Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej ansluta gästnätverk Time capsule


andy866

Rekommendera Poster

Halloj!

Jag har en Time capsule (köpte för max 2 år sedan...) och har nätverk via den (och den är i sin tur kopplad till min trådlösa router - Com hem i huset). Mitt vanliga nätverk via TC:n funkar fint.

 

Nu till problemet: Gästnätverket går ej att ansluta till. Det går att skapa, allt ser fint ut. Gästnätverket dyker upp i listan över tillgängliga nätverk. Skriver man in fel lösenord vid försök att ansluta säger TC:n att det var fel, skriver man in rätt så tänker enheten man försöker ansluta med. Tänker och tänker och tänker, men lyckas aldrig ansluta.

 

 

Någon som vet på råd? Vänligen <3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Jag har en Time capsule (köpte för max 2 år sedan...) och har nätverk via den (och den är i sin tur kopplad till min trådlösa router - Com hem i huset). Mitt vanliga nätverk via TC:n funkar fint.

 

Nu till problemet: Gästnätverket går ej att ansluta till. Det går att skapa, allt ser fint ut. Gästnätverket dyker upp i listan över tillgängliga nätverk. Skriver man in fel lösenord vid försök att ansluta säger TC:n att det var fel, skriver man in rätt så tänker enheten man försöker ansluta med. Tänker och tänker och tänker, men lyckas aldrig ansluta.

 

 

Någon som vet på råd? Vänligen <3

Det låter som TC:n är inställd att förlänga nätverket och Comhemroutern hanterar själva routingen?

 

Gästnätverk separeras från det vanliga nätverket med VLAN-taggar.

 

Med en Airport/TC som router så funkar det automatiskt, men med routers av annat fabrikat så behöver gästnätverket ställas in manuellt.

 

Vet inte hur det är med comhem, men många vanliga routrar har tyvärr inte stöd för VLAN. Om funktionen finns, så kan du skapa ett nytt nätverk och tagga det med 1003.

 

 

Den enklaste lösningen att få gästnätverket att fungera med flera trådlösa accesspunkter kan vara att skaffa en Airport Extreme som kan agera router och ställa Comhemboxen i bryggläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...