Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tål iPhone-batterier "överladdning"?


Doktor B

Rekommendera Poster

Ända sedan jag köpte min första iPhone3G för många år sedan har jag varit tvungen att ladda telefonen varje dygn, och jag har då av praktiska skäl gjort detta över natten när jag sover. Har aldrig haft batteriproblem vare sig med 3G, 4 eller nu 6S. Laddade nyligen ned några appar som sägs hålla koll på batteriet, och en av dessa varnar nu på motgonen efter en hel natts laddning för att överladdning kan skada batteriet. Jag har för mig att jag läst något tidigare om att moderna batterier klara att laddas "för länge" och att laddningen då övergår i en underhållsfas som inte skadar batteriet. Några kommentarer till detta, ska jag ställa in väckning för att dra ut laddaren mitt i natten? Jag har alltid använt Apples originalladdare, den lilla för iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör inte ladda på natten alls. Det finns en (väldigt) liten (men dock) brandrisk att ta hänsyn till.

 

Men du kan gärna ha laddaren inkopplad hela dagen så länge du är i närheten (och vaken). Det skadar inte batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis bör man passa på att ladda när den inte används och befinner sig på samma plats, exempelvis i samband med sömn. Är man paranoid så finns det brandklassade lådor och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I Sverige laddar miljontals människor sina laddare varje natt men Elsäkerhetsverket varnar nu för att ladda mobilen medan man sover."

 

 

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ce-markning-ingen-garanti-for-saker-mobilladdare

 

"Det brinner i 17 hem i Sverige varje dag. En vanlig brandorsak är elfel och på Trygg-Hansa har man sett en markant ökning av fall där bränder startar i överhettad elektronik. En ny undersökning, som försäkringsbolaget låtit göra, visar att många svenskar struntar i Elsäkerhetsverkets senaste rekommendation om att aldrig ladda teknisk utrustning utan uppsikt."

http://www.gp.se/nyheter/sverige/många-nattladdar-mobilen-trots-brandrisk-1.146189

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I Sverige laddar miljontals människor sina laddare varje natt men Elsäkerhetsverket varnar nu för att ladda mobilen medan man sover."

 

 

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ce-markning-ingen-garanti-for-saker-mobilladdare

 

"Det brinner i 17 hem i Sverige varje dag. En vanlig brandorsak är elfel och på Trygg-Hansa har man sett en markant ökning av fall där bränder startar i överhettad elektronik. En ny undersökning, som försäkringsbolaget låtit göra, visar att många svenskar struntar i Elsäkerhetsverkets senaste rekommendation om att aldrig ladda teknisk utrustning utan uppsikt."

http://www.gp.se/nyheter/sverige/många-nattladdar-mobilen-trots-brandrisk-1.146189

Det är ju inte så att litiumbatterier anses ofarliga bara för att de inte laddas. En intressantare siffra än 17 är en som anger antal bränder orsakade av batterier, gärna i kombination med information om batteriets tillstånd.

 

Och vad menas med "uppsikt", krävs det att man kontinuerligt tittar på det eller räcker det om man snabbt kan påbörja släckning när brandvarnaren tjuter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och vad menas med "uppsikt", krävs det att man kontinuerligt tittar på det eller räcker det om man snabbt kan påbörja släckning när brandvarnaren tjuter?

Du får väl fråga elsäkerhetsverket. Det är deras rekommendation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får väl fråga elsäkerhetsverket. Det är deras rekommendation.

Jag har sökt, men inte hittat någon sådan rekommendation.

 

För övrigt är hela den där GP-texten irrelevant, ett försäkringsbolag har sett en ökning av fall där bränder startar i överhettad elektronik och de har gjort en undersökning som visar att folk inte bryr sig om en helt annan sak.

Förutsatt givetvis att laddrekomendationen handlar om faran med brinnande batterier. Handlar det om bara farlig eller felaktig elutrustning så är det lämpligast att inte använda den alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant artikelserie som gav svar på mina frågor: http://www.mobil.se/nyheter/reportage-batterier-och-laddning?nodePage=0#.V7iLzGWBii1.

 

Jag kommer nog att fortsätta ladda den på natten, den ligger öppet på ett plant träbord med god luftcirkulation. På morgonen när jag drar ur sladden är den behagligt ljummen, knappast överhettad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har varit med om en incident. Då var det laddaren som började brinna. Apples originalladdare som följde med mobilen. Jag laddar vanligtvis inte på natten efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Laddade nyligen ned några appar som sägs hålla koll på batteriet, och en av dessa varnar nu på motgonen efter en hel natts laddning för att överladdning kan skada batteriet.

Jag tror lösningen på det problemet är att göra sig av med appen i fråga. Det finns tredjeparts appar till både Mac OS och iOS som varnar för massor av strunt. Varningar som rör hårdvara och inte kommer från operativsystemet eller tillverkarens egna appar bör man vara kritisk till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, jag har redan raderat appen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk jag läste i någon tidningsartikel att moderna mobilbatterier mådde bäst av att laddas ofta men lite och helst aldrig helt fullt. Att fortsätta ha mobilen i laddaren när det är fullt skulle slita på batteriet så att det inte håller kapaciteten lika länge.

Känner ni igen det påståendet? Håller inte med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk jag läste i någon tidningsartikel att moderna mobilbatterier mådde bäst av att laddas ofta men lite och helst aldrig helt fullt. Att fortsätta ha mobilen i laddaren när det är fullt skulle slita på batteriet så att det inte håller kapaciteten lika länge.

 

Känner ni igen det påståendet? Håller inte med?

Nej, jag håller inte med. Det vore korkat att utforma ett laddsystem så att det sliter på prylarna mer än nödvändigt. Bortsett från att det kan generera ökad försäljning pga att sakerna går sönder snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ofta görs saker väl iofs för att gå sönder snabbare! Pengar, pengar...
Vad som är sant om hur man bäst sköter sitt batteri ställer jag mig fortfarande frågande till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag laddar självklart iPhonen på natten, skulle jag göra det dagtid skulle jag inte definiera iPhonen som mobil.

I morse kollade jag laddningen, 100%, och tre timmar senare är den nere i 20%. Det enda jag använt den till är ett halvtimmes långt samtal. (Händelsevis med Applesupporten i ett annat ärende.)

Kan verkligen batteriet dräneras så pass utan att den blir skållhet?

Det enda som är nytt är att jag hämtat hem en app, Autofindr, som i sin info varnar för att en bugg i iOS 10 gör att appen dränerar mer än det borde, och att detta kommer att åtgärdas vid nästa uppdatering av iOS.

Men, fortfarande, är det möjligt utan att iPhonen blir het?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en sömn app (sleep cycle) och "måste" då ha laddaren i över natten. Det jag gör är att först ladda batteriet till 100% innan jag ska sova. Sedan skadar det inte att ha laddaren i när det är full laddat,då den "stänger av" laddningen. Så,jag laddar inte på natten men har laddaren i. Så att säga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...