Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya lagförslaget: Frankrike kan tvinga Apple låsa upp Iphone


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Vad händer om någon lands polis tycker att Apple bör låsa upp alla troliga vittnens telefoner? Det kan ju finnas intressanta foton eller filmer av händelsen.

Jag tror att Apple hellre släpper marknaden i Frankrike än att gå med på kravet. Det är rimligt att fler länder kommer med samma krav om Apple skulle gå med på detta. Visar Apple att de kan tänkas avvika från sina principer* vid hot så står dörren öppen.

 

Och då blir det många "husrannsakningar" totalt. Och jobbiga korrupta och totalitära stater att hantera, för att inte tala om hur man vid eftergifter ska förklara varför man bidrar till att sätta folk i fängelse när deras enda brott varit att de kämpat för mänskliga rättigheter. Eller kanske haft samma sexuella läggning som Apples boss.

 

Ditt resonemang skulle kunna kritiseras för någon slags "sluttande planet" resonemang men jag tror inte att du är fel ute. Olika länder har olika syn på sådant här och vet man att Apple ger efter för hot samt att de har en teknisk lösning för ändamålet klar så finns det inget som hindrar att man kräver mer.

 

* Principer är slapp lika med principer Apple bedömer viktiga av affärsmässiga skäl, inget annat. Jag har inga som helst förhoppningar om att Apples principer är grundade i något annat än dollar.

 

 

Dessutom lär väl fransmännen få tag i iPhone utan Apple i Frankrike. Förutsatt att fransmännen inte stormar parlamentet med högafflar och sätter punkt för detta redan när de får höra att regeringen ska bestämma vilka telefoner de får köpa.

 

Har faktiskt svårt att se något sådant här bli verklighet med mindre än en bred internationell överenskommelse som tvingar tillverkare att agera som önskat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Jag tror att Apple hellre släpper marknaden i Frankrike än att gå med på kravet. Det är rimligt att fler länder kommer med samma krav om Apple skulle gå med på detta. Visar Apple att de kan tänkas avvika från sina principer* vid hot så står dörren öppen.

 

Och då blir det många "husrannsakningar" totalt. Och jobbiga korrupta och totalitära stater att hantera, för att inte tala om hur man vid eftergifter ska förklara varför man bidrar till att sätta folk i fängelse när deras enda brott varit att de kämpat för mänskliga rättigheter. Eller kanske haft samma sexuella läggning som Apples boss.

 

Ditt resonemang skulle kunna kritiseras för någon slags "sluttande planet" resonemang men jag tror inte att du är fel ute. Olika länder har olika syn på sådant här och vet man att Apple ger efter för hot samt att de har en teknisk lösning för ändamålet klar så finns det inget som hindrar att man kräver mer.

 

* Principer är slapp lika med principer Apple bedömer viktiga av affärsmässiga skäl, inget annat. Jag har inga som helst förhoppningar om att Apples principer är grundade i något annat än dollar.

 

 

Dessutom lär väl fransmännen få tag i iPhone utan Apple i Frankrike. Förutsatt att fransmännen inte stormar parlamentet med högafflar och sätter punkt för detta redan när de får höra att regeringen ska bestämma vilka telefoner de får köpa.

 

Har faktiskt svårt att se något sådant här bli verklighet med mindre än en bred internationell överenskommelse som tvingar tillverkare att agera som önskat.

 

Vilket inte skulle förvåna. Det är väl snart dags för en sjätte republik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Vilket inte skulle förvåna. Det är väl snart dags för en sjätte republik?

Det är som danskar och öl. Det är alltid dags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Det är ju inte vanliga medborgares telefoner som ska låsas upp, det är de kriminellas telefoner.

 

Jaså? Vem avgör det och i vilket syfte?

 

Hur vet du att det är så, och om det inte är så, vem avgör att det är ok att gå in i ditt privatliv och rota?

 

Räcker väl med att peka på FBI, CIA, NSA och den brittiska motsvarigheten och frågan är väckt, vem avlyssnar vad och i vilket syfte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jaså? Vem avgör det och i vilket syfte?

 

Hur vet du att det är så, och om det inte är så, vem avgör att det är ok att gå in i ditt privatliv och rota?

 

Räcker väl med att peka på FBI, CIA, NSA och den brittiska motsvarigheten och frågan är väckt, vem avlyssnar vad och i vilket syfte?

 

Nu var det inte avlyssning det var frågan om. Det är en helt annan fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

 

Nu var det inte avlyssning det var frågan om. Det är en helt annan fråga.

 

Äh, nä. Men var går gränsen? NSA dammsuger all kommunikation, brittiska motsvarigheten har access till NSA:s databank...och ger mig tusan på att även FRA har access dit...för FRA slickar ju r.v hos NSA.

 

Så även om Apple vägrar låsa upp, finns all kommunikation tillgänglig i en databas nära till hands för den som känner behov av att kolla lite närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror  hellre drar in den där än att tillåta det - och då lär de ändra tillbaka (vilket land skulle vilja bli utan).  är såpass stor maktfaktor att de kan göra så.

 

/2¢

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag tror  hellre drar in den där än att tillåta det - och då lär de ändra tillbaka (vilket land skulle vilja bli utan).  är såpass stor maktfaktor att de kan göra så.

 

/2¢

 

Vi hoppas och tror, men ingen vet hur det egentligen ligger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror någon verkligen att detta ska hindra att vi användare slutar använda kryptering på telefonerna. Då måste Frankrike även förbjuda alla användare att installera program i sina telefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tror någon verkligen att detta ska hindra att vi användare slutar använda kryptering på telefonerna. Då måste Frankrike även förbjuda alla användare att installera program i sina telefoner.

I fallet iPhone är det ju Apple som kontrollerar alla appar eftersom de går via Appstore så visst kan man ställa kravet. Och ge sig efter alla utvecklare som tillhandahåller sådan mjukvara, typ som jänkarna gjorde (Swowden historien).

 

Men jag håller med om att det är ett slag i luften. Man blir inte av med kryptering. Och blir kryptering kriminellt så antar jag att bara kriminella kommer att ha krypterad data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tror någon verkligen att detta ska hindra att vi användare slutar använda kryptering på telefonerna. Då måste Frankrike även förbjuda alla användare att installera program i sina telefoner.

 

Oavsett om användarna väljer hårdare kryptering och hoppas att de stängt alla slussar, vem sitter på nycklarna?

 

Vem litar du på?

 

Är väl det allt bottnar i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas och tror på Apple när de säger att de värnar deras användare, MEN jag vet inte hur sant deras påstående är utan tvingas till att förlita mig på deras förhållningssätt i frågan.

 

Så mao, jag är inte en blind fanboy, men ändå förlitar jag mig på nåt jag inte säkert vet att det finns...moment 22.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...