Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En "familjedator", hur gör man med konto / iCloud?


dabjork

Rekommendera Poster

Vi kör en iMac som alla i familjen använder, har bara en användare på den (mig själv). Och det är knutet till mitt iCloud.

 

På iMacen tankar vi in alla bilder från tex. digitalkameror m.m. Dessa synkas sedan mot iCloud-bildbibliotek för backup.

Problemet är att jag även får alla dessa bilder i min telefon, iPad. I imagen hamnar ju även alla mina bilder som jag tar med min telefon.

Jag får även problem med att mina meddelanden i telefonen hamnar i iMacen (vilket iofs går att stänga av).

 

Hur löser man detta, hur har ni som har liknande situation löst det?

 

Ska man skapa ett nytt konto på iCloud och koppla det mot användaren på Imacen, då hamnar bilderna i alla fall bara på det kontot. Men kan det ställa till andra problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje användare av datorn borde ha sitt eget konto, även barnen. Om någon/några användare inte vill/kan ha sitt eget, så får de logga in på datorns gästkonto.

 

Då slipper många av problemen när ni inte längre delar konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje användare av datorn borde ha sitt eget konto, även barnen. Om någon/några användare inte vill/kan ha sitt eget, så får de logga in på datorns gästkonto.

 

Då slipper många av problemen när ni inte längre delar konto.

Problemet är du hur alla i familjen kommer åt bilderna som hör till "familjens" konto. Och på vilket konto ska då dom hamna?

De biler (och de är många) som alltså tas med familjens gemensamma kameror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är du hur alla i familjen kommer åt bilderna som hör till "familjens" konto. Och på vilket konto ska då dom hamna?

De biler (och de är många) som alltså tas med familjens gemensamma kameror.

För att ha samma iPhoto/Bilder-bibliotek för samtliga användare, följ denna guide - https://support.apple.com/en-us/HT201517

Istället för att använda en extern disk kan du partitionera din systemdisk till två partitioner, för att använda den ena till iphoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ha samma iPhoto/Bilder-bibliotek för samtliga användare, följ denna guide - https://support.apple.com/en-us/HT201517

Istället för att använda en extern disk kan du partitionera din systemdisk till två partitioner, för att använda den ena till iphoto.

 

Går det inte lika bra att lägga biblioteket i /Användare/Delat för att slippa partionering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Går det inte lika bra att lägga biblioteket i /Användare/Delat för att slippa partionering?

Det går, men inte lika bra. Det kan ställa till problem med behörigheter. Förmodligen måste varje användare reparera dessa, varje gång en annan användare öppnat biblioteket. Men, att testa är aldrig fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ha samma iPhoto/Bilder-bibliotek för samtliga användare, följ denna guide - https://support.apple.com/en-us/HT201517

Istället för att använda en extern disk kan du partitionera din systemdisk till två partitioner, för att använda den ena till iphoto.

 

Hur fungerar det med backup till iCloud då? Får jag inte ändå alla bilderna på mitt konto? Eller hamnar dom i alls konton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur fungerar det med backup till iCloud då? Får jag inte ändå alla bilderna på mitt konto? Eller hamnar dom i alls konton?

Jag är inte säker på att jag förstår exakt vad du vill åstadkomma. Om du inte vill pusha bilder från iCloud till telefon och från telefon till iCloud så stänger du av detta i telefonens inställningar. Inställningar > iCloud > Bilder.

Övriga inställningar gör du i iPhoto/Bilder på datorn. Vill du bara pusha bildbiblioteket till din egen iCloud så loggar du endast in på iCloud under din egen OSX-användare. Eftersom samma bildbibliotek används för samtliga OSX-användare kommer detta givetvis innehålla samma bilder, oavsett vem som öppnar det.

Är jag förstådd och besvarar jag din fråga?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att jag förstår exakt vad du vill åstadkomma. Om du inte vill pusha bilder från iCloud till telefon och från telefon till iCloud så stänger du av detta i telefonens inställningar. Inställningar > iCloud > Bilder.

Övriga inställningar gör du i iPhoto/Bilder på datorn. Vill du bara pusha bildbiblioteket till din egen iCloud så loggar du endast in på iCloud under din egen OSX-användare. Eftersom samma bildbibliotek används för samtliga OSX-användare kommer detta givetvis innehålla samma bilder, oavsett vem som öppnar det.

Är jag förstådd och besvarar jag din fråga? :)

 

Tror jag förstår vad du menar, tyvärr löser det ju inte problemet då jag får välja att inte ta backup på telefonens bilder till iCloud eller inte backup på datorns bilder till iCloud. Annars hamnar dom ju på samma iCloud konto och återfinns både i telefon och dator. Tillbaka på idén med ett eget iCloud konto för datorn ? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt alla användare av datorn ha ett eget konto på datorn och egna iCloud-konton, använd sedan funktionen "Familjedelning". Det som varje användare vill ha privat för sig blir privat och det som läggs upp genom "familjedelning" blir tillgängligt för alla användare i familjen som har ett eget iCloud konto och Apple ID. Familjedelning delar information mellan iCloud-konton / Apple ID.

https://support.apple.com/sv-se/HT201060

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inser att jag nog inte lyckats ställa frågan rätt så jag ställer om den,

 

Vi har två iPhones i familjen, jag och min fru (barnen är för unga för telefoner).

Vi har ett varsitt iCloud konto på telefonerna, där bland annat bilderna tagna med telefonen backupas via iCloud bildbibliotek. Jag får alltså mina bilder till mitt konto och min fru till sitt.

Så långt är allt ok,

 

Problemet är att familjen också har en systemkamera där det tas massor med bilder av familjen, dessa töms sedan över till familjens imac. Vi vill att även dessa bilder tas backup mot iCloud bildbibliotek, dock utan att blandas med våra egna bilder som är tagna med våra telefoner.

 

Därav min fundering på ett eget iCloud konto för imacen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Har samma problem dabjork.

 

Vi har löst det så att vi har vars ett konto, men alla gemensamma bilder från systemkameran ligger på mitt konto som är lite av huvudkonto på datorn.

Men det blir ju så att när sambon ska till bilderna för att göra något kollage eller liknande, så måste hon logga in på mig. Inte optimalt men det är dit vi kommit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...