Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SDD i MacPro 1.1 med Yosemite


larslucidor

Rekommendera Poster

Har ägnat ett par av de få regndagarna den gångna sommaren åt ett litet hobbyprojekt:

Jag kom nästan gratis över en fullt fungerande MacPro från 2006 och hade tänkt den mest som lagringsplats för massor av filer på de fyra hårddiskar jag proppade in i de fyra HDDplatserna. Sen läste jag på nätforum att det är möjligt att köra både Yosemite och El Captain på datorn genom en enkel uppgradering av minne och bildskärmskort. (Datorn var redan 2006 förberedd för 64 bitar, men det dröjde till Yosemite innan Apple genomfört 64 bitar fullt ut och vid det laget hade Apple förpassat MacPro 1.1 till historien. Det högsta systemet den kunde ta var Lion.)

 

Med 32 GB färska minneskretsar köpta på Amazon och ett överblivet bildskärmskort NVIDIA GeForce GT 610 från sonens trasiga PC gick det att installera ett matchat Yosemite i MacPro. I sig själv rätt kul att starta upp en så gammal Mac med ett relativt nytt system - ingen startbild, men efter en stund visas skrivbordet som vanligt och allt fungerar fint. Men hårddisken tycktes vid vanliga uppgifter jobba rätt intensivt och det slöade ner datorn.

 

Så jag köpte en SSD och satte på en av hårddiskplatserna och klonade startskivan till den. SSDn har denna beteckning:

 

KINGSTON SHFS37A120G Media

 

 

Typ av medium: SSD

Protokoll: SATA

Intern: Ja

Typ av partitionskarta: GPT (GUID Partition Table)

S.M.A.R.T.-status: Kontrollerad

Efter omstart en helt fantastiskt snabb dator, snabbare är MacBookPro med SSD 2013. Bara ett smolk som nu är frågan: Jag råkade läsa att Yosemite är dåligt på SSDer på sikt och inte hanterar TRIM. Stämmer detta och kommer det att innebära att SSDn snabbt blir sämre? Finns det nåt verktyg att underhålla SSDn med i så fall?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har minst OS X Yosemite 10.10.3 kan du köra följande kommando i Terminalen för att aktivera TRIM:

sudo trimforce enable
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Om du har minst OS X Yosemite 10.10.3 kan du köra följande kommando i Terminalen för att aktivera TRIM:

sudo trimforce enable

 

Tack för snabba svar! Och långsam feedback från mig. Mitt problem är att jag tror det är ett patchat 10.10.1 som är inne i datorn. Att uppdatera kräver en ominstallation av patchningen - lite meckigt tyvärr. Men det är nog det jag får göra om det krånglar. För jag förmodar att det är just 10.10.3 och uppåt som kan aktivera TRIM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Och långsam feedback från mig. Mitt problem är att jag tror det är ett patchat 10.10.1 som är inne i datorn. Att uppdatera kräver en ominstallation av patchningen - lite meckigt tyvärr. Men det är nog det jag får göra om det krånglar. För jag förmodar att det är just 10.10.3 och uppåt som kan aktivera TRIM?

Ja.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen läste jag på nätforum att det är möjligt att köra både Yosemite och El Captain på datorn...

 

Skulle gärna vilja veta hur man gör!

 

Vad har du stoppat i för minne och grafikkort Ah, nu ser jag ju NVIDIA osv, men vad heter minnet?

 

Och så resten förstås...

 

Går det m a o inte att använda sig av en USB-sticka som man tillverkat av en nedladdad version från App Store?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skulle gärna vilja veta hur man gör!

 

Vad har du stoppat i för minne och grafikkort Ah, nu ser jag ju NVIDIA osv, men vad heter minnet?

 

Och så resten förstås...

 

Går det m a o inte att använda sig av en USB-sticka som man tillverkat av en nedladdad version från App Store?

 

Jag sökte efter "Yosemite on MacPro 1,1" och hittade en rad olika mer eller mindre väl dokumenterade metoder. Jag chansade på en färdigpatchad installationsfil från ett forum - så det går inte med ett vanligt Yosemite på sticka. Det handlar om att få Yosemite att tro att systemet faktiskt kan köras på en gammal MacPro. Ram måste vara av äldre modell (sök även det på nätet) och denna dator hade ursprungligen originalminnen med rejäla kylflänsar som var (och är) dyra. Men jag struntade i att köpa fler av originalminnena och satte istället i en senare typ som passar. Fanns i USA via Amazon, men det finns också svenskar som säljer på Blocket från skrotade datorer. Och man ska komma ihåg att om man uppdaterar Yosemite via MacAppstore raderas troligen patchningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...