Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny ssd hårddisk på en macbook pro från 2010 = problem


nierok

Rekommendera Poster

Min macbook pro's hdd (60 Gb) från mitten av 2010 gav upp, jag köpte en ssd på 240 Gb och formaterade om (radera) det i min mac mini från 2006 med os x 10.6

 

Men när jag stoppar hårddisken in i Macbooken pro'n går det inte att installera från cd (10.6) - först kommer en mapp med ett frågetecken och sedan kommrr cd' igång men efter ett tag blir det svart skärm, dvs. det sket sig med installationen

 

Jag har denna disk som usb disk på mac minin som jag har macformaterad (raderat) med skivverktyg, så jag trodde att det var bara att stoppa hdd'n i macbooken och köra igång istallationen från cd'n, men men icke, kan det vara att macbook pro'n från 2010 inte tar moderna ssd diskar?

 

Ska jag skaffa en sata 2.5 " disk som är mekanisk (alltså inte ssd) istället? eller har ni något jag kan testa för att få till det hela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du när du försöker installera?

 

Om cd-skiva är grå och från minin - så kan du INTE använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan ska vara grå men måste vara den modellanpassade skivan som följde med MacBook Pro datorn vid köp. Någon annan skiva kommer inte att fungera. Inte ens de "retail" icke modellanpassade skivor med SnowLeopard som går att köpa då de har för gammalt system på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du när du försöker installera?

 

Om cd-skiva är grå och från minin - så kan du INTE använda den.

 

Nej, den är inte grå och inte från minin, denna skiva enligt bild nedan

post-8493-0-07842900-1474044784_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till Appstore på din mini, kan du ladda ner OSX 10.11.x El Capitan.

Sedan gör du ett USB minne till installationsskiva, via LionTechs DiskMaker X 5.

 

Stoopa in USB minnet i MBP och starta upp med ALT innan startljudet, välj nu att starta upp med USB.

 

Följ instruktioner på skärmen.

 

Glöm inte formatera SSD med GUID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till Appstore på din mini, kan du ladda ner OSX 10.11.x El Capitan.

Sedan gör du ett USB minne till installationsskiva, via LionTechs DiskMaker X 5.

 

Stoopa in USB minnet i MBP och starta upp med ALT innan startljudet, välj nu att starta upp med USB.

 

Följ instruktioner på skärmen.

 

Glöm inte formatera SSD med GUID.

Ok, men min macbook pro från 2010 tar osX upp till 10.6.9 har jag för mig?

 

Tänkte om man kunde göra en bootbar usb-sticka med 10.6 på något sätt, vad tror ni om det, skulle det ev. kunna funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men min macbook pro från 2010 tar osX upp till 10.6.9 har jag för mig?

 

Tänkte om man kunde göra en bootbar usb-sticka med 10.6 på något sätt, vad tror ni om det, skulle det ev. kunna funka?

 

Din dator kräver minst 10.6.3 build (10D2125). Så en USB sticka med 10.6 fungerar inte att installera med.

Den senaste retailskiva från Apple man kan köpa med 10.6.3 är av en tidigare build än den din dator kräver och fungerar därför inte.

Är det av någon särskild anledning du prompt vill köra SnowLeopard i din dator? Ett snart 6 generationer gammalt operativsystem är väl kanske inte det mest optimala att köra idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men min macbook pro från 2010 tar osX upp till 10.6.9 har jag för mig?

 

Tänkte om man kunde göra en bootbar usb-sticka med 10.6 på något sätt, vad tror ni om det, skulle det ev. kunna funka?

 

MacBook Pro tar Yosemite utan problem. Den kräver lite mer av datorn så mer RAM-minne kan vara god ide.

...

Sen finns det bara hårddiskar. Dessa har olika anslutningar. Alla nya och moderna hårddiskar med SATA-anslutning passar perfekt i din Mac. Det är en gemensam standard som inte har med datorfabrikatet att göra. 2010 har dock en långsammare anslutning som gör att man får ungefär halva hastigheten mot vad den nya SSD-n skulle kunna ge. Den snabbare anslutningen kom 2011.

...

I siffror presterar en gammal hårddisk som satt i din dator ca 50 Mbs. En ny SSD klarar ca 250 Mbs i din dator och ca 500 Mbs från och med årsmodell 2011. 250 Mbs är ändå som en raket i jämförelse med den gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Din dator kräver minst 10.6.3 build (10D2125). Så en USB sticka med 10.6 fungerar inte att installera med.

Den senaste retailskiva från Apple man kan köpa med 10.6.3 är av en tidigare build än den din dator kräver och fungerar därför inte.

Är det av någon särskild anledning du prompt vill köra SnowLeopard i din dator? Ett snart 6 generationer gammalt operativsystem är väl kanske inte det mest optimala att köra idag?

Ok, tack. En liten undring. Modellbetckning på datorn är A1278, talar den om vilken macbook pro jag har tro, och i så fall vilken är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. En liten undring. Modellbetckning på datorn är A1278, talar den om vilken macbook pro jag har tro, och i så fall vilken är det?

Serienumret är bättre att använda. Modellbeteckningen kan gälla flera modeller.

http://www.everymac.com/ultimate-mac-lookup/?search_keywords=a1278

och https://support.apple.com/sv-se/HT201300

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Serienumret är bättre att använda. Modellbeteckningen kan gälla flera modeller.

http://www.everymac.com/ultimate-mac-lookup/?search_keywords=a1278

och https://support.apple.com/sv-se/HT201300

Sven

Ok - tackar, men där serienumret ska vara är det slitet så jag kan inte tyda det, macbook pro'n är köpt i alla fall mitten på 2010, det är det enda jag kommer ihåg - 2 Gb ram och hårddisk på 160 Gb var det då vid köp

 

Jag skulle gärna vilja ha en fungerade version av osX från apple-store, någon som ni kan tipsa om?? svara gärna med en länk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ditt RAM är väl i minsta laget. Annars gör du som tidigare sagts i tråden, uppdatera din minis version av Snow Leopard så du har Apple store. Ladda i minin ner El Capitan från Apple store, men installera det inte på minin. Gör en bootbar USB-sticka enligt inlägg 7. Flytta stickan till din bärbara. Följ inlägg 7.

https://support.apple.com/sv-se/HT201475

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ditt RAM är väl i minsta laget. Annars gör du som tidigare sagts i tråden, uppdatera din minis version av Snow Leopard så du har Apple store. Ladda i minin ner El Capitan från Apple store, men installera det inte på minin. Gör en bootbar USB-sticka enligt inlägg 7. Flytta stickan till din bärbara. Följ inlägg 7.

https://support.apple.com/sv-se/HT201475

Sven

Ok, håller att kolla ramminnet på nätet, tänkte skrämma det till 8 Gb (vilket är max), ska fixa till en bootbar usb med El Capitan också - Tackar

 

ps. återkommer hur det går!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till Appstore på din mini, kan du ladda ner OSX 10.11.x El Capitan.

Sedan gör du ett USB minne till installationsskiva, via LionTechs DiskMaker X 5.

 

Stoopa in USB minnet i MBP och starta upp med ALT innan startljudet, välj nu att starta upp med USB.

 

Följ instruktioner på skärmen.

 

Glöm inte formatera SSD med GUID.

Tack Sterotypen, nu hoppas att det ska lösa sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, håller att kolla ramminnet på nätet, tänkte skrämma det till 8 Gb (vilket är max), ska fixa till en bootbar usb med El Capitan också - Tackar

 

ps. återkommer hur det går!!

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är allt klart med ramminnet också, fungerar hur bra som helst :galetglad:

Macken var lite speciell (har lärt mig under resans gång) för jag har använt windows/dos i över 20 år och de senaste 10 åren har jag har jag kört med Linux och som jag "diggar" helt och hållet, det var min dotters "macbook pro" som jag fixade till med eran hjälp - Tack för det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...