Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpt ny macbook pro, flytta över TimeMachine?


macdoc

Rekommendera Poster

Jag har alltså en macbook pro med TM på en Timecapsule, dessutom har jag en extern hårddisk. Nu har jag köpt en ny macbook pro och undrar om det är möjligt att få tillgång till de gamla backuperna från den nya datorn? Hur gör man detta på enklast sätt. Är det bara att ansluta den nya datorn till TCn. Jag har även ställt in så att Timecapsulen gör backup av den externa hårddisken på min gamla dator.

 

Vill undvika problem och göra rätt från början. Backuperna är oerhört viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså en macbook pro med TM på en Timecapsule, dessutom har jag en extern hårddisk. Nu har jag köpt en ny macbook pro och undrar om det är möjligt att få tillgång till de gamla backuperna från den nya datorn? Hur gör man detta på enklast sätt. Är det bara att ansluta den nya datorn till TCn. Jag har även ställt in så att Timecapsulen gör backup av den externa hårddisken på min gamla dator.

 

Vill undvika problem och göra rätt från början. Backuperna är oerhört viktiga.

Flyttassistenten hjälper dig. https://support.apple.com/sv-se/HT204350 Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har en iMac som jag ville ha över samtliga filer från till min nya MacBook Air. Tänkte mig inte för utan jag fick över allt, inställningar, etc. så nu har jag samma namn på bägge burkarna.

Hur påverkar det Time-Machine inställningarna, kan den hålla isär datorerna med samma namn eller måste jag namna om min MacBook?

Hur byter jag namn på min lilla dator i så fall?

Min kära hustru skall "ärva" min stora iMac så vi bör nog hålla isär backuperna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac som jag ville ha över samtliga filer från till min nya MacBook Air. Tänkte mig inte för utan jag fick över allt, inställningar, etc. så nu har jag samma namn på bägge burkarna.

Hur påverkar det Time-Machine inställningarna, kan den hålla isär datorerna med samma namn eller måste jag namna om min MacBook?

Hur byter jag namn på min lilla dator i så fall?

Min kära hustru skall "ärva" min stora iMac så vi bör nog hålla isär backuperna.

Du bör inte (av flera skäl) ha två datorer med samma namn. Gå in i Systeminställningar-->Delning och byt namn på den ena.

 

Hur det påverkar TM har jag ingen aning om, men om du byter namn så är ju frågan inte aktuell längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör inte (av flera skäl) ha två datorer med samma namn. Gå in i Systeminställningar-->Delning och byt namn på den ena.

 

Hur det påverkar TM har jag ingen aning om, men om du byter namn så är ju frågan inte aktuell längre.

Det är väl bra att byta rubbet? Både namn på konto, hemfolder, fullständigt namn och datorns namn.

 

Finns både i delning, men även inne i Användare/grupperdär man kan högerklicka på kontot i listan och välja avancerat. Bra kan även vara att generera ett nytt UUID där så det inte krockar med det andra.

 

post-64246-0-65683800-1467271757.png

 

post-64246-0-33280500-1467271764_thumb.png

 

I rutan under där (Aliases) hamnar infon om Apple ID, så börja med den - se 1'a bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd!

När jag kollade så står det Ingemars-MacBook Air, alltså har jag kvar det gamla namnet och då skall det inte kunna bli konflikter mellan min iMac och Lilla bärbara datorn vid backup.

Det var mitt Applekonto som ställde till det för mig, jag har samma konto och det stör inte, hoppas jag.

Sen så använder inte min fru molnet så det är avstängt helt och hållet och vi kan ha var sina adressböcker, kalender, etc. och så ser vi inte varandra längre. Det var lite irriterande när den ena datorn talade om vad den andre gjorde. Hi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd!

När jag kollade så står det Ingemars-MacBook Air, alltså har jag kvar det gamla namnet och då skall det inte kunna bli konflikter mellan min iMac och Lilla bärbara datorn vid backup.

Det var mitt Applekonto som ställde till det för mig, jag har samma konto och det stör inte, hoppas jag.

Sen så använder inte min fru molnet så det är avstängt helt och hållet och vi kan ha var sina adressböcker, kalender, etc. och så ser vi inte varandra längre. Det var lite irriterande när den ena datorn talade om vad den andre gjorde. Hi.

 

Jag tycker nog att din fru ska ha ett eget Apple-ID och iCloud påslaget.

För det är en backup på kontakter,bokmärken mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, är det så?

Då får jag skapa ett eget Apple-ID och iCloud till henne.

Att det skall vara så mycket att tänka på? Men tack för all info och goda råd lappen. Skall koppla upp min iMac efter helgen och fixa till det samt ge datorn ett nytt namn så blir vi segregerade från varandra och kan ha våra hemliga webbadresser ifred.

Trevlig helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...