Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gemensam extern hårddisk - Mac och Pc


m4rinda

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en MacBook air (2014) samt en extern hårddisk från Western Digital som ska funka till både Mac och PC. Strax innan jag köpte min Mac för två år sedan flyttade jag över ett par 1000 bilder från min PC till min externa hårddisk. Och nu till frågan: kan jag använda samma externa hårddisk till min Mac nu? Eller "en gång använd på PC - aldrig Mac"? Typ så att jag måste formatera hela externa hårddisken innan jag kan använda den med min Mac? Dvs enda utvägen är att köpa en ny extern hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om disken är formaterad exFAT eller FAT32 så kan du använda den till Macen.

Om disken är formaterad NTFS så kan du LÄSA filer på Macen, men INTE skriva. I varje fall inte utan tredjepartsprogram av tvivelaktig kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser man hur disken är formaterad? Är inte så bra på sådant här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ så att jag måste formatera hela externa hårddisken ...

 

Dvs enda utvägen är att köpa en ny extern hårddisk?

Ja, och nej... Absolut nej. :)

 

Gör en backup på disken, formatera om den, lägg tillbaka filerna, och sen är det bara att köra. :)

 

post-64246-0-45513600-1469526315_thumb.png

Det ser lite annorlunda ut i nyare system.

 

Skivverktyget hittar du i verktygsfoldern: Program->Verktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser man hur disken är formaterad? Är inte så bra på sådant här...

Högerklicka på den i Finder och välj Visa Info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Format: Windows NT File System (NTFS).

Betyder det att jag behöver köpa en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och nej... Absolut nej. :)

 

Gör en backup på disken, formatera om den, lägg tillbaka filerna, och sen är det bara att köra. :)

 

attachicon.gifdiskutility.png

Det ser lite annorlunda ut i nyare system.

 

Skivverktyget hittar du i verktygsfoldern: Program->Verktyg

Måste jag göra detta varje gång jag ska lägga över nya bilder? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Format: Windows NT File System (NTFS).

Betyder det att jag behöver köpa en ny?

Nej, se inlägget från iEricF ovan. https://forum.macworld.se/topic/178541-gemensam-extern-haarddisk-mac-och-pc/?do=findComment&comment=1837059

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag göra detta varje gång jag ska lägga över nya bilder? :)

Nej, du gör det en gång. Glöm inte backupen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Finns väl egentligen två sätt att använda en hårddisk på PC och Mac:

  • formatera som ExFat, eller
  • skapa två partitioner, den ena HFS+ och den andra som NTFS eller nåt

I det första fallet kan båda plattformarna hantera alla filer, och i det andra så får de som var sin hårddisk att arbeta med men du kan inte läsa och skriva Macens filer på PCn och vice versa.

 

Båda sätten raderar all data. Och NTFS måste du formatera på windows vad jag vet, så skapa en HFS+ som bara fyller halva disken och gör resten på PC. Men detta är rätt krångligt så om du inte är bekväm med att formatera och hålla på så kanske du kan hitta nån som hjälper dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårddisk är så att säga en hårddisk för allt och alla enligt den standard som är överenskommen mellan tillverkare av datorkomponenter och tillverkarna av datorprodukter. När den är tillverkad är den tom. När du köper den kan den vara tom eller förberedd för ett operativsystem, vanligtvis Windows. Förberedelsen eller som man säger formatering förser den tomma håddisken med en klädhängare/filsystem som man kan hänga upp ett operativsystem eller ha som lagringsdisk. Naturligtvis använder ingen samma system så hårddiskar måste förberedas olika. Som tur är för Macägaren kan man använda sig av ExFat som fungerar på båda datorerna.

...

Så alla hårddiskar som har en sladd som passar i en Mac kan användas i en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp! Jag är tyvärr inte så tekniskt kunnig så jag åkte och köpte en ny :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag göra detta varje gång jag ska lägga över nya bilder? :)

Nej, du gör det en gång bara, så disken får ett annat filsystem. NTFS->ExFAT. Det är det det hänger på. Sen lägger du tillbaka filerna. Det kommer att se likadant upp på disken när du tittar i den sen.

 

Tack för all hjälp! Jag är tyvärr inte så tekniskt kunnig så jag åkte och köpte en ny :whistling:

:) En xtra disk är ju alltid bra att ha. Vad blev det för ny disk då, och f f a - vad har den för format? Det är alltid bra att börja med att formatera om en ny hårddisk sdjälv, så man vet vad man har/får - och vad man själv vill ha för format.

 

En del diskar, oftast främst externa, kommer förformaterade i ett format man förmodligen inte vill ha. Men som oftast får man formatera disken själv första gången.

 

Det är bra att ha som vana/rutin att alltid formatera om en ny disk man köpt - så man vet vad man får och så man vet att det är gjort på rätt sätt, till rätt användning.

 

Vill/behöver du hjälp, så hojta till så kan vi (någon) säkert lägga ut någon bildguide steg-för-steg. Jag använder inte senaste versionen så mitt Skivverktyg ser lite annorlunda ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta nya hårddiskar är förformaterade för PC (NTFS) så då behöver den formateras ändå för att Mac ska kunna skriva till den och inte bara läsa... Men det är en process som alltså bara behöver ske en gång. Ett filsystem är ett system som berättar hur filer ligger på hårddisken, och här har PC och Mac olika lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...