Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lyckas inte formatera min MacBook


Mirjam

Rekommendera Poster

Hjälp mig!

Har köpt en ny dator och vill formatera min gamla innan jag lämnar den till återvinning. Den är väldigt gammal (2007-2008?). Jag har gjort EXAKT så som det står på supportsidan att man sk göra. Fler gånger. Ingenting händer.

Någon som vet ett annat sätt att fabriksåterställa den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken supportsida utgår du ifrån?

 

Vad då "ingenting händer"? Startar datorn? Syns det något på skärmen? Vad gör du när "ingenting händer"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples egen supportsida.

 

Det som händer är att den startar helt som vanligt och jag kommer till mitt skrivbord, dvs man kommer inte in i det läge där man kan välja att fabriksåterställa (enligt Apples hemsida)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sidan gäller om du har installerat en (relativt) ny version av operativsystemet (Mac OS X).

 

Vilken version av Mac OS X har du?

 

Om du inte uppgraderat operativsystemet till någon nyare version så måste du starta din Mac från den gråa skivan som följde med datorn vid köpet. Stoppa in skivan, starta om datorn, håll nere C på tangentbordet under uppstarten. När installeraren startar kan du välja Skivverktyg i menyn och radera hårddisken därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp mig!

Har köpt en ny dator och vill formatera min gamla innan jag lämnar den till återvinning. Den är väldigt gammal (2007-2008?). Jag har gjort EXAKT så som det står på supportsidan att man sk göra. Fler gånger. Ingenting händer.

Någon som vet ett annat sätt att fabriksåterställa den?

Information kan återskapas om du inte nollöverskriver hårddisken. Vilket tar en massa tid (timmar). Jag förslår att du tar ut hårddisken och ger hårddisken en omgång med en hammare i stället. Sedan kan du till och med sälja datorn, den är värd pengar på Tradera, även utan hårddisk. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Eller så har du den som extradator och plockar bort den mekaniska hårddisken och sätter in en SSD-disk, så blir det en pigg dator igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framgång!

Tack för alla tips

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...