Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac-disk full trots iCloud


urbanpix

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har kollat här på forumet men hittar ingen lösning.

Jag har en Mac pro 2009 med SSD disk 128 GB som skall ha hand om systemfiler OS etc.

Jag undrar varför min SSD disk blir full trots att jag lägger upp bilder på iCloud.

 

Är det kopior eller vad som lägger sig där, vad jag kan göra - Kan jag ställa in så att detta läggs på en större disk som jag har i datorn 750 GB.

 

Någon som vet - innerligt tacksam för svar

 

HA en bra dag

 

:-)

 

Bifogar hur det ser ut..

 

//Urban

post-57681-0-05575800-1459848666_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara TimeMachine? Om du använder lokala TM-backup'er, fylls disken riktigt fort.

I Terminal kör:

sudo tmutil disablelocal

- - -

 

OmniDiskSweeper kan du kolla lite på. Den skall vara bra.

https://www.omnigroup.com/more/

 

För att få lite xtra utrymme nu direkt (3-4GB är väldigt lite), så kör en säker start. Håll nere ⇧under uppstart, logga in på skrivbordet och sen starta om som vanligt. Se till att alla papperkorgar är tömda osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor plats upptar ditt iCloud-bildbibliotek i iCloud?

Har bilderna alltid legat i din MacPro på SSD:n i fullformat tills du nu aktiverat Optimerad Mac Lagring eller har SSD:n tidigare saknat bildbibliotek och det har nu synkat hem alla bilder via iCloud med Optimerad Mac Lagring aktiverad?

Sammanfattat, är det någon storleksskillnad på ditt bilderbibliotek lagrat på hårddisken jämfört med platsen det upptar i iCloud?

 

Med tanke på att mina knappt 11.000 bilder och 74 videos tar upp drygt 70GB på min dator utan optimerad lagring så borde man väl kunna anta att dina 51.000 bilder och över 200 videos på enbart 47GB är lagringsoptimerade redan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmän synpunkt: det här med Icloud, Time Machine och klena SSD i små bärbara är det ständigt återkommande problem med. "It just works" verkar inte vara tillämpligt. Störd ekologi...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hur stor plats upptar ditt iCloud-bildbibliotek i iCloud?

Har bilderna alltid legat i din MacPro på SSD:n i fullformat tills du nu aktiverat Optimerad Mac Lagring eller har SSD:n tidigare saknat bildbibliotek och det har nu synkat hem alla bilder via iCloud med Optimerad Mac Lagring aktiverad?

Sammanfattat, är det någon storleksskillnad på ditt bilderbibliotek lagrat på hårddisken jämfört med platsen det upptar i iCloud?

 

Med tanke på att mina knappt 11.000 bilder och 74 videos tar upp drygt 70GB på min dator utan optimerad lagring så borde man väl kunna anta att dina 51.000 bilder och över 200 videos på enbart 47GB är lagringsoptimerade redan?

 

Hej,

Har varit borta och inte kunnat svara. Bilderna är optimerade och jag undrar om man kan ha bilderbiblioteket på en separat hårddisk och inte på den lilla systemdisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

 

Hej,

Har varit borta och inte kunnat svara. Bilderna är optimerade och jag undrar om man kan ha bilderbiblioteket på en separat hårddisk och inte på den lilla systemdisken?

Det går bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icloud är en synkningstjänst, inte en lagringstjänst. Det du lägger upp på iCloud finns det kopior av på Mac, du får lokala kopior av det som du lägger i molnet. Det är så iCloud fungerar.

Vad du kan göra och som du redan har gjort här, det är att optimera Mac-lagringen, det innebär att på Macen lagras komprimerade bilder medan du har originalbilderna på iCloud. Du ser "visningskopior" på Mac. Och tydligen har du så många bilder att dessa bildkopior på Mac tar upp mycket utrymme.

Du kan ha ditt Bilder-bibliotek varsomhelst och på vilken hårddisk som helst, så den måste absolut inte ligga på din lilla interna SSD.

En idé kan även vara att börja exportera ut bilder från Bilder och lägga på extern hårddisk i ett bildarkiv, alltså bilder som du inte behöver ha tillgång till hela tiden.

När det gäller TimeMachine - om man inte har en extern hårddisk inkopplad så gör TimeMachine tillfälliga lagringar, säkerhetskopior, på den interna hårddisken. Detta på grund av versionshanteringen, dvs när du jobbar med ett dokument så sparas även alla tidigare versioner varje gång du sparar det. Om du sparar ett dokument var 10 minut, exempelvis genom autospar (finns inbyggd i Pages exempelvis) så blir det 6 versioner av dokumentet som sparas på en timme, och alla tidigare versioner ligger kvar. För att du ska kunna återgå till tidigare version om du har tagit bort något och sedan ändrar dig.

Om du har TimeMachine påslaget men inte en extern hårddisk inkopplad så kommer alltså TimeMachine att göra en säkerhetskopiering ändå, fast lagra den lokalt. När du kopplar in en extern hårddisk så överförs de lokala säkerhetskopiorna till den externa.

Vill man ha så få lokala säkerhetskopior som möjligt så är det därför en god idé att ha en extern hårddisk inkopplad så mycket möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej igen,

Kan någon vänlig själ förklara för mig hur jag beter mig för att bara använda iCloud och inte ha något annat är det mest nödvändiga på min 128 GB SSD disk. Jag kan inte fatta hur man gör och jag har läst överallt på detta forum. Läget är att jag har 1 TB på iCloud och jag villa att alla mina bilder etc jag tar med min Iphone o Ipad skall ligga där. Jag behöver inte ha tillgång till de från datorn. Kan jag avskriver något på datorn för att ha det så? Nu sitter jag med full Start skiva och vet inte vad jag skall göra igen för att komma igång. Någon som vet quick fix? Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud är en tjänst för att synka bilder mellan dina enheter, därför laddas alla bilder ner till din dator. Det finns två olika alternativ för att spara plats på din dator.

 

1. Du kan optimera lagringen på din dator så att du bara har lågupplösta versioner där. För att ställa in detta, gör så här: I programmet Bilder, gå till Bilder > Inställningar. Klicka på fliken iCloud. Under iCloud-bildbibliotek, se till att "Optimera Mac-lagring" är valt.

 

2.Du kan också helt skippa att synka dina bilder från iCloud till din dator. Då kryssar du ur rutan iCloud-bildbibliotek under samma inställningar. Då kommer du inte längre att synka bilder till din dator. Du kan däremot alltid komma åt dem på din dator genom att logga in på iCloud i webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...