Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skillnaden mellan AMD Radeon R9 M380 och M390


Arvingen

Rekommendera Poster

Inser att min iMac från 2009 börjar få problem att hänga med trots "ny" hårddisk.

Har bestämt mig för en 27", vill inte gå ner i storlek på skärmen. När jag är inne på Apples hemsida blir jag förvirrad av alternativen för 27".

Det skiljer 2000:- på två av modellerna och den enda skillnaden jag kan se är grafikkortet: AMD Radeon R9 M380 respektive M390. Säger inte mig något. Kunde lika gärna ha varit skrivet med hieroglyfer.

Jag vill heller lägga pengar på mer minne, 16 eller 32.

 

Spelar inte några snabba spel, men skulle vilja testa Cities Skylines. Det fungerar inte idag.

Ser på filmer i datorn när TV:n är upptagen med sport. Funkar hyfsat med den jag har nu. Kommer använda datorn mer som TV när jag får bredband.

Arrangerar en hel del i Logic Express och Finale. All "färdig" musik hamnar på separata hårddiskar.

Nuvarande hårddisk är på 500 GB och jag har 255 GB ledigt. Kommer klara mig med 1TB.

 

Så frågan är kort och gott: Vad innebär egentligen skillnaden på grafikkorten? Är det lika bra med M380 och att lägga 2200:- på 16 GB minne istället? (Apples priser).

 

Detta har jag idag:

post-5978-0-69150900-1470911159.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄr finns en jämförelse. Som synes är det rejäl skillnad. Frågan är om du har nytta av det. Apple är luriga. Ibland är det typ 10% skillnad vid en uppgradering ibland rejäl. Denna gången är det rejält.

 

http://barefeats.com/imac5k15.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄr finns en jämförelse. Som synes är det rejäl skillnad. Frågan är om du har nytta av det.

 

http://barefeats.com/imac5k15.html

Har läst men ej förstått. Är det test av spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst men ej förstått. Är det test av spel?

Nej. Det är ett brett test som provar olika förmågor på kortet. Det är lite ovesäntligt att sätta sig in i alla detaljer. Vad man ser är att 390 är rejält mycket mer kraftfullt än 380 och naggar värstingkorten i topp iMacarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en jämförelse som baserar sig på de vanliga korten, inte i M-upplaga men det brukar vara marginell skillnad. Tabellen är Highend Videocards i PassMark Software.

 

post-363-0-15164700-1470917489_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa pengarna på mer RAM, om jag måste välja. SÅ stor skillnad är det inte; båda korten är mycket bättre än det du kör nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips jag kan ge dig är att utvecklingen hos Apple inte är rak när det gäller prestandan. 2011 kom ett jättetekniklyft som gjorde generellt ungefär 100% i bättre prestanda i Macarna. Från 2009 till 2011 är det nästan större skillnad än från 2011 till idag. En 27" iMac från 2012 har dessutom USB3 vilket gör att man kan köra blixtsnabba externa hårddiskar med SSD. 2011 finns visserligen Thunderbolt men på konsumentsidan finns nästan ingenting till TB. Så en 2012 eller 2013 27" i fint skick, maxad RAM med intern SSD eller extern SSD via USB3 borde ge dig maximal prestanda för pengarna. Visserligen är iMac 5K i en egen klass, men vill du verkligen pynta 20.000:- till....?

...

Bifogar en bild på testprestanda på iMac 27" 2012 och 2013. Har du tur får du tag på en i7-processor ( siffran längst ner i varje ruta ) och ett testvärde på 13 000 är superbra. Få nya Macar når dit och de som gör det är skitdyra.

post-363-0-47619200-1470918148.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade förresten det grafikkort som är standard på iMac 24" 2009. Det halkar något efter om man säger så.... :hihihi:

post-363-0-36907900-1470919204_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Är det lika bra med M380 och att lägga 2200:- på 16 GB minne istället? ...

Lika bra är det inte, men ska man ha en Mac är det bättre att satsa på RAM, CPU och SSD. Grafikkorten kommer aldrig att vara Macars starka sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips jag kan ge dig är att utvecklingen hos Apple inte är rak när det gäller prestandan. 2011 kom ett jättetekniklyft som gjorde generellt ungefär 100% i bättre prestanda i Macarna. Från 2009 till 2011 är det nästan större skillnad än från 2011 till idag. En 27" iMac från 2012 har dessutom USB3 vilket gör att man kan köra blixtsnabba externa hårddiskar med SSD. 2011 finns visserligen Thunderbolt men på konsumentsidan finns nästan ingenting till TB. Så en 2012 eller 2013 27" i fint skick, maxad RAM med intern SSD eller extern SSD via USB3 borde ge dig maximal prestanda för pengarna. Visserligen är iMac 5K i en egen klass, men vill du verkligen pynta 20.000:- till....?

...

Bifogar en bild på testprestanda på iMac 27" 2012 och 2013. Har du tur får du tag på en i7-processor ( siffran längst ner i varje ruta ) och ett testvärde på 13 000 är superbra. Få nya Macar når dit och de som gör det är skitdyra.

Var finner man dem? Inte på apple.se, där ser jag bara dessa plus en ännu dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var finner man dem? Inte på apple.se, där ser jag bara dessa plus en ännu dyrare.

Var man finner iMac 2012 och 2013? Prova Blocket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något klokare blev väl tanten. Dags att börja spara, det är ju nästan två månadslöner för en 380.

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något klokare blev väl tanten. Dags att börja spara, det är ju nästan två månadslöner för en 380.

Tack för hjälpen.

Men satsa på en begagnad iMac från tex 2012 för 7-8.000:- Rena krutpaketet jämfört mot det du har till billig peng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Men satsa på en begagnad iMac från tex 2012 för 7-8.000:- Rena krutpaketet jämfört mot det du har till billig peng.

Dock, kan det vara lite svårt att hitta bra burkar för de priserna. Men har man tur så … :)

För mig personligen vore det lyckad om det fanns en forummedlem som säljer sin iMac. Men det är lite glest med sådana annonser numera.

Då vet man liksom att chansen är god att de har skött sin dator på rätt sätt etc.

Jag tycker att köpa på blocket liknar mer en lotteri! Det är svårt att se vilka som är seriösa och vilka som INTE är det.

Eller är det bara jag som inbillar mig, att det finns tok för många nästan nya datorer som är till salu lite då och då. Oftast inte ens urpackade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priserna på Blocket är ju säljarens våta dröm om värdet.

 

Kolla på Tradera i stället/också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...