifiera mitt Apple-id.

Och naturligtvis skall jag fylla i alla mina uppgifter inklusive kortuppgifterna! Vilket jag naturligtvis ej gör!

Men lurigt är det!

 

Exakt samma mejl fick jag igår och idag. Igår chattade jag med AppleCare där jag fick förstklassig service, trots att jag inte har betalt för Apple Care, dessutom är min iMac 5 år. Chatten berättade att dom hjälper alltid till när misstänkta spam som har med AppStore dyker upp. Det kan ju vara bra att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde också Apple när jag fått ett mail om att någon handlat en iPhone med mitt Apple-Id i Ungern..

 

Var naturligtvis inte så, men jag ville informera Apple om det, och de bad mig vidarebefodra mailet till en adress hon sände mig. De försöker spåra varifrån det kommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått detsamma tre gånger på två dagar.

Apple vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I natt fick jag bara ett mejl av dom som brukar dimpa ner i inkorgen, antingen från AppStore eller de som erbjuder medlemsskap i samma sexklubb.

 

Dom använder ganska raffinerade metoder. Det är alltid svenska kvinnonamn som lockbete för att du nyfiket skall öppna bifogade fil.

 

Hur många förstår att det är en karl i något av öststatsländerna som skriver alla mejl. Mejladresserna är alltid samma med olika kvinnonamn i början. Nattens mejl kommer från freja_abrahamsson@babyfacemodels.pl som förmodligen är omöjligt att spåra.

Jag håller på att laborerar med Regler i mejl där jag skrivit in att mejl som kommer från babyfacemodels.pl inte över huvud taget skall läggas i varken inkorgen eller i skräpkorgen utan helt enkel hindras från att nå mina korgar, men jag lyckas inte hitta någon sådant alternativ. Vet någon hur man fixar detta.

 

http://s17.postimg.org/5lzezrozj/Sk_rmavbild_2016_10_27_kl_07_13_17.png

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja blockera topdomänerna till Polen, Ryssland, Ukraina, Vitryssland och några till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja blockera topdomänerna till Polen, Ryssland, Ukraina, Vitryssland och några till.

 

Jovisst, men hur gör man det, om man får göra detta som privatanvändare. Comhem borde väl kunna städa bort sånt, men dom svarar inte ens när man mejlar dem om saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om hur man gör. Men varför skulle inte jag som drabbas få välja hur jag skyddar mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en lätt sak att fixa för admin på alla forum som bara tillåter vissa domännamn att äntra trådarna med sina bifogade filer. Varfär Comhem sover i stället för att vara på tårna när vi kunder klagar, är faktiskt ynkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle finnas en inställningspanel där man blockerar utvalda avsändare på olika nivåer ända upp till topdomän. Jag vill inte ha ett endaste mail från .ru osv medan jag vill blockera reklamutskick från enskilda företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle finnas en inställningspanel där man blockerar utvalda avsändare på olika nivåer ända upp till topdomän. Jag vill inte ha ett endaste mail från .ru osv medan jag vill blockera reklamutskick från enskilda företag.

 

Bra Axelman, eller använda det som redan finns för webbläsarna AddBlocker, det borde väl gå.

 

Detta med regler i mejl förstår jag inte vitsen med, det ser mer ut som onödigt merjobb.

 

Vad är det för skillnad på att låta alla mejl hamna i inkorgen och därifrån lägga dom i skräpkorgen eller papperskorgen och tömma, än att tvinga in dem till skräpkorgen och sedan behöva tömma korgen. Samma procedurer två gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jovisst, men hur gör man det, om man får göra detta som privatanvändare. Comhem borde väl kunna städa bort sånt, men dom svarar inte ens när man mejlar dem om saken.

 

 

Som kund måste man ju godkänna alla villkor för tjänsten. Och kanske finns det nåt i bestämmelserna om just sånt här som undantar dem från allt ansvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om hur man gör. Men varför skulle inte jag som drabbas få välja hur jag skyddar mig?

 

 

Blockera domäner, även toppdomäner, kan du göra lokalt på din dator. Till exempel "manuellt" i operativsystemets "hosts-fil" eller med hjälp av en brandvägg, förslagsvis den utmärkta brandväggen Little Snitch. Den är för övrigt ett bra komplement till macOS inbyggda brandvägg även i andra sammanhang. Mer information finns här: Little Snitch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...